«کتابخانه ملی» غنی‌ترین آرشیو اسناد و میراث مکتوب کشور است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه غنی‌ترین آرشیو اسناد و میراث مکتوب کشور کتابخانه ملی است، گفت: در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اسناد تاریخی بسیار خوبی وجود دارد که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با اشاره به «روز اسناد ملی و میراث مکتوب»، اظهارکرد: اصفهان در طول تاریخ انواع گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده، اما آنچه مهم است اینکه چند روز بیشتر در این شهر توقف ندارند و شاید سفر آنها تکرار نداشته باشد چون نتوانسته‌ایم روایات ابنیه و افرادی که در این ابنیه‌ها زندگی کردند را به گردشگران بشناسانیم.

وی افزود: متأسفانه در شناساندن ابنیه‌ها به گردشگران دچار نقص بوده‌ایم و تنها حدود ۱۰ ابنیه را در شهر اصفهان به خوبی شناخته‌ایم که البته این موضوع علت‌های زیادی دارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از ابنیه‌های گمنام شهر اصفهان، منزل یکی از وزرای معروف دوران صفویه به نام «سارو تقی‌خان» در بازار اصفهان نزدیک کوچه یخچال‌ها است که اروپایی‌ها بیشتر از ما این شخصیت و نقشی که در تاریخ داشته را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه یکی از زیرمجموعه‌های مباحث میراثی، اسناد تاریخی است، گفت: اسناد تاریخی تنها اسناد حاکمان، دستورات آنها و دولت‌های سابق و فعلی نیست، البته این اسناد از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در اسنادی که از تخت‌جمشید به دست آمده، نظام کار و کارگری و مشابه قوانین تامین اجتماعی از آنها کشف شده و حتی مناسبات بین اقشار و دولت‌ها در آن دیده شده است.

مزروعی با تاکید بر اینکه غنی‌ترین آرشیو اسناد و میراث مکتوب کشور کتابخانه ملی است، تصریح کرد: در شهر اصفهان نیز دانشگاه اصفهان حرکت‌های خوبی برای آرشیو اسناد و میراث مکتوب انجام داده، زیرا نحوه نگهداری کتب خطی شرایط خاصی دارد.

وی ادامه داد: حفظ میراث مکتوب وظیفه ذاتی شهرداری نیست، اما در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اسناد تاریخی بسیار خوبی وجود دارد که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، البته بی‌شک امن‌ترین محل برای نگهداری اسناد و میراث مکتوب، کتابخانه ملی است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: حفظ و نگهداری از آثار تاریخی به لحاظ قانونی وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است و مدیریت شهری به طور مستقیم وظیفه ندارد مگر ابنیه‌ای تحت مالکیت شهرداری قرار گرفته باشد.

وی افزود: نمی‌توان از تمام ابنیه‌های فرهنگی محافظت فیزیکی کرد زیرا پل‌های تاریخی شهر در بطن مردم قرار گرفته، اما تا حد مقدور میراث فرهنگی برای محافظت از آنها تلاش کرده و امیدوارم آگاهی‌های مردم آنچنان ارتقاء یابد که دیگر شاهد نقص فرهنگی و اقداماتی همچون نوشتن یادگاری بر پیکره بناهای تاریخی شهر نباشیم.

فعالیت کارگران نشانه پویایی شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان همچون دوره‌های گذشته که مدیریت شهری فعالیت داشته، کارگران مشغول فعالیت هستند و این فعالیت نشانه پویایی شهر است، گفت: از جمله پروژه‌های شاخص شهر رینگ حفاظتی شهر، مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف‌جهان در منطقه ۱۵ که بخش۱۰ کیلومتری رینگ چهارم را تشکیل می‌دهد، تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهیداردستانی و خیابان فرزانگان در حال احداث است که پس از بهرهبرداری مشکلات ترافیکی شمال اصفهان را برطرف خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از سرویس‌دهی خط یک مترو به شهروندان، تصریح کرد: خرده پروژه‌های دیگری در این خط در حال اجرا است که به زودی تکمیل خواهد شد.

مزروعی با اشاره به روند پیشرفت فعالیت‌ها در خط دو مترو اصفهان، اظهار کرد: تعداد زیادی از ایستگاه‌های خط دو در حال احداث است، عملیات حفاری تونل مترو از جبهه شرقی از چندی پیش آغاز و تاکنون پیشرفت های خوبی حاصل شده است، همچنین برای آغاز عملیات حفاری از جبهه غربی(سمت کهندژ) پیگیری‌هایی در حال انجام است تا به صورت همزمان از دو سمت حفاری خط دو مترو انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد بخشی از خط دو مترو تا دو سال آینده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرا گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر۶۴۰ گلوگاه در نقاط مختلف شهر وجود دارد، گفت: این گلوگاه‌ها در برخی محله‌ها و معابر گره‌های ترافیکی زیادی به وجود آورده، از این رو برای رفع آنها تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به گذر فرهنگی چهارباغ گفت: نقطه آغاز پیاده راه شدن چهارباغ به چهارسال گذشته باز می‌گردد، این اقدام بسیار جسورانه و شجاعانه بود که ادامه این پروژه به مدیریت دوره پنجم شهری رسید، البته نگاه ما برگزاری رویدادهای فرهنگی در چهارباغ و افزایش جذب گردشگران است.

مزروعی با بیان اینکه در حال حاضر جبهه فعال چهارباغ، قطعه‌ محور میانی آن مابین میدان امام حسین(ع) تا خیابان آمادگاه است، اظهارکرد: بهره برداری از این پروژه با همکاری میراث همچنان ادامه دارد.

کد خبر 375287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.