هاشمی: بازآفرینی شهری در مناطق فرسوده به درستی انجام نشده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت ۵۰ ساله سازمان نوسازی شهرداری تهران تاکید کرد: بازآفرینی شهری در مناطق فرسوده به درستی انجام نشده است.

به گزارش ایمنا، محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: از نام سازمان نوسازی برمی‌آید دلیل وجود خانه‌های فرسوده و سالمند شدن کوچه‌ها علت طرح شدن موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و تشکیل این سازمان بوده است.

وی افزود: قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۳۴ به تصویب رسید اما حدود ۱۳ سال به طول انجامید تا سازمان نوسازی تشکیل شود. در حقیقت این سازمان در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و در زمان تأسیس به منظور نوسازی شهرها، شهرداری‌ها می‌توانستند با سرمایه‌های خود اراضی قدیمی و کهنه شهر را خریداری و اقدام به اجرای طرح نوسازی در آنها کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در تمام ۵۰ سال عمر سازمان نوسازی، این سازمان فعال نبوده و در سال‌هایی رکود در سازمان حاکم بوده است. بعضاً هم کارهایی در این سازمان انجام شده که مأموریت‌های آن نبوده لذا نوسازی بافت‌های فرسوده تهران در این دوران مغفول مانده و برخی اقدامات دیگر به وظایف و اهداف اصلی سازمان ارجحیت پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: پس از انقلاب و در اوایل جنگ تحمیلی فعالیت این سازمان جدی شد و پروژه نواب که به اسم نوسازی بافت‌های فرسوده بود، انجام شد. در حقیقت از سازمان نوسازی همانند آچار فرانسه برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شد.

هاشمی تصریح کرد: در برخی پروژه‌های شهری همانند پروژه نیلوفری نام نوسازی بافت‌های فرسوده گذاشته می‌شد اما عملاً در این پروژه‌ها نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح نبود به شکلی که در پروژه نیلوفری ریل راه‌آهن به زیر زمین منتقل شد و در نتیجه آن فضایی آزاد شد. این پروژه در قالب بازآفرینی شهری تعریف می‌شود اما اجرای آن در این قالب باعث می‌شود که سازمان نوسازی از مسئولیت‌های اولویت‌های خود به ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده غافل بماند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: گاهی در تجمیع زمین‌ها در جریان پروژه‌های بزرگ مقیاس سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد می‌شوند و ما هم باید از آنها حمایت کنیم. بی‌تردید برای تحقق نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند کمک به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به پروژه طرح نیلوفری اشاره کرد و افزود: این پروژه در زمان آقای احمدی‌نژاد آغاز شد و در آن زمان مقرر شد چهار خط ریل راه‌آهن در آن ساخته شود که دو خط برای راه‌آهن و دو خط دیگر برای توسعه مترو بود اما متأسفانه پس از گذشت بیش از هشت سال این پروژه افتتاح شد اما این دو خط برای توسعه مترو مورد بهره‌برداری قرار نگرفت لذا از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که تمهیداتی در نظر گرفته شود و این دو خط برای توسعه مترو مورد بهره‌برداری قرار گیرد. قطعاً هزینه‌کرد این دو خط اگر به بهره‌برداری برای مردم نرسد کار درستی نبوده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 375179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.