سیل، مناطق وسیعی را مستعد ایجاد گرد و غبار کرده است

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جاری شدن سیل و افزایش رطوبت خاک در دشت‌ها و عرصه‌های طبیعی، گفت: به جای انجام اقدامات شتاب‌زده‌ای چون حذف بودجه مقابله با بیابان‌زایی به بهانه جاری شدن سیل، باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد تا بخشی از خسارت‌ها با هزینه کمتر جبران شود.

به گزارش ایمنا به نقل پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از جاری شدن سیل، زمزمه‌هایی از حذف بودجه‌های مربوط به خشکسالی و بیابان‌زایی و احیای تالاب‌ها و عرصه‌های طبیعی به گوش می‌رسد در صورتی که سیل با وجود فرصتی بسیار مناسب که برای احیای پوشش گیاهی عرصه‌ها ایجاد کرده است، از سوی دیگر با انتقال رسوبات ریزدانه پهنه های وسیعی را مستعد ایجاد گرد و غبارکرده است.

وی ادامه داد: افزایش رطوبت خاک، در دسترس بودن آب کافی و انباشت گل و لای رسوبات ناشی از سیل باعث می‌شود تا برنامه‌های احیای پوشش گیاهی و مراتع آسیب دیده با هزینه‌ای بسیار کمتر از قبل انجام شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: از طرفی انباشت رسوبات حاصل از سیل بعد از مدت کوتاهی، باعث ایجاد چشمه‌های جدید تولید گردوغبار می‌شود که با ایجاد پوشش گیاهی باید از این موضوع جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه با بیان اینکه باید از موقعیت جاری شدن سیل و افزایش رطوبت خاک در دشت‌ها و عرصه‌های طبیعی برای احیای پوشش گیاهی و مقابله با بیابانزایی استفاده کرد، افزود: به جای انجام اقدامات شتاب‌زده‌ای چون حذف بودجه مقابله با بیابان‌زایی به بهانه جاری شدن سیل، باید از این فرصت حداکثر استفاده را بکنیم تا بخشی از خسارت‌ها با هزینه به مراتب پایین‌تر جبران شود.

ظهرابی تاکید کرد: اقداماتی همچون بذرپاشی، نهال کاری، کاهش فشار بر مراتع و قرق کردن رویشگاه ها با مشارکت جوامع محلی، از جمله اقدامات سریع و زود بازده برای مقابله با بیابانزایی و جبران خسارت‌ها هستند.

کد خبر 375153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.