خروج ایران از برجام گل به خودی است

با تشدید تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برخی افراد و جریان های داخلی با مطرح کردن بحث خروج از برجام خواستار اقدام متقابل ایران علیه سیاست های خصمانه دولت ترامپ هستند.

محمدعلی محمدی در گفت‌و گو با ایمنا پیرامون احتمال خروج ایران از برجام بعد از تشدید تحریم های اخیر آمریکا گفت: شایعاتی که پیرامون خروج ایران از برجام وجود دارد به نوعی ژست دیپلماتیک تلقی می شود زیرا خروج  از برجام دستاوردی را برای ایران به ارمغان نمی آورد و ترامپ سعی دارد با فشار حداکثری بر ایران باعث خروج  ایران از برجام شود. 

وی افزود: از طرفی دکتر ظریف معتقد است که تیم B (بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و نتانیاهو) به دنبال تحریک ترامپ برای جنگ با ایران است، در صورتی که دولت آمریکا توان کافی برای هزینه های اقتصادی جنگ را نمی تواند متقبل شود و جدای از آن نمی تواند اجماع جهانی علیه ایران به وجود آورد، این در حالی است که اگر ایران از برجام خارج شود دستاویزی جهت تحریک کشورهای جهان علیه ایران است.

محمدی ادامه داد: قطعا ناتو و اتحادیه اروپا مخالف جنگ با ایران هستند، اما اگر ایران از برجام خارج شود آمریکا می تواند در صف متحد اروپا و ناتو شکاف ایجاد کند و برخی کشور های اروپایی را علیه ایران با خود همراه کند و همچنین با خروج از برجام حمایت کشورهای چین و روسیه را هم به نوعی از دست می دهیم.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای برجام برای ایران این بود که برای اولین بار بعد از انقلاب به دنیا ثابت کرد که ایران جنگ طلب نیست و برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش نمی کند و ایران را از شمول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خارج کرد که حضور در این قطعنامه می توانست به نوعی بسیاری از کشور های دنیا را علیه ایران بسیج کند، بنابراین خروج ایران از برجام گل به خودی است.

وی ادامه داد: قطعا دکتر ظریف و تیم دیپلماسی ایران تصمیم گیرنده خروج ایران از برجام نیستند همانطور که ورود ایران به برجام نیز طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام شد، خروج ایران از تعهدات برجام هم نیازمند تصمیم گیری حاکمیت جمهوری اسلامی است.

محمدی خاطر نشان کرد: در این شرایط بحرانی کشور اگر مسئولان بنیه سیاسی خود را در جهت توجیه افکار عمومی  قرار دهند شاید به نوعی بتواند التیامی بر فشار بحران های داخل کشور باشد، به دلیل اینکه  بیش از اینکه ایران درگیر جنگ اقتصادی باشد در گیر جنگ روانی و رسانه ای است، به طور مثال آمریکا به خوبی می داند صادرات نفت ایران به صفر نمی رسد و حضور دبیر اوپک در ایران هم موید همین موضوع بود، اما در درون کشور با مطرح شدن این شایعه از طرف آمریکا بین مردم به نوعی جنگ روانی به وجود آمد.

وی افزود: دولتمردان باید در این شرایط تمام تمرکز خود را روی اقناع افکار عمومی و مسئولین منتقد و نمایندگان مخالف برجام قرار دهند که خروج ایران از برجام نه تنها منافعی ندارد بلکه قطعا باعث متضرر شدن مردم ایران می شود.

کد خبر 375180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.