ویتامین‌هایی که اعصابتان را تقویت می‌کند/نحوه مصرف دارو برای روزه‌داران

روش جدید برای پیشگیری از متاستاز تومورهای سرطانی، تب یونجه و آلرژی فصلی، ویتامین c  در ۱۲ خوارکی ، نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌ داری و پنج ویتامین موثر برای اعصاب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران دانشگاه "ام. آی. تی" با کمک نوعی پادتن، روش جدیدی برای پیشگیری از متاستاز تومورهای سرطانی ارائه داد. گسترش سلول‌های بدخیم تومور و رسیدن آنها به قسمت‌های دیگری از بدن، عارضه‌ای موسوم به "متاستاز" (metastasis) است و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌رود.

تشخیص زودهنگام تومور و متاستاز می‌تواند میزان نجات بیماران مبتلا به سرطان را به صورت قابل توجهی کاهش دهد اما پیش‌بینی دقیق زمان جدا شدن تومورهای سرطانی از تومور اصلی و مقصد آنها، موضوعی چالش‌برانگیز است؛ به همین دلیل، نیاز فوری به ابداع روش‌های جدید برای تصویربرداری، تشخیص و درمان تومورها و به خصوص تشخیص زودهنگام متاستاز احساس می‌شود.

پژوهشگران "مؤسسه پژوهش تلفیقی سرطان دیوید اچ. کوک" یا "انستیتو کوک"(Koch Institute) وابسته به دانشگاه "ام. ای تی"(MIT)، روش جدیدی برای هدف قرار دادن تومورها و تشخیص متاستاز ارائه داده‌اند.

تلاش‌های پیشین برای تمرکز بر سلول‌های سرطانی، موفقیت‌آمیز نبودند زیرا تمایل سلول‌های سرطانی به جهش، آنها را به اهداف غیرقابل اطمینانی تبدیل می‌کند. پژوهشگران تصمیم گرفتند به جای این کار، ساختارهای اطراف سلول‌ها که با نام "ماتریکس برون‌یاخته‌ای"(ECM) شناخته می‌شوند، هدف قرار دهند.

ماتریکس برون‌یاخته‌ای، شبکه‌ای از پروتئین‌هاست که اطراف سلول‌های معمولی و سرطانی قرار گرفته‌اند و می‌تواند با ارائه سیگنال‌هایی برای رشد و نجات، نقش مهمی در رشد و گسترش تومور فراهم کند. پژوهشگران هنگام بررسی این شبکه‌ها، پروتئین‌های خاصی را یافتند که در اطراف تومورها و قسمت‌های بیمار بدن فراوان هستند اما در بافت‌های سالم وجود ندارند.

"ریچارد هاینز"(Richard Hynes)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پروتئین‌های موجود در ماتریکس برون‌یاخته‌ای برخلاف سلول‌های تومور، با پیشرفت سرطان، جهش پیدا نمی‌کنند. هدف قرار دادن ماتریکس برون‌یاخته‌ای، راه بهتری برای مقابله با متاستاز و پیشگیری از گسترش سلول‌های سرطانی به شمار می‌رود.

پژوهشگران، هدف قرار دادن پروتئین‌های موجود در ماتریکس برون‌یاخته‌ای را با کمک پادتن‌های نوعی لاما موسوم به "آلپاکا"(alpacas) آغاز کردند. هدف آنها این بود که پادتن‌ها را در بیماران مبتلا به سرطان به کار گیرند تا قسمت‌هایی از بدن که سلول‌های سرطانی در آنها وجود دارند، مشخص کنند و حتی آنها را برای رساندن دارو به بدن به کار ببرند.

دلیل انتخاب پادتن‌های آلپاکا این بود که پادتن‌های این حیوان، کوچک‌تر از پادتن‌های معمول هستند. به علاوه، برخلاف پادتن‌های سیستم ایمنی انسان‌ها و حیوانات دیگر که دو زنجیره سنگین پروتئینی دارند، تنها دو رونوشت از یک زنجیره سنگین را شامل می‌شوند.

پژوهشگران توانستند طی این آزمایش، تأثیر روش جدید خود را در هدف قرار دادن نوعی پروتئین مربوط به تومور سرطانی در موش‌ها نشان دهند. آنها پادتن‌ها را به موش‌های مبتلا به سرطان تزریق کردند و طی بررسی با کمک تصویربرداری "پت-سی تی"(PET/CT) دریافتند که تومور و متاستاز آن، به شکل قابل توجهی از بین رفته است.

