ابقای بنزین هزار تومانی و بازگشت کارت سوخت

جلسه غیرعلنی روزگذشته بهارستان با اعضای دولت، پاسخ ایران در مقابل خروج آمریکا از برجام ، مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با اصلاحات در بازار سوخت و استقرار ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن و یک یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا در منطقه، از مهمترین عناوین روزنامه های امروزشنبه -۱۴ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، همایش دانشجویی «شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» در دانشگاه تهران روز یکشنبه برگزار شد؛ همایشی که باوجود عنوان «دانشجویی» آن، کارشناسان و استادان جامعه شناس و اقتصاددان، رویکردهای مقابله با فساد در جامعه را بررسی کردند. عباس عبدی، رئیس انجمن روزنامه نگاران استان تهران از ضرورت آزادی رسانه‌ها و استقلال قوه قضائیه در مقابله با فساد گفت، کیومرث اشتریان استاد علوم سیاسی مسأله بروز جنبش‌های جدید را گوشزد کرد، سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی نیز از تفاوت‌های درک فساد درلایه‌های مختلف جامعه گفت و در نهایت احمد میدری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزیر رفاه، پیامدهای فساد و نیز افشاگری برای ساختارهای حکومتی را تشریح کرد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به همایش دانشجویی «شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» روز گذشته در دانشگاه تهران اختصاص داد و  در تیتر یک خود نوشت:«شفافیت و پاسخگویی پادزهر فساد» در ادامه عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی که با موضوع «شفافیت نتیجه پاسخگویی، نه مقدمه آن» سخن می‌گفت، اظهار کرد: مشکل ما در جامعه ایران این نیست که فساد رخ می‌دهد، بلکه مشکل این است که جای فساد و صلاح عوض شده است.

وی با بیان اینکه وقتی فردی کاری را شفاف و علنی انجام می‌دهد و اعتقادی هم به فاسد بودن آن ندارد، شفافیت به چه کاری می‌آید، گفت: وقتی خاطرات برخی افراد سیاسی را می‌خوانید، می‌بینید کارهایی انجام داده‌اند که در زمره کارهای فاسد است، اما خود آنان قبول ندارند که فساد است و به همین دلیل آن را نوشته و منتشر کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی جلسه غیرعلنی مجلس با اعضای دولت پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«ابقای بنزین هزار تومانی، بازگشت کارت سوخت» این روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: تغییر وضعیت قیمت بنزین در شرایط اقتصادی فعلی به حدی مهم است که باعث شد روز گذشته مجلس شورای اسلامی دو ساعت از وقت خود را به صورت غیرعلنی با حضور سه نفر از اعضای کابینه دولت شامل وزرای نفت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خود اختصاص دهد. در این جلسه محرمانه نمایندگان ملت و دولت به مقوله سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت پرداختند. ولی در نهایت مجلس با این موضوع مخالفت کرد و مقرر شد دولت برای دوهفته به احیای کارت سوخت بپردازد و در این مدت ارزیابی دقیقی از میزان مصرف سوخت داشته باشد و پس از آن گزارش و ارزیابی خود را در این‌باره به مجلس ارائه دهد.

پس از جلسه دو ساعته غیرعلنی روز گذشته مجلس و نمایندگان دولت درباره وضعیت بنزین، علی لاریجانی اعلام کرد که مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به خاطر قاچاق سوخت از کشور است. رئیس مجلس ادامه داد: «در شرایط کنونی موثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل و نقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزو مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس بود از این رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.»

روزنامه خراسان  صفحه نخست امروز خود را به راه اندازی مجدد  کارخانه های راکد شهرک صنعتی توس اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«احیای صنایع فقط روی کاغذ» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد: بر اساس بازدید و مشاهدات میدانی خراسان رضوی از ۱۱ واحد از مجموع ۹۵ واحد تولیدی که بنا به ادعای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در استان ها راکد بوده‌اند و سال گذشته مجدد راه‌اندازی شده‌اند، هم اکنون تنها یک واحد دوباره فعال‌شده است و بقیه واحدها غیرفعال هستند. به گزارش خراسان رضوی، پنجم اسفندماه سال گذشته "فرهاد اصل ایرانی فام" مدیر حقوقی و امــور قراردادهای ســازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه‌اندازی مجدد ۹۵ واحد تولیدی راکد در استان خبر داده بود که این خبر ششم اسفندماه به نقل از خبرگزاری ایرنا در روزنامه خراسان رضوی منتشر شد. اسامی این ۹۵ واحد صنعتی در جدول ذکر شده است . راه‌اندازی مجدد این تعداد واحد راکد در شهرک‌های صنعتی استان در شرایط اقتصادی سال گذشته که از گوشه و کنار خبر تعطیلی واحدها به دلیل نبود مواد اولیه و مشکلاتی از قبیل کمبود گردش مالی نقدی به گوش می رسید، امیدوارکننده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سرزده به تعدادی از این واحدها که مجدد راه‌اندازی شده‌اند، مراجعه و از کم و کیف ازسرگیری فعالیت این واحدها گزارشی تهیه کنیم. به شهرک صنعتی توس می‌رویم تا بر اساس اطلاعاتی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان در اختیار ما قرار داده، وضعیت تعدادی از واحدهای تولیدی را که بنا به ادعای مدیر حقوقی شرکت شهرک‌ها از حالت رکود خارج‌شده‌اند، بررسی کنیم.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با اصلاحات در بازار سوخت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «فوبیای تورم بنزینی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد :بحث بر سر اصلاح قیمتی بنزین بار دیگر به نقل محافل تبدیل شده است و دیروز نمایندگان مجلس بار دیگر در برابر اصلاحات کارساز اقتصادی در شرایط دشوار کشور مخالفت کردند. شاید علت اصلی این مخالفت‌ها را بتوان هراس از موج تورمی و افزایش فشار ناشی از گرانی به عموم جامعه دانست. این در حالی است که بررسی‌های علمی و عملی از سطوح مختلف اثرگذاری نرخ بنزین بر قیمت‌ها خلاف این موضوع را اثبات می‌کند. شواهد آماری از اثر بنزین بر کرایه تاکسی به‌عنوان مستقیم‌ترین محل افزایش هزینه‌ها تاکید می‌کند تغییرات قیمت بنزین انعکاسی به مراتب کوچک‌تر بر افزایش نرخ کرایه‌ها دارد. در سوی دیگر، عملکرد واقعی شرکت‌های تولیدکننده در صنایع اساسی نظیر دارو و غذا و همچنین پخش کالاها نیز نشان از این موضوع دارد که حتی جهش قیمت بنزین اثر محدودی بر قیمت کالاها در جامعه دارد (اثری حتی کمتر از یک درصد). نکته جالب توجه اینکه اگر وضعیت کنونی بازار ارز و تورم در اقتصاد کشور در نظر گرفته شود، اصلاح قیمتی بنزین می‌تواند با افزایش درآمد ارزی و همچنین جبران کسری بودجه سیگنال‌های اقتصادی به بازار ارز ارسال کند و با کنترل انتظارات تورمی حتی احتمال نزول قیمت کالاها را در جامعه فراهم ‌آورد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به تصمیم دولت پیرامون خروج از برجام اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«فردا به جای اولتیماتوم دست به عمل متقابل بزنید» روزنامه کیهان ادامه داد: متاسفانه مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان طی سال‌های گذشته در برابر بدعهدی‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا به جای واکنش از موضع قدرت و عزت همواره پیام ضعف و انفعال فرستاده‌اند و همین امر باعث جسورتر شدن آمریکائی‌ها شده است. 

