دستگیری شکارچی سابقه دار به همراه لاشه سه کل وحشی

شکارچی سابقه دار به همراه لاشه سه کل وحشی در منطقه شکارممنوع سوادکوه دستگیر شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه دیدبان محیط‌زیست، روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود یک شکارچی متخلف و بسیار حرفه ای به ارتفاعات منطقه شکار ممنوع سوادکوه، نیروهای محیط زیست این شهرستان عازم منطقه شده و پس از جست‌وجو و ردزنی، دو شکارچی متخلف را شناسایی و دستگیر کردند.

در بازرسی از متخلفان، لاشه کامل دو کل وحشی و اجزای بدن یک کل یا بز وحشی دیگر " در مجموع لاشه سه کل و بز وحشی" به همراه یک اسلحه گلوله زنی دارای جواز حمل کشف و ضبط شد.

متخلفان پس از تشکیل پرونده تخلف، به مراجع قضایی معرفی شده و با دستور مقام قضایی تا امروز همچنان در بازداشت بسر می برند.

یکی از شکارچیان دستگیر شده از متخلفان بسیار حرفه ای و سابقه دار ساکن یکی از روستاهای منطقه است که بارها اقدام به شکار غیرمجاز جانوران وحشی کرده و گوشت‌های شکار را نیز بین روستاییان تقسیم می کرده است، بنابراین دارای مخبران زیادی در بین اهالی بود.

متهم روز شنبه مبلغ ۵۰ میلیون ریال بابت بخشی از ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه کرد.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمان می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند.

همچنین متهمان در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا براساس مصوبه جدید هیات دولت به جزای نقدی از سی میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

با توجه به اینکه متهم پیش از این در سال ۱۳۸۲ نیز به جرم شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی دستگیر و در دادگاه محکوم شده بود، بر اساس ماده‌ ۱۶ قانون شکار و صید در صورت‌ تکرار جرائم‌ پیش‌بینی‌ شده‌ در مواد ۱۱ و ۱۲ این‌ قانون‌،‌ به‌ اشد مجازات‌ محکوم‌ خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست قرار می گیرد. همچنین مقام قضایی می تواند با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر کند.

کد خبر 375143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.