این روش را می‌توان برای رساندن دارو به تومور نیز مورد استفاده قرار داد.

نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری

 با فرارسیدن ماه رمضان، افراد مبتلا به بیماری باید با نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌داری برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی آشنا شده و به توصیه‌هایی در این زمینه توجه کنند.

 بنا بر اعلام ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، افرادی که در دوران بارداری، شیردهی و یا دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری‌های اعصاب و روان، قلبی عروقی و تنفسی، هستند، پیش از اقدام به روزه‌داری، مشورت با پزشک معالج ضروری است.

بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کند؛ رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

چنانچه فردی به‌رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید به نکات زیر توجه کند؛

بیماران مبتلابه صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند. پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند، باید به بیماران مبتلابه آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، مشاوره دقیق داده و توصیه‌های لازم را ارائه کنند.  

مطالعات به‌ عمل‌ آمده روی داروهای ضد فشارخون نشان می‌دهد که روزه‌داری تأثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرارآور)، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه‌دار کنند.

برخی از داروهای ضدالتهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند. مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

پزشک معالج برای درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی کند که به‌جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند. در مورد این داروها به‌جای مصرف ۳ تا ۴ بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یک‌بار در روز تجویز می‌شود توصیه کند.

تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است. در صورت وجود این شکل دارویی، به‌جای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند  آن‌ها را به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز کند.

هرچند روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است. بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. همچنین در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.

نکته بسیار مهمی که در خصوص سلامت بانوان لازم به ذکر است، استفاده خودسرانه از داروهای ضدبارداری ترکیبی مانند LD جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به‌ منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان است؛ مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی به روشی که منجر به قطع قاعدگی شود، علاوه بر این‌که چرخه هورمونی مصرف‌کننده دارو را مختل خواهد کرد، تبعات خطرناکی مانند اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت. خصوصاً که این امر با کاهش مصرف مایعات ممکن است تشدید شود.

شیوع این عارضه با افزایش سن افزایش می‌یابد و این امر هشداری است برای بانوانی که در سنین بالای ۳۵ سال هستند، دارای اضافه‌وزن و سابقه ترومبوز و یا سیگاری هستند و قصد مصرف داروهای ضدبارداری بدون تجویز پزشک را دارند. لذا توصیه می‌شود در هر زمینه خصوصاً مصرف دارو با پزشک و داروساز مشورت شود.    

توصیه‌های نحوه مصرف داروها در ماه مبارک رمضان

در خصوص اقدام به روزه‌داری و همچنین نحوه مصرف داروها، باید با پزشک و داروساز مشورت کنید.

چنانچه مبتلابه بیماری خاصی هستید که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان هستید، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در زمان روزه‌داری هیچ‌گاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید. این عمل سبب اختلال در روند درمان می‌شود. مصرف بسیاری از داروها را می‌توان پس از مشوت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد.

چنانچه فرد روزه دار مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های گوارشی، اعصاب و روان، قلبی عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی هستید، در این خصوص که آیا روزه‌داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی‌خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، با پزشک و داروساز مشورت کنید.

اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به‌موقع آن‌ها در زمان معین دارد. در ایام روزه‌داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع کنید.

قطع ناگهانی برخی از داروها به‌واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک است. درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آن‌ها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنید.

بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید ازنظر سطح قند خون، فشارخون، چربی خون، انعقاد خون و وضعیت کلی بیوشیمی خون، بررسی شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

هم بیماران و هم‌خانواده فرد مبتلابه دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدیدکننده بیمار در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

ویتامین C در این ۱۲ خوراکی بیشتر از پرتقال وجود دارد!

اکثر مردم پرتقال را بهترین منبع ویتامین C می دانند، در این مطلب خوراکی هایی را که حتی بیش از پرتقال ویتامین C دارند به شما معرفی می کنیم.

