۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
ماندن مشروط در برجام

یک دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: ماندن ایران در برجام به این معنا نیست که ایران بر سر تمامی تعهدات خود در برجام بماند و آمریکا نیز هر روز بر تعداد تحریم هایش علیه ایران بیفزاید و کشور های اروپایی نیز نسبت به انتظاری که از آن ها می رود فعالیت نکنند.

مرتضی موسوی خلخالی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی و اعلام مواضع رئیس جمهور در موضوع برجام اینطور اظهار نظر کرد: تیم مذاکره کننده ایران به مدیریت دکتر ظریف، به مدت دو سال مذاکرات فشرده و طاقت فرسایی را به نتیجه رساند که با ۵۱ کشور دنیا درگیر بود و سرانجام تحت عنوان توافقنامه برجام در سازمان ملل متحد و شورای امنیت و سایر سازمان های بین المللی ذی ربط به ثبت رسید.

وی افزود: در تاریخ ایران کم سابقه است که موقعیت و اهمیت کشور ما به اندازه برجام روشن شده باشد، زیرا در تاریخ گذشته کشورمان سابقه نداشت که ما با  شش کشور قدرتمند دنیا بر سر مسائل هسته ای مذاکره کنیم. این موارد  نشان از این دارد که دنیا به ایران اهمیت می دهد و ایران نیز به دنیا احترام می گذارد. بنابراین خروج ایران از برجام در شرایط فعلی صلاح نیست.

موسوی خلخالی ادامه داد: ایران  اگر می خواست بدون تفکر دقیق و بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور از برجام خارج شود قطعا این اقدام تبعات منفی در پیش داشت، زیرا حتی آمریکا هم که از برجام خارج شد از طرفی مورد اعتراض مسئولین آمریکایی به ویژه دمکرات ها و کنگره ایالات متحده آمریکا و از طرفی مورد انتقاد طرف های قرارداد برجام قرار گرفت؛ بنابراین ایران اگر از برجام خارج می شد این اقدام مورد استقبال اسرائیل و کشور های عربی منطقه قرار می گرفت زیرا  خواستار قرار گرفتن ایران در شرایط بحران و به ویژه جنگ هستند. 

وی تصریح کرد: اروپا نیز در تعهدات برجام گر چه با ملایمت بیشتری رفتار کرده اما به صورتی که انتظار می رفت عمل نکرده است، البته خوف و وحشت اروپا از آمریکا بر کسی پوشیده نیست. در این میان ایران با خروج از برجام حتی باعث از دست دادن حمایت کشورهای روسیه و چین می شد به نوعی با این رفتار ایران ممکن بود دوستان خود را نیز از دست بدهد، بنابراین خروج از برجام مصلحت کشور نبود و مناسبترین اقدام کاهش تعهدات ایران در برجام است .

این دیپلمات سابق تأکید کرد: ماندن ایران در برجام به این معنا نیست که ایران بر سر تمامی تعهدات خود در برجام بماند و آمریکا نیز هر روز بر تعداد تحریم ها علیه ایران بیفزاید و کشور های اروپایی  نیز  نسبت به انتظاری که از آن ها می رود فعالیت نکنند، بلکه اروپا فرصت دارد در این مدت ۶۰ روز ساز و کاری برای تحریم های نفتی و بانکی ایران طراحی کند.

وی افزود: کشورهای زیادی میلیاردها دلار هزینه می کنند که ثبات و امنیت ایران را به خطر اندازند. قطعا با خروج ایران از برجام شادمان می شدند و استقبال می کردند، حتی این کشورها حاضر به پرداخت هزینه های جنگ احتمالی در منطقه هستند. اما موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ایران و آمریکا دنبال نبرد نظامی نیستند و حتی اقداماتی مانند حضور ناو واس‌اس دوایت آیزنهاور در خلیج فارس نیز جزء اقدامات طبیعی و تبلیغاتی آمریکا تلقی می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تهدیدات آمریکا در حال حاضر منحصر به ایران نیست بلکه کشور های ونزوئلا و روسیه و کره شمالی و چین نیز مورد تهدیدات آمریکا قرار دارند و تحریم هایی که علیه کشورها تعیین می کند نیز مختص به ایران نمی شود بنابراین ایران باید در این میان با تدبیر و دیپلماسی قوی  با دنیای عرب و اروپا مذاکره کند و در مقابل تهدیدات و تحریم های آمریکا سکوت نکنیم.

کد خبر 375402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.