برگزاری نخستین رویداد بلاکچین در مشهد/ حذف عوارض در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده

رویدادهای اقتصادی متعددی در کلانشهرهای کشور از 9 اردیبهشت‌ماه تاکنون رخ داده‌ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حذف واژه عوارض در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده، برگزاری نخستین رویداد بلاک چین در مشهد و اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای اجرای طراحی‌های حمل و نقل و ترافیک اهواز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با بیان اینکه در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده واژه عوارض از نرخ مالیات و عوارض کالا و خدمات حذف شده است، تصریح کرد: "حذف عوارض از درآمدهای شهری، گامی جدی به سمت دولتی شدن شهرداری‌ها است. تمرکزگرایی شدید و بی سابقه در نظام توزیع منابع به رغم جهت گیری کلان تمرکز زدایی در کشور، حذف بنیادین اختیارات نهادهای محلی در وضع و اصول عوارض، گسترش شدید دامنه کالا و خدمات معاف از مالیات یا دارای نرخ صفر، دولتی شدن نهاد مدیریت شهری، از جمله مواردی است که در دسته ایرادات ماهوی تدوین این لایحه قرار می‌گیرد."

وی در رابطه با گروه دوم ایرادات که از آنها به عنوان ایرادات موردی اساسی یاد کرد نیز گفت: "حذف واژه عوارض از نرخ مالیات و عوارض کالا و خدمات، حذف امکان استرداد مالیات پرداختی شهرداری‌ها برای انجام وظایف قانونی، ابقاء نسبت ۷۰ درصد شهرها و ۳۰ درصد روستاها در تسهیم درون استانی با وجود آشکار شدن آثار عینی بی عدالتی در حق استان‌های با تفاوت معنادار جمعیتی و اصلاح سالانه آن در قانون بودجه سنواتی و لایحه درآمد پایدار که معارض با بند الف ماده ۱۰ لایحه درآمد پایدار است، از جمله این موارد است."

دیگر اخبار اقتصادی شهری به شرح زیر است:

** دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: کمیسیون مالی و اقتصاد شهری این مجمع با سه کمیته تخصصی درآمد، حسابرسی و مالی، با استفاده از پتانسیل‌های موجود در ظرفیت‌های خواهرخواندگی کلانشهرها در حوزه توسعه ملی استفاده خواهد کرد.

** مدیرکل آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد گفت: نخستین رویداد بلاک چین و کاربرد آن در کسب و کارهای شهری به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد پانزدهم اردیبهشت ماه سال‌جاری برگزار شد.

محمد مهدی کریمی افزود: بلاک چین یکی از فناوری‌های جدید بوده که کاربردهای مختلفی در نظام اقتصادی، تبادلات مالی و سایر زمینه‌ها داشته و نوعی سیستم جدید برای نگهداری اطلاعات و فایل‌های مورد نیاز کاربران به شمار می‌رود. این فناوری می‌تواند کاربردهای وسیعی در کسب‌وکارها و زمینه‌های مختلف داشته باشد اما واقعیت آن است که هنوز کمتر شناخته شده و ابهامات زیادی در خصوص این فناوری و نحوه کاربرد آن وجود دارد.

** شصت و نهمین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، به منظور بررسی نحوه تامین مالی و تحقق بودجه ۹۸ کلانشهرهای ایران، بررسی ایرادات ساختاری موارد مرتبط با عوارض و درآمدهای پایدار، و اختیارات مدیریت شهری و روستایی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، و علل لغو مصوبات شوراها در خصوص عوارض شهرداری در دیوان عدالت اداری برگزار و عبدالحمید امامی در سمت خود به عنوان رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلانشهرها ابقا شد.

** معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اهواز گفت: پروژه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده سال ۹۸ حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در شش بخش تقسیم‌بندی می‌شود که اعتباری ۸۰ میلیارد تومانی برای اجرای آن‌ها درنظر گرفته شده است.

** قائم مقام مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: اگر لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده به این شکل تصویب شود؛ نه تنها شهرداری‌ها را در ارائه خدمت ناکارآمد می‌کند بلکه باعث وابسته شدن شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار و چند برابر شدن شهر فروشی می‌شود.

سید جعفر موسوی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در حدود ۱۴۴ کشور اجرا می‌شود، گفت: در هر کشوری که این قانون درست اجرا شده، شفافیت مالی، فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مالی بین اشخاص و دستگاه‌ها ثبت شده، عدالت مالیاتی برقرار شده، فساد مالی و اقتصادی کاهش یافته و به دلیل ثبت همه فعالیت‌های مالی در نظام بانکی و ثبت همه فعالیت‌های اقتصادی در نظام سازمان مالیاتی از طریق صندوق فروش فروشگاه‌ها، همه این فعالیت‌ها شفاف شده است.

وی با بیان اینکه اگر این لایحه به این شکل تصویب شود شهرداری‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کسری بودجه خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این اتفاق شهرداری‌ها را در ارائه خدمت ناکارآمد می‌کند از طرفی باعث وابسته شدن شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار می‌شود یعنی شهر فروشی چند برابر می‌شود.

** مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: از بودجه ۱۱۰ میلیارد تومانی منطقه ۱۰ اصفهان در سال‌جاری ۳۶ درصد صرف آزادسازی اجرای طرح‌های عمرانی می‌شود.

کد خبر 375169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.