خطر نارسایی قلبی در کمین بیماران سرطانی

محققان استرالیایی به تازگی دریافته‌اند بیماران سرطانی تحت درمان، ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی قرار داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد سلامت قلب بسیاری از افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار دارند، با خطر مواجه است، در حالی که آن‌ها اغلب اطلاعی از این موضوع ندارند.

به گفته محققان یک تا ۲۵ درصد این بیماران بسته به نوع شیمی درمانی و پرتودرمانی خود ممکن است به نارسایی قلبی مبتلا شوند؛ البته عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی شامل سیگار کشیدن و چاقی نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

همچنین یافته‌های جدید نشان می‌دهد بهبود نارسایی قلبی افرادی که به دلیل شیوه‌های درمان سرطان به مشکلات قلبی مبتلا شده‌اند ممکن است تا حدود ۲۰ سال پس از درمان سرطان به طول انجامد.

محققان دانشگاه "فلیندر" استرالیا، پیشینه پزشکی ۴۶ فرد مبتلا به سرطان را که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ تحت درمان قرار گرفتند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد تمام این افراد دچار آسیب عضله‌های قلب (cardiotoxicity) شدند.

موضوع قابل توجه اینکه، آسیب عضله‌های قلب در میان افرادی بدون وجود عوامل خطرآفرین قلبی عروقی نیز اتفاق می‌افتد، زیرا مصرف داروهایی مانند "anthracyclines" و " trastuzumab" که برای درمان سرطان تجویز می‌شود، برای قلب سمی است.

به گفته محققان استرالیایی هنوز هم درمان‌های مفیدی برای بیماران مبتلا به سرطان و نارسایی قلبی وجود دارد. برای مثال افرادی که ممکن است نارسایی قلبی داشته باشند می‌توانند تحت نظر پزشک از داروهای بازدارنده "angiotensin converting enzyme" و "beta-blockers" به عنوان روش درمانی خود استفاده کنند.

بر اساس تحقیقات جدید، بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار دارند و ممکن است سلامت قلب آن‌ها در معرض خطر باشد، می‌توانند از شیوه‌های درمانی اصلاح شده سرطان که این قبیل آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند، بهره‌مند شوند.

کد خبر 375299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.