باورهای نادرست تغذیه ای برای کاهش وزن

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی که صبحانه را حذف می کنند بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند، رژیم‌های غذایی بر پایه میوه‌خواری، سبزی‌خواری و گیاه‌خواری باور اشتباهی است و بهترین راه مصرف مواد غذایی به صورت متعادل و متنوع است.

سکینه جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره رژیم‌های غذایی نادرست گیاه‌خواری و میوه‌خواری اشخاص برای کاهش وزن اظهار کرد: به دلیل اینکه رژیم های غذایی بر پایه میوه خواری، سبزی خواری و گیاه خواری باور اشتباهی است که از سوی افراد غیر متخصص در بین افراد جامعه رواج داده می شود.

وی با تاکید به اینکه این باورها از نظر علمی هیچ کدام صحیح نیست، افزود: آنچه که در تغذیه مهم است استفاده از گروه های غذایی درحد تعادل و تنوع است و این تعادل کمک می کند که انسان تعادل لازم در وزن و سلامتی بدن را داشته باشد.

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بنابراین میوه و سبزی جزو جدایی ناپذیر رژیم غذایی است و در برنامه های غذایی توصیه می شود که حداقل مصرف میوه و سبزی پنج واحد در طول روز مصرف شود. اما این باور اشتباهی است که مصرف میوه به تنهایی باعث لاغری شخص می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه میوه ها نمی توانند تمام نیاز بدن را به انرژی، پژروتئین ها و املاح تامین کنند و برای تامین نیاز بدن لازم است که از همه گروه های مواد غذایی استفاده کنیم. توصیه می شود مصرف میوه را به صورت تازه در برنامه رژیم غذایی داشته باشیم و در میان وعده ها از خوردن آبمیوه های صنعتی که حاوی قند بالایی هستند، اجتناب شود.

به گفته جعفری؛ همچنین میتوان میوه های اضافه در منزل را برای پیشگیری از ضایعات و اسراف به صورت کمپوت کم شیرین یا میوه خشک بازسازی کرده و در تغذیه خانواده مورد مصرف قرار دهیم و با اصلاح رژیم و برنامه غذایی میتوان سلامتی خود و خانواده را تامین کرد.

وی با اشاره به باور اشتباه برخی از افراد درباره حذف کردن یک وعده غذایی برای کاهش وزنشان اظهارکرد: حذف کردن یک وعده غذایی باعث می شود که شخص در وعده بعدی غذای بیشتری مصرف کند و این اتفاق منجر به اضافه وزن و بالا رفتن قندخون و در دراز مدت بیماری دیابت می شود.

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بهترین راه مصرف مواد غذایی به صورت متعادل و متنوع است و باید از حذف کامل وعده غذایی خودداری کنیم. تحقیقات علمی ثابت کرده که افرادی که صبحانه را حذف می کنند بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن می شوند به دلیل اینکه دچار افت قند خون افت می شوند و مصرف تنقلات را افزایش داده وعده عذایی ناهار را هم بیشتر می خورند.

جعفری درباره حذف وعده غذایی شام گفت: افرادی که وعده غذایی شام را حذف می کنند به دلیل اینکه بدن شان در حالت خواب چند ساعتی مواد غذایی مصرف نمی کند افت قند خون ژیدا می کنند و هنگام صبح بعد از بیدار شدن از خواب دچار سر درد و سر گیچه می شوند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: سه وعده اصلی غذایی صبحانه، ناهار و شام و سه تا چهار بار هم میان وعده  در طول روز وجود دارد و توصیه می شود که اشخاص در وعده های غذایی و میان وعده ها به طور متعادلی مواد غذایی را مصرف کنند و برای رژیم و کاهش وزن نیز بهتر است که به کارشناسان و متخصصین تغذیه مراجعه کنند و اکنون این خدمات به صورت رایگان و اصولی و علمی در مراکزجامع سلامت استان به افراد ارایه می شود.

کد خبر 375230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.