۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
عطش روزه داری را چگونه رفع کنیم؟

عطش، نوعی تشنگی مفرط است که در صورت برطرف نشدن منجر به خستگی، ضعف و عدم تمرکز افراد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزه گرفتن در روزهای بلند و گرم سال، به ویژه برای افرادی که بیرون از منزل و زیر نور آفتاب مشغول فعالیت هستند، تشنگی و عطش زیاد به همراه دارد. در این مواقع به دلیل عدم تولید بزاق کافی، دهان خشک شده و نفس بوی بد می‌گیرد. در چنین شرایطی بدن با احساس ضعف، بی‌حالی، سرگیجه و سردرد مواجه می‌شود و روزه گرفتن اندکی دشوار خواهد شد؛ اما راهکارهای ساده‌ای برای پیشگیری از عطش روزه داری وجود دارد که با آن‌ها آشنا می‌شویم.

شربت آبلیمو و سکنجبین

یکی از مؤثرترین نوشیدنی‌ها برای مقابله با عطش، شربت آبلیموی کم شیرین است. آبلیمو با تأثیر مثبت بر ترشح بزاق دهان، راهکاری مؤثر برای جلوگیری از احساس عطش در طول روزه داری است. بنابراین به روزه داران توصیه می‌شود این نوشیدنی گوارا را در وعده سحری از دست ندهند. نوشیدن شربت سکنجبین با خاکشیر یا به صورت ساده نیز راهکاری مؤثر در فرونشاندن عطش محسوب می‌شود.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

شربت خاکشیر و تخم شربتی، خاصیت خنک کنندگی دارند؛ دانه‌های این دو گیاه، آب را به خود جذب می‌کند و مصرف آن‌ها در هنگام سحر سبب می‌شود بدن مدت طولانی‌تری از آب بی‌نیاز باشد. همچنین ترکیب خاکشیر با عرق کاسنی نیز می‌تواند در رفع عطش مؤثر باشد. 

دمنوش نعناع و عسل

دم کرده نعناع و عسل در فاصله افطار تا سحر، یک نوشیدنی مؤثر برای رفع تشنگی محسوب می‌شود. همچنین می‌توان از جوشاندن مخلوط آب، شکر و افزودن عرق نعناع و آبلیمو نیز شربتی به دست آورد که تا حد زیادی عطش را فرو می‌نشاند. مخلوط لیمو عمانی و گل گاو زبان بعد از شام نیز می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث ایجاد حس آرامش و خواب راحت در افراد شود.

در وعده سحر، سبزی پخته مصرف کنید

مصرف سبزیجات خام در وعده سحری باعث تشدید حس تشنگی در روز می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد در وعده سحر، سبزی پخته مصرف کنند. جالب است بدانید که خوردن سبزی خرفه در وعده افطار، تأثیر زیادی در پیشگیری از تشنگی دارد. بنابراین توصیه می‌شود روزه‌داران این سبزی دوست داشتی را از دست ندهند. همچنین مصرف میوه‌های آبدار در فاصله افطار تا سحر می‌تواند با تأمین مایعات بدن در رفع عطش مؤثر باشد. خوردن مرکبات نیز علاوه بر تأمین آب مورد نیاز، نقش موثری در جذب مواد مغذی و معدنی لازم برای بدن دارد.

کد خبر 375305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.