۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
علل شایع درد شکم  چیست؟

دلایل زیادی برای درد شکم وجود دارد که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به زخم‌های معده و مسمومیت غذایی اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد بسیاری در سراسر جهان از درد آزار دهنده شکم رنج می‌برند. اکثر این دردها پس از صرف غذا ایجاد می‌شود و معمولاً زود بهبود می‌یابد اما در برخی موارد، مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان بیماری ضروری است. در این گزارش شما را با شایع‌ترین علل درد شکم و راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم.

ورم معده

مایعاتی که در بدن به هضم غذا کمک می‌کند، حاوی مقادیر زیادی اسید است. گاهی اوقات این شیره‌های گوارشی از دیواره محافظتی عبور می‌کند و با ورود به معده باعث تحریک مخاط آن و در نتیجه گاستریت یا ورم معده می‌شود. این مشکل ممکن است توسط باکتری‌ها، استفاده منظم از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، مصرف بیش از حد الکل یا استرس به وجود آید. گاهی اوقات می‌توان ورم معده را با مصرف داروهای آنتی اسید درمان کرد اما از آنجا که ممکن است این بیماری، خونریزی یا زخم معده را به همراه داشته باشد، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.  

 زخم معده

زخم‌های معده اغلب روی مخاط معده یا قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت‌ این زخم‌ها، باکتری است اما مصرف دراز مدت آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروهای مسکن می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا کند. موضوع قابل توجه اینکه زخم‌های معده در افرادی که سیگار می‌کشند یا الکل مصرف می‌کنند بیشتر رخ می‌دهد.

 ویروس معده

ویروس معده معروف به آنفولانزای معده (stomach flu)، یک عفونت ویروسی است که در روده‌ها ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل اسهال، حالت تهوع و گاهی استفراغ است. احتمال سرایت بیماری از مبتلایان به این ویروس و یا مواد غذایی آلوده وجود دارد. ویروس معده معمولاً به مرور زمان و به خودی خود بهبود می‌یابد اما در صورت مشاهده تب، استفراغ، کم شدن آب بدن یا تشخیص خون در استفراغ یا مدفوع باید به پزشک مراجعه کرد.

 مسمومیت غذایی

باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های موجود در مواد غذایی سبب این بیماری می‌شوند. علائم مسمومیت غذایی شامل اسهال، تهوع و استفراغ است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غذا به روش صحیح نگهداری نشود. مسمومیت غذایی معمولاً به خودی خود بهتر می‌شود اما در صورت بی‌آب شدن بدن، مشاهده خون در استفراغ یا مدفوع و یا اسهال شدید برای مدت بیش از سه روز مراجعه به پزشک، ضروری است.

 سندرم روده تحریک پذیر

این بیماری، روده بزرگ یا کولون را درگیر می‌کند. سندروم روده تحریک پذیر ممکن است باعث ایجاد گرفتگی، نفخ و بروز ماده مخاطی در مدفوع شود. گاهی این بیماری با اسهال و یبوست همراه است. علت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، به درستی مشخص نیست اما غذا، استرس، هورمون‌ها و عفونت بخشی از دلایل آن هستند. پزشکان می‌توانند از طریق تغییر رژیم غذایی، شیوه زندگی و یا تجویز دارو توسط پزشک، علائم این بیماری را کنترل کنند.

 تحمل نکردن لاکتوز

لاکتوز، قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی است. در صورت ناکافی بودن آنزیم لاکتاز (lactase)، بدن در تجزیه لاکتوز دچار مشکل می‌شود. این امر می‌تواند باعث اسهال، گاز، نفخ و درد شکم شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما در صورت مصرف مقادیر کم لبنیات در رژیم غذایی روزانه، خرید محصولات لبنی بدون لاکتوز یا تهیه قرص‌های حاوی لاکتاز می‌توان این بیماری را کنترل کرد.  

کد خبر 375320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.