۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
درمان سکته مغزی با زغال سنگ!

محققان آمریکایی با تقویت سیستم طبیعی آنتی‌اکسیدان بدن راهی جدید برای مقابله با برخی بیماری‌ها نظیر سکته مغزی پیدا کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آسیب‌های مغزی، حملات قلبی و سکته مغزی که هر ساله جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرند، همگی در اثر فرایند "استرس اکسیداتیو" اتفاق می‌افتند. استرس اکسیداتیو به معنای عدم تعادل سطح رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن است که یکی از راه‌های مقابله با آن استفاده از شیوه‌های درمان‌ آنتی‌اکسیدانی است.

هنگامی که افراد دچار ضربه مغزی می‌شوند تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه بافت مورد نظر از بین می‌رود. این نبود تعادل می‌تواند عواقب دیگری مانند خطر سکته مغزی یا ابتلا به امراض قلبی را نیز در پی داشته باشد.

هر چند آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بدن همچون سوپراکسید دیسموتاز آنزیمی (enzyme superoxide dismutase) مورد حمله رادیکال‌های آزاد موسوم به اکسیژن واکنش‌پذیر (reactive oxygen species) قرار می‌گیرند ممکن است تقویت آن‌ها با یک آنتی اکسیدان مصنوعی شیوه‌ای جدید برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد محسوب شود.

گروهی از محققان دانشگاه رایس در هوستون، مرکز علوم پزشکی تگزاس و دانشکده پزشکی مک گاورن کشف کردند که زغال سنگ می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب آنتی‌اکسیدان‌ مصنوعی باشد. آن‌ها پلی اتیلن گلیکول (PEG) را به نقاط کوانتومی زغال سنگ اضافه کردند و دریافتند که این ترکیب می‌تواند سطح استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

دانشمندان با آزمایش نقاط کوانتومی روی سلول‌های زنده نشان دادند که این نقاط قادر به کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد هستند و حتی می‌توانند اثر پراکسید هیدروژن را که یک ماده شیمیایی مؤثر بر استرس اکسیداتیو است خنثی کنند.

نتایج این مطالعات در مجله ACS Applied Material & Interfaces منتشر شده است.

کد خبر 375197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.