کتابخانه؛ نقطه اتصال شهروندان با کتاب

کتابخانه‌ها مهمترین مرکز فرهنگی در کالبد شهرها هستند. این "خانه"ها رسالت مهمی را در هر شهر بر دوش دارند و فرهنگ مطالعه اساسی‌ترین کالای فرهنگی یعنی "کتاب" را نشر می‌دهند. رابطه شهر و کتاب رابطه‌ای دو طرفه است و کتابخانه‌ها نقطه اتصال شهروندان با کتاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ کتابخانه‌ها عنصر مهمی در سطح شهر هستند و هر کدام از آن ها یک مرکز است که شهروندان با کتاب پیوند بخورند شهر اصفهان با داشتن ۸۴ کتابخانه نیز تلاش خود را می کند که بستری مناسب برای برقراری ارتباط شهروندان با کتاب فراهم کند در این رابطه طیبه فاطمی، رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالنهای مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و از همه مهم‌تر ‌شرایط فرهنگی از جمله متغیرهایی هستند که در افزایش سرانه مطالعه دخیل‌اند. فرهنگ جامعه و خانواده در کتابخوان شدن جامعه نیز بسیار اهمیت دارد،‌ یک خانواده چه هزینه‌ای برای خرید کتاب اختصاص میدهد یا چقدر والدین ما کتابخوان‌های خوبی هستند که بتوانند فرزندان کتابخوانی به جامعه تحویل دهند.

وی ادامه داد: نظام آموزشی و پژوهشی کجای پازل کتابخوانی قرار می‌گیرد، چه مقدار در این نظام شهروندان و مردم با کتاب انس می‌گیرند؟ سازمان های متولی باید از اضافه کاری و اشتباه کاری بگذرند و تصمیمات درست و کارساز بگیرند. کتابخانه‌های عمومی مراکز انتشار دانش عمومی هستند،‌ چرا که بدون توجه به جنسیت، مذهب، ‌سن،‌ شغل،‌ تخصص و غیره کتاب را در اختیار همه قرار می‌هد.

سه میلیون منبع اطلاعاتی در اختیار اعضای کتابخانه‌های شهرداری

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالنهای مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در رابطه با کتابخانه‌های شهر گفت: ۸۴ کتابخانه در سطح شهر اصفهان وجود دارد که این کتابخانه‌ها در انواع عمومی که به عموم مردم اختصاص دارد، تخصصی که مربوط به رشته و تخصص خاصی مانند رسانه و یا حقوق است، اختصاصی که به قشر خاصی از جامعه مانند کودکان و بانوان تعلق دارد و همچنین کتابخانه‌های سازمانی تقسیم بندی می‌شوند.

فاطمی با اشاره به طرح جامع شهری که در آن هر کسی که عضو یک کتابخانه در سطح شهر شود می‌تواند از خدمات دیگر کتابخانه های شهر نیز استفاده کند اظهار کرد: با این طرح می‌توانیم چیزی حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب در اختیار مخاطبان قرار دهیم. همچنین در قالب طرح امانت بین کتابخانه‌ای و تعاملی که با کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌هایی چون اصفهان، صنعتی و هنر داشتیم می‌توانیم کتاب‌های آنان را نیز در اختیار اعضای طرح قرار دهیم. با توجه به این طرح کتابخانه‌های شهر اصفهان امکان دسترسی به سه میلیون منبع اطلاعاتی را دارند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۳۰ هزار منبع دیجیتال، ۲۰هزار نسخ خطی، چاپ دستی و اسناد تاریخی و ۲۰ پایگاه اطلاعات علمی پژوهشی به زبان فارسی و لاتین وجود دارد. مرکز میرداماد نیز که محلی برای مبادله کتاب با کتاب است ۲۰ هزار جلد در اختیار دارد در این مرکز بدون پرداخت مبلغی افراد در ازای کتابی که تحویل می‌دهند کتاب تحویل می‌گیرند. همچنین در کتابخانه‌های تخصصی میزی تحت عنوان پژوهش وجود دارد که افراد با پرداخت حق عضویت می‌توانند یک ماه روی این میز به تمام مطالب پژوهشی مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

