قیمت مسکن در سال ۹۸ افزایش نمی‌یابد

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ تحت هیچ شرایطی افزایش نمی یابد زیرا بازار از لحاظ افزایش قیمت در سال ۱۳۹۷ اشباع شده است و ظرفیتی برای افزایش مجدد قیمت در این بازار نمانده و حتی احتمال کاهش قیمت مسکن نیز وجود دارد.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بازار مسکن در سال گذشته رکود چشمگیری را تجربه کرد، اظهار کرد: البته بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ دچار رکود شده بود و این رکود به سال ۹۷ منتقل شد و ادامه یافت.

وی افزود: افزایش قیمت ها در بازار مسکن سال ۹۷ نیز باعث شد که رکود تورمی در این بازار ایجاد شود. عواملی که منجر به ایجاد ناآرامی و نوسانات در بازار سکه و ارز شد به سراغ بازار مسکن در این سال آمد و مواد اولیه ساخت و ساز مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اضافه کرد: برخی از مواد اولیه که ارتباط تنگاتنگی با ارز داشت به شدت گران شد و افزایش تصاعدی قیمت مسکن در این سال موجب شد تا قدرت خرید مردم در این سال به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم رکود تورمی را تشدید کرد، خاطر نشان کرد: افزایش قیمت در بازار مسکن سال ۱۳۹۷ باعث شد تا نه تنها افزایش خرید و فروشی در این بازار صورت نگیرد بلکه شاهد کاهش خرید، فروش و معاملات در این بازار باشیم.

جهانگیری ادامه داد: در برخی از موارد شاهد افزایش قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی بودیم و این افزایش قیمت ها باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: دولت می‌تواند با ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات، بازار مسکن را از حالت رکود تورمی خارج کند. سازندگان مسکن نیز باید توجه ویژه ای به سلایق خریداران جدید مسکن داشته باشند.

ساخت وساز در سال‌های گذشته متناسب با نیاز مردم نبوده است

وی اظهار کرد: ساخت وساز مسکن در سال‌های گذشته بر اساس نیاز های مردم نبوده است بلکه متراژ های بسیار زیاد ساخت و ساز ها در سال های گذشته نشان می دهد سازندگان هنوز بر اساس سلایق قدیمی مردم فعالیت می‌کنند. خانواده‌ها به سمت تک فرزندی یا بدون فرزندی پیش رفته اند و ساخت و ساز مسکن نیز باید خود را با شرایط موجود در اجتماع وفق دهد و بر اساس ساختار جدید به تامین نیاز مسکن جامعه بپردازد.

جهانگیری ادامه داد: تقاضا برای خرید یا استفاده از واحدهای مسکونی با متراژ پایین بیشتر از واحدهای مسکونی با متراژ بالا است و همین امر نشان می دهد که خانواده ها بر اساس کاهش تعداد فرزندان می خواهند در محیطی کوچکتر و راحت زندگی کنند و به منازلی با متراژ بالا نیاز ندارند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اضافه کرد: در صورتی که دولت در زمینه ایجاد واحدهای مسکونی با متراز پایین فعال شود، عملا رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت. برای مثال در اصفهان به عنوان یکی از پر جمعیت ترین شهر های کشور به ندرت واحد های مسکونی با متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر پیدا می شود.

وی تصریح کرد: ساختمان ها با متراژ بالا بازار مسکن را قفل کرده و این در حالی است که مشتری امروز به دنبال آرامش در واحد های مسکونی با متراژ پایین است.

جهانگیری با اشاره به اعمال تحریم های دور دوم ایالات متحده در سال ۹۸ یادآور شد: احتمال ایجاد حباب قیمت در بازار مسکن به تاثی از تحریم های جدید بسیار کم است. تاثیرات اقتصادی هر دوره از تحریم های ایالات متحده پیش از اعمال آنها در بازار به وجود می‌آید.

کد خبر 375132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.