دفاع از کشت برنج لنجان/ ممنوعیت به صلاح نیست

لنجان - نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توان به صرف یک بخشنامه و با جوسازی علیه کشاورزان این شهرستان کشت برنج را حذف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست با مسئولان شهرستان لنجان حقآبه را حقی مکتسبه شرعی و قانونی دانست و اظهار کرد: قواعده آمره بین‌المللی در حوزه آب به حقآبه احترام می‌گذارد یعنی آبی که سرچشمه آن در یک کشور بوده و مثلا سه کشور را طی می‌کند هیچ قانونی اجازه جلوگیری از حق انتفاع کشورهای دیگر را نمی‌دهد.

وی افزود: کشاورزان لنجان از سرچشمه زاینده‌رود حقآبه داشته و اگر مسئولان به دنبال تغییر الگوی کشت هستند باید بدانند با حرکت‌های دستوری نمی‌توانند این کار را انجام دهند و ما نیز از آن‌ها حمایت نخواهیم کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج جز در دو استان شمالی، تصریح کرد: مصوبه هیئت دولت در خصوص ممنوعیت کشت برنج جز در دو استان گیلان و مازندران مسئله‌ای است که برای اجرای آن سه سال زمان داده شده است و از این‌جهت وزارت جهاد کشاورزی باید با برنامه توجیهی با کشاورزان وارد بحث شده و کشاورزان در طول سه سال آن هم به طور اختیاری اقدام به این کار کنند.

کوهکن ادامه داد: جهاد کشاورزی استان اصفهان و شهرستان اگر به دنبال تغییر الگوی کشت در این شهرستان هستند باید به صورت پایلوت چند نقطه از اراضی کشاورزی لنجان را انتخاب کنند و با کشاورزانی که اراضی آن‌ها انتخاب شده برای انجام کشت پایلوت توافق کنند تا این فرایند زیر نظر جهاد کشاورزی انجام و زمانی که به نتیجه رسید تشریح کنند.

وی با بیان اینکه هیچ دلیل منطقی و معقولی تاکنون از سوی مسئولان امر به مسئولان ارشد این شهرستان در خصوص کشت نکردن برنج ارایه نشده است، گفت: از سال‌های گذشته مطلبی مطرح شده درخصوص اینکه میزان مصرف آن برای کاشت برنج بیشتر از دیگر محصولات است، البته از طریق بخش خصوصی تحقیقی در این خصوص انجام شده که به موجب آن بالاترین مصرف آب در این بخش شش درصد است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موقعیت اراضی کشاورزی لنجان به گونه‌ای است که جز برنج هیچ محصول دیگری به ثمر نخواهد نشست و کارشناسان خبره جهاد کشاورزی با صراحت اعلام کرده‌اند که در این شهرستان زمین‌های کشاورزی برای محصول دیگری مناسب نیست.

کوهکن اظهار کرد: سایر شهرستان‌های دارای حقابه زاینده‌رود، بازگشت آب به داخل رودخانه ندارد، اما وضعیت اراضی کشاورزی لنجان به گونه‌ای است که بخش عمده آبی که برداشت و  هزینه آن نیز پرداخت می‌شودزاینده‌رود باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه کیفیت برنج لنجان جهانی است، خاطرنشان کرد: از ۲۳ هزار هکتار اراضی این شهرستان که در گذشته زیر کشت برنج است تنها چهار هزار هکتار باقی مانده است، باید انصاف داشته باشیم و وقتی کشت برنج تا این اندازه کاهش یافته است، میزان اراضی باقی مانده را حفظ کنیم؛ نمی‌توان به صرف یک بخشنامه و با جوسازی علیه کشاورزان لنجان کشت برنج را حذف کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از حق آب شرب همه دفاع می‌کنیم، یادآور شد: کشاورزان از ابتدا از رودخانه زاینده‌رود حقآبه داشته‌اند، اما در گذر زمان حاکمیت برنامه‌ریزهایی داشته و به صنعت و سایر بخش‌ها سهم آب داده است؛ اینکه کشاورزان شهرستان قصد دارند از حقآبه خود برای کشت برنج استفاده کنند به دیگر استان‌ها مربوط نیست، زیرا کشاورز حقآبه خود را مطالبه می‌کند و اگر ذخایر آب کاهش یافته باید به میزان ذخیره موجود، حقآبه آنان تحویل داده شود.

وی تاکید کرد: گزارشی توسط آقای دلاوری در مورد کشت برنج در لنجان تهیه و منتشر شده که خلاف واقع، حساب شده و دستوری تهیه شده ‌و باید بگوییم به وزارت ارتباطات ربطی ندارد  که در این حوزه مستندی را تهیه کنند.

کد خبر 375247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.