نحوه فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز گردشگری در ماه رمضان

معاون گردشگری از هماهنگی با استان‌ها و هتل‌ها برای خدمات‌رسانی مطابق ضوابط شرعی و عرفی در ماه مبارک رمضان که با فصل سفر گردشگران خارجی به ایران تداخل پیدا کرده است، خبر داد.

به گزارش ایمنا، ولی تیموری با توصیه به مسافران برای حفظ حرمت این ماه مبارک و رعایت شأن و منزلت روزه‌داران، درباره هماهنگی‌های صورت گرفته برای خدمات‌رسانی به مسافران مخصوصاً گردشگران خارجی که همزمان با ماه رمضان به ایران سفر کرده‌اند، گفت: هر سال قبل از ماه مبارک رمضان بخشنامه‌ای به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود مبنی بر این‌که با رعایت احترام و حفظ شئون در واحدهای گردشگری، شرایط خدمات‌رسانی را اطلاع‌رسانی و محیط‌هایی مثل نمازخانه را برای حضور روزه‌داران آماده کنند.

وی اطمینان داد که مشکل چندانی متوجه گردشگران خارجی که با تور به ایران سفر می‌کنند، نیست و عنوان کرد: چون بیشتر این گردشگران گروهی و با تور در ایران سفر می‌کنند و هماهنگی‌هایی از قبل برای پذیرایی از آن‌ها انجام شده است، بنابراین کمتر با مشکل روبه رو می‌شوند. برای گردشگران انفرادی هم اصناف معمولاً فضاهایی را در ماه رمضان آماده می‌کنند تا خدمات‌رسانی به این گروه از مسافران نیز با چالش مواجه نشود.

معاون گردشگری همچنین از آمادگی هتل‌ها و مراکز اقامتی برای خدمات‌رسانی به مهمانان و مسافران مقیم در این مراکز خبر داد و اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی رستوران‌های بین‌راهی که بیرون از شهرها واقع شده‌اند، مشکلی برای فعالیت و خدمات‌رسانی آن‌ها نیز وجود ندارد. رستوران‌های داخل شهر هم زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیستند، اما رویه این است که معمولاً اصناف با هماهنگی یکدیگر فضاهایی را برای خدمات‌رسانی در ماه مبارک رمضان مشخص می‌کنند.

سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز از ممنوعیت فعالیت غرفه‌های کافی‌شاپ، آبمیوه فروشی و بستنی‌فروشی بعد از اذان صبح تا اذان مغرب و الزام به خودداری رستوران‌ها از طبخ و سرو غذای گرم در طول روز خبر داده است.

وی در این باره گفته است تأمین محل مناسب و به دور از دید روزه داران برای پذیرایی از مسافران در این ماه به عهده اصناف و غرفه داران است در غیر این صورت پلیس از فعالیت آنان جلوگیری خواهد کرد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در اطلاعیه‌ای مرتبط اعلام کرده است: «افراد بیمار، مسافر و تمام کسانی که دارای عذر شرعی هستند نیز برای حفظ حرمت ماه مبارک از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام به جد خودداری کنند.

برابر روش هر ساله عرضه غذا توسط مراکز طبخ از بعد از سحر تا یک ساعت قبل از افطار مجاز نیست.

متصدیان هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌های بین‌راهی، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن با اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و ضمن رعایت شئونات اسلامی و پوشش فضای خود، می‌توانند به مسافران خدمات دهند.»

علاوه بر محدودیت خدمات‌دهی در مراکز، محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه‌ها نیز از کاهش ساعت کار موزه‌ها در ماه رمضان که با فصل سفر گردشگران خارجی به ایران متقارن شده است، خبر داده و اعلام کرده است: ساعت کاری موزه‌ها در این ماه یک ساعت کاهش دارد. بنابراین بازدیدکنندگان از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌توانند از موزه‌های زیر نظر این سازمان دیدن کنند.

کد خبر 375370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.