۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
تشخیص آلزایمر به کمک بازی رایانه‌ای

محققان انگلیسی به تازگی بازی جدیدی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر طراحی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات مغزی که در اثر بیماری آلزایمر ایجاد می شود، معمولا چند دهه پیش از شروع، علائمی نظیر کم شدن حافظه خود را نشان می دهند، حال آنکه مؤثر واقع شدن درمان نیازمند تشخیص بیماری در مراحل اولیه و پیش از وارد شدن آسیب‌های غیر قابل جبران به مغز است.

گزارش های مرکز بین المللی آلزایمر حاکی از آن است که در هر سه ثانیه، یک فرد به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود. خبر بد اینکه علائم کاهش حافظه زمانی خود را نشان می‌دهند که بیماری کاملا پیشرفت کرده باشد. بنابراین قابلیت تشخیص خطر ابتلا به این بیماری با یک بازی ساده می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روش‌های مؤثر برای درمان آن داشته باشد.

محققان دانشگاه‌های East Anglia و کالج لندن در انگلستان با همکاری گروه Deutsche Telekom  آلمان برای نیل به این هدف، اقدام به طراحی یک بازی جدید کرده‌اند که در شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند به کارشناسان کمک می‌کند.

این بازی هوشمند "Hero Quest" نام دارد و برای تشخیص آلزایمر از یک جهت‌یابی ادراکی سه‌بعدی استفاده می کنند، به گونه ای که بازیکنان تشویق می‌شوند در مارپیچ‌های مختلف به جستجو بپردازند. محققان انگلیسی نتایج بازی بیش از ۲۷ هزار نفر با میانگین سنی ۵۰ تا ۷۵ سال و نیز یک گروه ۶۰ نفره از افرادی را که به صورت ژنتیکی در معرض ابتلا به آلزایمر بودند، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های جدید بسیار جالب توجه بود؛ افراد مبتلا به آلزایمر ژنتیکی، مسیرهای ناکارآمدتری را در مسیر رسیدن به نقاط هدف انتخاب کردند و عملکرد ضعیف‌تری در جهت یابی ادراکی از خود نشان دادند. اهمیت این مسأله از این جهت حائز اهمیت بود که این افراد هیچگونه مشکل حافظه‌ای نداشتند.

یافته‌های جدید نشان داد که ضعف جهت یابی ادراکی و کمبود آگاهی می‌تواند چندین سال جلوتر از بروز علائم حافظه خود را نشان دهد و گامی مؤثر برای تشخیص احتمال ابتلا به آلزایمر و آغاز درمان آن محسوب می شود.

نتایج این مطالعات در مجله PNAS منتشر شده است.

کد خبر 375114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan NL ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    0 0
    جالب بود