بایدها و نبایدهای روزه داری برای بیماران کلیوی

یک فوق تخصص کلیه بزرگسالان گفت: کم آبی بدن یکی از عواملی است که باعث تسریع و پیشرفت سنگ کلیه می شود و در روزهای طولانی و گرم سال میزان تعریق بدن افزایش پیدا می کند و این گروه از بیماران کلیه باید از روزه گرفتن پرهیز کنند.

فیروزه معین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری های مادرزادی که در اختلال عملکرد کلیه نقش دارند، اظهار کرد: سنگ کلیه، کیست کلیه و بیماری های مادرزادی کلیه از بیماری‌هایی در بدن هستند که عملکرد سالم کلیه انسان را دچار اختلال می‌کنند و باید تلاش کنیم که از پیشرفت این بیماری‌ها در بدن جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: بیماری های دیابت، فشار خون باعث اختلال عملکرد کلیه می‌شود و می‌توان با کنترل قند خون، فشار خون و رعایت رژیم غذایی از ابتلا به بیماری کلیه و پیشرفت بیماری کلیه جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای جلوگیری از بیماری‌های کلیه می‌توان از عوامل آسیب رسان در محیط که باعث بیماری کلیه می شود، دوری کرد.

وی ادامه داد: برای مثال استفاده زیاد از داروهای گیاهی، مصرف خودسرانه دارو به خصوص مسکن ها که به صورت روزمره به وسیله افراد مورد استفاده قرار می گیرد با مصرف طولانی مدت این مسکن ها علاوه بر اینکه سایز کلیه را کوچک می شود و عملکرد کلیه هم دچار نوسان خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه کم آبی بدن یکی از عواملی است که باعث تسریع و پیشرفت سنگ کلیه در افرادی می شود که استعداد سنگ سازی را دارند، افزود: این گروه از افراد باید از روزه گرفتن پرهیز کنند با توجه به اینکه در روزهای طولانی و گرم سال میزان تعریق بدن افزایش پیدا می کند و اگر میزان مصرف آب بدن کاهش یابد در این گروه از افراد احتمال سنگ سازی افزایش پیدا می کند.

فوق تخصص کلیه بزرگسالان تاکید کرد: بنابراین افرادی که سنگ سازی فعال در کلیه  داشته یا اینکه سنگ دفع شده اثبات شده را دارند توصیه می شود در روزهای طولانی روزه داری را نداشته باشند، اما در روزهای کوتاه سال که هوا خنک تر بوده می توانند مطابق نظر پزشک معالج روزه بگیرند.

وی یادآور شد: نارسایی‌های کلیه یکی دیگر از بیماری‌های افرادی است که عملکرد کلیه آنها به دلایل مختلفی کاهش پیدا می کند و این گروه از بیماران هم ممنوعیت برای گرفتن روزه را دارند.

به گفته معین زاده؛ وقتی که میزان دریافت آب و مواد غذایی بدن کاهش پیدا کند به تدریج عملکرد کلیه اختلال بیشتری را پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در مورد افرادی که دچار دیابت یا فشار خون بالا هستند نظر پزشک شرط اصلی است برای گرفتن روزه است. اگر بیمار داروی فشار خون را یکبار یا دو بار در روز می خورد به طوری که می تواند در زمان های سحر و افطار خوردن این دارو را تنظیم کند ممنوعیتی برای گرفتن روزه در ماه رمضان نخواهند داشت و اشخاص دیابتی که دیابت پیشرفته ای ندارند مطابق نظر پژشک اجازه روزه گرفتن به این افراد داده شود.

وی با اشاره به سایر بیماری‌های کلیه اظهار کرد: در مورد بیماری های دیگر کلیه به بیماران توصیه می شود در صورتی که نارسایی کلیه دارند بعد از چند روز حتما یک آزمون عملکرد کلیه را انجام داده و به پزشک معالج نشان دهند و در صورتی که روزه داری باعث اختلال بیشتری در عملکرد کلیه های آنها شده است از ادامه  روزه گرفتن در ماه رمضان پرهیز کنند.

کد خبر 375253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.