توجه به رویکردهای نوین توسعه مانع از رشد افقی شهر می‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: ساختار کالبدی شهر و محدوده آن در قالب طرح جامع مشخص شده و طرح تفصیلی نیز محدوده ساختار فیزیکی شهر را به صورت دقیق‌تری مشخص می‌کند.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح جامع به عنوان طرح بالادستی برای شهر نتوانسته کارآمدی لازم به منظور حفظ محدوده و شکل فیزیکی شهر را داشته باشد.

وی افزود: طرح جامع تدوین شده با واقعیت‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی شهر همخوانی لازم را ندارد و بازنگری و اصلاح بر روی محدوده‌های تعیین شده الزام آور است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: نحوه مدیریت توسعه کالبدی شهر به خصوص از منظر افقی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری دست خوش تصمیمات غیرتخصصی شهرسازی و تصمیمات سلیقه‌ای شده است.

شبانی با اشاره به رشد افقی بی حد و مرز شهر، خاطرنشان کرد: نگاهی اجمالی به محدوده قانونی و حریم شهرها از دهه ۴۰ شمسی تا به امروز نشان می‌دهد، توسعه فیزیکی شهرها روندی رو به رشد و غیر منطقی داشته است.

وی تصریح کرد: توسعه افقی موجب ایجاد مشکلاتی برای شهر شده و هزینه‌هایی را به زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند، این توسعه افقی منابع طبیعی و حوزه‌های زیست محیطی اطراف شهرها را مورد هجوم خود قرار داده و از بین می‌برد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: برای جلوگیری از توسعه افقی شهر باید رویکردهایی از جمله رویکرد شهر فشرده مدنظر قرار بگیرد تا به جای توسعه افقی، ظرفیت‌های داخلی شهرها بازیابی شود که در این راستا توجه به رویکرد توسعه درون زا و استفاده از ظرفیت‌های شهر مانع از پراکنده‌روی و خزش شهری می‌شود.

شبانی گفت: بازنگری در رویکردهای توسعه و طرح‌های شهری یک ضرورت است، در این صورت نیل به توسعه پایدار شهری امکان‌پذیرتر بوده و نیازی به توسعه افقی بی حد و مرز  شهر نیست.

کد خبر 375261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.