بازی با کلمات مانع احقاق حق شهروندان است

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی کلانشهر اراک در انتقاد به لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: تغییر واژه‌ها و بازی با کلمات مانع از احقاق حقوق شهر و شهروندان‌ می‌شود.

به گزارش ایمنا، ایرج رضایی در خصوص  ارایه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی افراد که شاید اعتقاد کمتری به دموکراسی و جایگاه رفیع شوراها و اصول قانون اساسی دارند، به دنبال این هستند که با تغییر واژه‌ها جایگاه شورا و شهرداری را تضعیف نمایند.

وی افزود: در جوامع پیشرفته، جایگاه شهرداری حکومت محلی تعریف شده به گونه‌ای است که در واقع تمام امورات حوزه مدیریت شهری به صورت مدیریت یکپارچه در شهرداری ها متمرکز می‌شود و شهرداری‌ها متولی امور مردم هستند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به این مهم که در قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران، اصولی در راستای تقویت مدیریت شهری در نظر گرفته شده، ادامه داد: با استعانت از آیه مبارکه "و امرهم شورا بینهم" که اصل شوراهاست، شوراها از کوچکترین مقاطع روستایی، شهرستان، شهری، استان و شورای عالی استان‌ها تشکیل شده که در دل این مجموعه شوراها از روستا تا شورای عالی استان، یکی از مجاری قانون‌گذاری است.

وی با بیان اینکه مجاری ورود به مصوب نمودن قانون از سه طریق ارایه لایحه دولت به مجلس، طرح‌هایی که مرکز مطالعات و یا به درخواست نمایندگان مجلس مصوب می‌شود و طریق سوم شوراها انجام می شود، افزود: متاسفانه مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر لایحه مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند عوارض متعددی به همراه داشته باشد، اول اینکه کلمه عوارض را به مالیات تغییر دادند یعنی نوعی صورت مساله را پاک نموده و این باعث می‌شود که پرداختی‌های شهرداری به موقع انجام نشود و اداره امور شهری تضعیف شود، همچنین به نظر می‌رسد این لایحه مغایر با برنامه ششم توسعه و خلاف جهت برنامه توسعه ملی است.

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر اراک تاکید نمود: که این لایحه شوراها را تضعیف می‌نماید و به نهادی نمادین تبدیل می‌کند و به جای این که یک نهاد اثربخش باشد، این لایحه می‌تواند خط بطلانی بر پارلمان مدیریت شهری باشد و پایان نظام پارلمان شهری را رقم بزند.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری یک نهاد خدمتگزار است و این لایحه به دنبال تضعیف و تضییع حقوق به حقه این دو نهاد است، خاطر نشان کرد: کاهش و متزلزل کردن جایگاه شورا به نفع هیچ کس نیست، بلکه راه نجات و پیشرفت شهر در این است که شوراها تقویت شوند.

رضایی افزود: قاعدتا عوارض محلی متعلق به شهرداری‌ها است و قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع توجه داشته باشند که این لایحه با کلمات بازی نکند و با بازی با کلمات باعث تضعیف شوراها و شهرداری‌ها نشود. لذا بنده استدعا دارم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این لایحه توجه داشته باشند، چرا که عده‌ای به دنبال تضعیف جایگاه شورا و شهرداری هستند.

وی افزود: شهرداری‌ها خادم مردم بوده و بلکه حکومت‌های محلی هستند که بایستی در تمامی امور دخالت داشته باشند و در ارایه خدمات نیز از نظر مالی و درآمدی دست‌شان باز باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: عوارضی که در محدوده محلی یک شهر ایجاد می‌شود، هزینه این عوارض بایستی از طریق شهروندان به شهرداری پرداخت شود و نمایندگان مردم بایستی نحوه هزینه کرد این مبالغ برنامه‌ریزی و مدیریت کنند و در نهایت تدوین بودجه هزینه‌ای نمایند، اما متاسفانه این لایحه متزلزل نمودن جایگاه شوراها و شهرداری‌ها را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که این لایحه در مجلس رای نیاورد و یا اینکه اصلاح اساسی شود، چرا که اگر این لایحه با سازوکار غیرکارشناسی که تنظیم شده تصوبب شود، شهرداری‌ها متزلزل و دولت با بحران بزرگی در اداره امور شهری مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه روش این لایحه یک انحراف در بودجه‌ریزی نظام شهری و صددرصد مغایر با لایحه‌های سه‌گانه مدیریت واحد شهری تلقی می‌شود، گفت: امیدوارم صدای ما به گوش نمایندگان و مسوولین از جمله هیات دولت برسد و ایشان در صدد اصلاح این لایحه باشند.

کد خبر 375146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.