جهانگیری: دولت راه تهاتر نفت با کالاهای اساسی را باز کرده است

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت راه تهاتر نفت با کالاهای اساسی و نیز اجرای طرح های عمرانی در کشور را باز کرده است و بخش خصوصی می تواند در صادرات نفت کشور کمک کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در سال ۹۸ اظهار کرد: توسعه صادرات کالا و خدمات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور و مهم‌ترین وظیفه امروز همه بنگاه‌ها و مدیران است تا بتوانیم ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور را فراهم کنیم.

رییس شورای اقتصاد با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، افزود: مهمترین پیشران رونق تولید، صادرات است و باید در این جهت تلاش خود را دو چندان کنیم تا صادرات کالاهای غیرنفتی کشور بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت کشورهای همسایه و بازارهای هدف در توسعه تجارت کشور و استفاده از ظرفیت همسایگان برای افزایش صادرات بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و خواستار بهره گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت از توانمندی اتاق بازرگانی ایران در ایجاد تشکیلاتی با حضور رایزنان بازرگانی به منظور تدوین و طراحی ساز و کارهای لازم برای رفع موانع صادرات و تسهیل در مبادلات تجاری شد.

معاون اول رییس جمهور گفت: وظیفه فرماندهی صادرات کشور برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه هر اختیاری در جهت توسعه صادرات نیاز داشته باشد از طریق مصوبه دولت و یا ستاد مقابله با تحریم در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای نادرست درخصوص بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور گفت: این سیاست یکی از مهمترین سیاست های بانک مرکزی است و قرار است که در ازای صادرات کالا و خدمات، نیاز کشور در زمینه کالاهای اساسی مرتفع شود به این معنی که واردات در قبال صادرات انجام شود. در این خصوص هم لازم است بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا بسته مشوق های صادراتی مبدل به بسته رفع موانع از صادرات کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت راه تهاتر نفت با کالاهای اساسی و نیز اجرای طرح های عمرانی در کشور را باز کرده است، گفت: بخش خصوصی می تواند در صادرات نفت کشور کمک کند و دولت نیز در عین ایجاد تسهیلات لازم، همه نوع همکاری را با بخش خصوصی در این زمینه به کار خواهد بست.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت موافقت نامه های ترجیحی بین کشورها به ویژه توافق میان ایران و اتحادیه اورآسیا اظهار امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی و پیگیری وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای تعهدات کشور در این زمینه این موافقت نامه هر چه سریعتر اجرایی شود.

در این جلسه گزارشی از میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۷ به تفکیک بخش های مختلف ارائه شد.

براساس این گزارش تراز تجاری کشور در سال ۹۷ مثبت بوده به نحوی که در سال ۹۷ در حدود ۱۲ میلیارد دلار از واردات کشور کاسته شده است و شرکای اول صادراتی ایران به ترتیب کشورهای چین، عراق، عمارات متحده عربی و افغانستان هستند.

در این گزارش تاکید شده که میزان مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه ۳ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است.

کد خبر 375170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.