هر بار که یک لیوان آب پرتقال می نوشید، ممکن است باعث بهبودی درعملکرد بدن تان شوید. با این که مطالعات نشان می دهند، مصرف ویتامین C نمی تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند، اما افزایش مواد مغذی ای که به بدن می رسانید می تواند مدت زمان و شدت علایم بیماری را کاهش دهد. مرکبات بر خلاف شهرتی که در غنی بودن ویتامین C دارند (۶۹.۷ میلی گرم در یک پرتقال متوسط) میزان ویتامین C آنها نسبت به بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر کمتر است. برای رساندن حداکثر ویتامین C به بدن تان این ۱۲ سوپر فودی که در ادامه مقاله معرفی می نماییم را استفاده کنید.

ویتامین C در فلفل چیلی

نصف لیوان فلفل چیلی خرد شده، ۱۰۷.۸ میلی گرم ویتامین C دارد. به علاوه، محققان دانشگاه بوفالو متوجه شدند که کپسایسین (capsaicin)، ماده ای که باعث تند شدن فلفل چیلی می شود، در کاهش درد عضلانی و مفصلی موثر است.

ویتامین C در فلفل دلمه قرمز

یک لیوان فلفل قرمز خرد شده، حاولی تقریبا سه برابر ویتامین C موجود در پرتقال است، ۱۹۰ میلی گرم. همچنین فلفل دلمه قرمز منبع غنی ویتامین A است که سلامت چشم را بهبود می دهد.

ویتامین c در فلفل دلمه سبز

یک لیوان فلفل دلمه سبز خرد شده کمتر از خواهر شیرین ترش ویتامین C دارد، ۱۲۰ میلی گرم. ولی با این وجود، حاوی ۲۰۰ درصد مقدار مورد نیاز توصیه شده روزانه برای شماست. فلفل دلمه سبز همچنین منبعی غنی از فیبر است.

ویتامین c در کلم کیل

علاوه بر محتوای دو برابر ویتامین E مورد نیاز روزانه و ۷ برابر ویتامین K مورد نیاز روزانه، یک لیوان کلم کیل، حاوی ۸۰.۴ میلی گرم ویتامین C است. این نیروگاه مواد مغذی مقدار قابل توجهی مواد معدنی و اسیدهای چرب برای بدن تان فراهم می کند.

ویتامین c در کلم بروکلی

این عضو خانواده کلم حاوی ۱۳۲ میلی گرم ویتامین C به علاوه مقدار زیادی فیبر پر کننده بوده و در هر سرو فقط ۳۰ کالری دارد. به علاوه، تحقیقات نشان داده اند که بروکلی می تواند خواص ضد سرطان داشته باشد.

ویتامین c در پاپایا

تحقیقات نشان می دهند که، پاپایا می تواند به پاک کردن سینوس ها، روشن کردن پوست و تقویت استخوان هایتان کمک کند. یک سرو یک لیوانی از آن، ۸۸.۳ میلی گرم ویتامین C دارد.

ویتامین c در توت فرنگی

یک لیوان از آن حاوی ۸۴.۷ میلی گرم ویتامین C است، به علاوه، مقدار کافی اسید فولیک و سایر ترکیباتی که برای بهبود سلامت قلب مفید هستند. یکی دیگر از فواید غیرمنتظره توت فرنگی این است که به طور طبیعی دندان هایتان را سفید می کنند.

ویتامین c در گل کلم

چه کبابش کنید، چه بخار پز یا پوره، خوردن یک گل کلم کوچک، ۱۲۷.۷ میلی گرم ویتامین C دارد، به علاوه ۵ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین.

ویتامین c در کلم بروکسل

این کلم های کوچک سرشار از فیبر و فیتونوترینت (phytonutrients) هایی هستند که از سرطان پیشگیری می کنند و نیازی به ذکر نیست که ۷۴.۸ میلی گرم ویتامین C دارند. اگر به خاطر مزه تلخ شان از خوردن آن ها صرف نظر می کنید با کباب کردن شان به صورت طبیعی تلخی شان را از بین ببرید.

ویتامین c در آناناس

علاوه بر ۷۸.۹ میلی گرم ویتامین C، آناناس حاوی بروملین (bromelain) است، یک آنزیم گوارشی که به تجزیه خوراکی ها و کاهش نفخ کمک می کند. بروملین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی هم کار می کند و می تواند بعد از یک ورزش سنگین به بهبود سریع تر شما کمک کند.

ویتامین c در کیوی

یک سرو کیوی (حدود ۲ عدد)، ۱۳۷.۲ میلی گرم ویتامین C دارد. این میوه غنی از پتاسیم و مس است.

