۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
روزه گرفتن حافظه را تقویت می‌کند

روزه‌داری متناوب باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود که نقش مهمی در افزایش حافظه افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی مفید در سیستم عصبی مغز می‌شود. در فرایند روزه‌داری متناوب تغییراتی دقیقاً مشابه عملکرد بدن در زمان ورزش کردن رخ می‌دهد و منجر به افزایش فاکتورهای نوروتروفیک مغزی (BDNF)  می‌شود. این پروتئین نقش مهمی در افزایش میزان یادگیری و حافظه و تولید سلول‌های عصبی جدید در بخش هیپوکامپ مغز دارد و با برقراری ارتباط میان عصب‌ها، قدرت عملکرد سیناپس‌ها را ارتقا می‌دهد.

به گفته محققان روزه‌داری متناوب منجر به افزایش سطح ترکیبات کتون بدن می‌شود؛ کتون‌ متشکل از ریزچربی‌هایی است که سلول‌ها می‌توانند از آن‌ به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. در واقع روزه گرفتن منجر به کاهش ذخیره گلوکز کبد می‌شود؛ در این صورت سلول‌ها مجبور به آزادسازی چربی می‌شوند.

تجمیع این ریزچربی‌ها قطعات کوچک کتون را در کبد ذخیره می‌کند که می‌تواند به‌ عنوان سوخت سلولی مورد استفاده بدن قرار بگیرد و نسبت به گلوکز انرژی بیشتری در اختیار بدن قرار می‌دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد در فرآیند روزه‌داری مغز و بدن عملکرد بهتری دارند و به این ترتیب قدرت شناختی، یادگیری، حافظه و هوشیاری افراد افزایش می‌یابد.

کد خبر 375234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.