در چنین شرایطی لازم است دولت برای حفظ اعتبار خود با اقدام عملی و نه صرفا بیانیه و اولتیماتوم معلوم نماید که حداقل خطوط قرمز ما، تحریم‌هاست و نه حفظ یکطرفه توافق به هر قیمت، در حالی که حتی اروپا نیز در عمل، کمترین اعتراضی به عهدشکنی سیستماتیک آمریکا نشان نمی‌دهد.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به  مراسم افتتاحیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی مراغه با حضور «دکتر مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم‌سالاری اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت:«عملکرد دولت روحانی را نباید به پای اصلاح‌طلبان نوشت» دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه ما قبول داریم اگر اصلاح‌طلبان نبودند دولت کنونی روی کار نمی‌آمد اما همانگونه که حدود یک سال و نیم قبل در صحن علنی مجلس گفتم دولت فعلی متعلق به اصلاح‌طلبان نیست و نباید عملکرد دولت روحانی را به پای اصلاح‌طلبان نوشت. وی در پایان با اشاره به موضوع حصر گفت: بارها گفته‌ام موضوع حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در زمان احمدی‌نژاد است و هیچ ربطی به دستگاه قضایی ندارد و لذا امروز این شورا می‌تواند باتوجه به شرایط کنونی حصر را بردارد و البته همه می‌دانیم براساس اصل ۱۷۵ مصوبات این شورا باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. 

روزنامه همدلی  صفحه نخست امروز خود را به حضور  ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا  در منطقه اختصاص  داد و در تیتر یک خود نوشت: «صدور دموکراسی با ناو هواپیمابر» این روزنامه توضیح داد: جان بولتون روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت گفت که ایالات متحده ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی روشن و به دور از سوءتفاهم به ایران داده باشد.

به گفته بولتون این اقدام عکس‌العملی به شماری از هشدارها، نشانه‌های مشکل‌ساز و تشدیدکننده تنش‌ها از سوی ایران است. 

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا، قرار است در همین راستا به منطقه‌ای اعزام شوند که تحت پوشش و نظارت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) قرار دارد.

مقام‌های نظامی و سیاسی ایران طی هفته‌های اخیر هشدارهای دیگری نیز داده‌اند که از جمله آن‌ها موضوع «بستن تنگه هرمز» است.

بولتون همچنین گفته «هرگونه حمله به منافع ایالات متحده یا متحدانش با نیرویی کوبنده روبه‌رو خواهد شد». او در این باره جزئیات بیشتری ارائه نداده ‌است.

واشنگتن اعلام کرده برای «تغییر رفتار» تهران به کارزاری به‌نام «فشار حداکثری» روی آورده و در همین راستا هم اقدامی انجام داده که از جمله آن‌ها پایان معافیت‌های نفتی، افزودن سپاه پاسداران به فهرست «سازمان‌های تروریستی» یا محدودیت‌ جدید بر فعالیت‌های هسته‌ای است.

مقام‌های دولت ترامپ تاکید دارند که ایران «مهم‌ترین» عامل ایجاد بی‌ثباتی، تنش و بحران در خاورمیانه است. آن‌ها در عین حال می‌گویند از متحدان خود در منطقه، دفاع خواهند کرد. منظور از متحدان، رژیم‌های اسرائیل و سعودی است که اولی از اصلی‌ترین عوامل تشنج در خاورمیانه است که از دو روز پیش غزه را بمباران می‌کند و دیگری درگیر جنگی بیش از ۵ سال در یمن است که شرح جنایت‌های آنان در کشتار غیر نظامیان و کودکان طی این مدت در صدر اخبار جهان قرار دارد.

کد خبر 375184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.