ویتامین c در انبه

با مصرف این میوه گرمسیری، ۱۲۲.۳ میلی گرم ویتامین C به بدن می رسانید. انبه همچنین منبعی غنی از ویتامین A است که مانند ویتامین C نقشی کلیدی در سیستم ایمنی و سلامت چشمان تان بازی می کند.

تب یونجه و آلرژی فصلی

خارش چشم ها، آبریزش بینی، عطسه و خس خس سینه همگی علائم یک واکنش آلرژیک هستند که معمولا در بهار یا پاییزبعلت گرده گیاهان ایجاد می شود. بسیاری از افراد ازواژه ی تب یونجه برای این آلرژی فصلی استفاده می کنند.

اصطلاح تب یونجه غلط است. این نوع آلرژی، آلرژی به یونجه نیست در واقع، آلرژی به علف های هرز بهنگام گرده افشانی است. در ابتدا ممکن است علائم آلرژیک همان علائم سرماخوردگی باشند. اما علائم بعدی شامل خارش چشم ها، گوش، بینی یا گلو، عطسه، تحریک پذیری، گرفتگی بینی و خفگی است. برای بعضی از افراد هم ممکن است سرفه، فشار سینوسی یا سردرد، کاهش حس بویایی، خروپف، آپنه خواب، خستگی و آسم باشد.
بسیاری از این علائم، بخاطر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی است چرا که تلاش می کند تا از سیستم های تنفسی حیاتی و حساس بدن درمقابل مهاجمان بیرونی محافظت کند. آنتی بادی هایی که بدن تولید می کند، مهاجمین خارجی را از بین می برد، اما باعث ایجاد نشانه هایی از پاسخ های آلرژیک می شود.
افراد ممکن است آلرژی را در هر سنی تجربه کنند، اما اغلب افراد با اختلال آلرژیک در دوران کودکی یا در اوایل بزرگسالی تشخیص داده می شوند.
آلرژی دراغلب کودکان ممکن است با آلرژی های غذایی و اگزما و یا خارش پوست شروع شود. این روند در طول سال ها بدتر می شود و بیماران پس از آن آلرژی به آلرژی های زیست محیطی مانند گرد و غبار و حیوانات یا ورم غشا مخاطی بینیدچار می شوند.

شایع ترین آلرژن موجود گرده و پودری است که توسط درختان و علف های هرز، بذر گیاهان همسایه را بارور می کند. در فصل گرده افشانی فضا با میلیاردها ذرات میکروسکوپی پر می شود که بعضی از آنها در بینی و دهان مردم رخنه می کنند.


با ۵ ویتامین اعصاب تان را تقویت کنید

سیستم عصبی نیز مانند دیگر ارگان‌های بدن نیاز به توجه و رسیدگی دارد با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توان به آرامش عصبی دست یافت.

یکی از عوامل مهم در "سلامت "سیستم عصبی استفاده از ویتامین‌های گروه B است. سیستم عصبی نیز مانند دیگر ارگان‌های بدن نیاز به توجه و رسیدگی دارد با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توان به آرامش عصبی دست یافت.
تغذیه بر هر عضو بدن تأثیر بسزایی می‌گذارد و حتی می‌توان گفت "سلامت" هر عضو در بدن به تغذیه‌ی سالم بستگی دارد.

کمبود ویتامینباعث اختلال سیستم عصبی و بیماری‌هایی مانند بری بری و گز گز و مور مور بدن و عدم توانایی لمس اشیا می‌شود که با مصرف غلات سبوس دار می توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

کمبود ویتامین‌هایو B۱۲ که باعث اختلالات خلقی، عصبی و گر گرفتگی می شوند و در سلامت سیستم عصبی نقش بسزایی را ایفا می کنند که غلات و حبوبات، جگر و دل و قلوه، شیر و مرغ منابع غنی این ویتامینها هستند.

مصرف امگا ۳ در "سلامت" سیستم عصبی کمک کننده است و اختلالات حسی و عصبی را درمان می‌کند که در انواع ماهی‌ها به وفور یافت می‌شود.

کمبود ویتامینD علاوه بر عوارض استخوانی باعث عوارض شناختی نیز در فرد می‌شود که مهمترین آن عدم کار کرد مناسب مغز است که نور آفتاب در درجه‌ی اول بهترین منبع آن است و بعد از آن شیر و مکمل‌ها منابع غنی ویتامین D هستند.

کد خبر 375242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.