افزایش ۱۵ درصدی امانت کتاب

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالنهای مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بسیاری از کتابخانه‌های شهر بازگشایی شده‌اند تصریح کردند: کتابخانه علامه امینی که تعطیل شده بود بازگشایی شد. همچنین مشکلاتی که با خَیِر کتابخانه آیت‌الله عبادت به وجود آمده بود حل شد و بار دیگر وارد خدمات‌دهی شد. همچنین برای بار نخست در اصفهان کتابخانه رسانه راه افتاد و به مخاطبان خاص خود به خوبی ارائه خدمت می‌کند.

فاطمی با اشاره به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطر نشان کرد:  سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان "شمیم دانایی" که رونمایی از کتاب های خریداری شده توسط مرکز کتابخانه‌های شهرداری اصفهان از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود را داشتیم. امسال نیز با بودجه ۱۵۰ میلیونی به نمایشگاه رفتیم و به ارزش ۲۳۰ میلیون با توجه به تخفیفات خرید کردیم. این کتاب‌ها نیز زمانی که به دست ما رسید در معرض نمایش قرار خواهیم داد.

وی درباره طرح‌های ترویج و تشویق به کتابخوانی گفت: طرح‌ها باید مستمر و مداوم باشد تا به ثمر بنشیند سعی داشتیم طرح‌های پایداری را اجرا کنیم. طرح‌های "کودک کتابدار"، "نوجوان کتابدار"، "کودک نویسنده"، کودک و نوجوان پژوهشگر"، "کتاب مادر کودک"، "کتاب درمانی"، "باشگاه کتابخوانی"، "جمعه بازار کتاب"، "کرسی دانایی"، "اقتصاددانان کوچک" را داشته‌ایم و همچنین مسابقات کتابخوانی و همایش‌های مرتبط با کتاب نیز اجرا کردیم.

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و سالنهای مطالعه سازمان فرهنگی،‌ تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به این سئوال که این طرح‌ها تا چه اندازه موفق بودند تاکید کرد: سیستم و نرم افزار کتابخانه‌ها پس از اجرای این طرح‌ها نشان دادند که در یک سال اخیر ۱۵ درصد امانت کتاب و پنج درصد میزان عضویت در کتابخانه‌های شهرداری افزایش پیدا کرده است.

افزایش کتب کمک درسی در سالن‌های مطالعه

فاطمی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و فناوری کتابخانهها شهرداری اصفهان اظهار کرد: زیرساخت‌های کتابخانه‌ها به دو نوع قابلیتی و فرآیندی تقسیم می‌شوند. در زیرساخت‌های قابلیتی‌ در شهر کتابخانه اضافه کردیم و سیستم‌های مختلف کتابخانه‌ای را توسعه دادیم. در فرآیندی‌ نیز الکترونیک کردن کتاب‌های مرجع در دستور کار است چرا که این کتب ارزشمند و آسیب پذیر هستند. همچنین راه اندازی پایگاه اطلاعاتی اسناد و نسخ خطی دوره قاجار نیز جزء برنامه‌های مرکز است.

وی با بیان اینکه: تعداد کتابخانه‌ها و سالنهای مطالعه در برخی مناطق کافی و جوابگوی نیاز شهروندان نیست افزود: در تمامی مناطق پانزده‌گانه اصفهان کتابخانه و سالن مطالعه وجود دارد ولی با این حال کافی نیست. در سال جاری تعداد کتاب‌های کمک درسی در سالن‌های مطالعه را افزایش دادیم که بچه‌های کنکوری و دیگران بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. اگرچه این افزایش نتوانسته نیاز صددرصدی مردم مناطق مختلف را برطرف کند.

کد خبر 375217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.