کشور برای کنترل نوسانات ارزی آماده است

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: دولت و جامعه برای مبارزه با فشار اقتصادی در سال ۹۸ بیشتر از سال گذشته آمادگی دارند و ابزارهای مدیریتی بازار ارز به صورت کاملتری در اختیار دولت قرار دارد و همین امر مهم باعث می شود تا قدرت دولت در مدیریت نوسانات احتمالی ارز در بازار افزایش پیدا کند.

احمد گوگردچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عوامل مختلفی در تعیین قیمت دلار تاثیرگذار است اظهار کرد: میزان ارز موجود در بازار، جو روانی حاکم بر جامعه و تحریم‌های ایالات متحده از جمله عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ دلار است. بنابراین به میزانی که عوامل مذکور توسط نهادهای اجرایی مدیریت شود ثبات در نرخ دلار به وجود می‌آید.

وی افزود: جامعه و دولت در سال ۱۳۹۷ آمادگی فشار اقتصادی و تاثیر آن در بازار ارز و سکه را نداشت و همین امر موجب شد تا جو روانی حاکم بر بازار سکه و ارز به سمتی برود که باعث شگفت زدگی و غافلگیر شدن بسیاری از فعالان این حوزه شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دلیل اصلی تاثیرگذاری شدید نوسانات ارزی در نظام اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ آماده نبودن اقتصاد کشور برای کنترل چنین شرایطی بود و دولت ایران هم اکنون آماده مقابله با نوسانات ایجادی در بازار است و بی شک آن را از طریق ابزار های نظارتی کنترل خواهد کرد.

گوگردچیان با بیان اینکه شرایط روانی حاکم بر بازار در سال قبل علت اصلی نوسانات ارزی در کشور بود ادامه داد: تحریم‌های دور جدید ایالات متحده در سال ۱۳۹۸ تاثیر چندانی بر شرایط اقتصادی بازار و وضعیت ارز نخواهد گذاشت. تحریم های ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ اثر روانی قابل توجهی بر بازار ارز داشت که انتظار نمی رود چنین تاثیری از طریق اعمال دور جدید تحریم های آمریکا در بازار ایجاد شود.

وی افزود: اثر روانی فشارهای اقتصادی مهمتر از اثر مالی و ارزی آنهاست و اگر هم تحریم های دور جدید آمریکا بر بازار ارز تاثیرگذار باشد این تاثیر چندان محسوس نخواهد بود. دولت راه های مدیریت سیستم ارز را پس از جریان نوسانات سال ۱۳۹۷ پیدا کرده است و از تجربه اقتصادی خود در این زمینه برای سال ۱۳۹۸ استفاده خواهد کرد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان یادآور شد: احتمال این که سرمایه های مردم همچون سال قبل به سمت خرید دلار و فعالیت در این بازار برود نیز زیاد است و با توجه به فضای روانی پس از تحریم های دور جدید سرمایه های جدیدی به بازار ارز می آید. دولت ابزار هایی نیز برای کنترل رفتار های توده وار از سوی مردم در نظر گرفته است و می تواند شرایط روانی بازار پس از اعمال دور جدید تحریم ها را مدیریت کند. دولت سعی می کند تا امسال گردش مالی مردم به سمت و سوی خرید دلار و ارز کشیده نشود.

کد خبر 375189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.