ظریف از ریاست‌جمهوری تا استادی دانشگاه

نشست خبری روزگذشته وزیر آموزش و پرورش ، رد طرح استانی شدن انتخابات توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و گفت‌وگوی محمد جواد ظریف با شبکه الجزیره، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه -۱۶ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا،این روزها، روزهای پردغدغه‌ای برای وزیر آموزش و پرورش است.از یک سو مخالفان دولت دوباره موضوع ۲۰۳۰ را بر سر زبان‌ها آورده‌اند و سید محمد بطحایی را متهم می‌کنند که برنامه‌های مدیرانش بر اساس سند ۲۰۳۰ است و در سوی دیگر کمبود بودجه وزارتخانه است که به خاطر نبود منابع مالی، هنوز بخشی از معوقات معلمان حق التدریس و طرح خرید خدمت را پرداخت نکرده است. همین موضوع البته نارضایتی‌های را هم بوجود آورده، در کنار این، معلم‌ها همچنان چشم انتظار نظام رتبه بندی هستند ؛ طرحی که ماه‌ها در دولت و در نوبت تصویب قرار دارد.این روزها البته منتقدان وزارت آموزش و پرورش هم به برخی از عزل و نصب‌ها واکنش نشان دادند و اعلام کردند برخی از انتصابات، وزارتخانه را به حاشیه کشانده است. با این همه به فصل ثبت نام دانش‌آموزان هم نزدیک می‌شویم و بسیاری از خانواده‌ها از این آشفته بازار گرانی‌های مدارس غیردولتی گله دارند. اینها البته موضوعات مورد بحث وزیر آموزش و پرورش هم بود. سید محمد بطحایی از نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی، آزادی معلمان بازداشتی و اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و تأکید کرد: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های چهارساله در حال رایزنی هستیم.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به نشست خبری روزگذشته وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم اختصاص داد و در تیتر یک خودبه نقل از وی نوشت:«رتبه بندی معلمان درآستانه اجرا» وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درست است که  ۲۰۳۰ به عدالت آموزشی اشاره کرده است اما همین موضوع را در سند تحول داریم. ما این حرف‌ها را جلوتر از ۲۰۳۰ زده‌ایم. اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی ما با سند ۲۰۳۰ است نمی‌توانیم اهداف متعالی را کنار بگذاریم چون ۲۰۳۰ گفته است نباید سیاست‌های ما را منتسب به این سند کنند.بطحایی درباره تأخیرهای مکرر در اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هیچ وقت وعده توخالی به همکارانم ندادم اما درباره رتبه بندی باید بگویم که در شهریور ۹۷ پیشنهاد ما به دولت ارسال و آماده طرح در دولت شد. بهمن ماه به دولت آمد اما در آن زمان مباحث بودجه‌ای لایحه باید بازنگری می‌شد که مجالی برای طرح آن فراهم نشد. متأسفانه بعد از آن هم جریان سیل پیش آمد و دستور جلسات را تحت‌الشعاع قرار داد اما همچنان رتبه‌بندی در دستور کار دولت است. شرایط اقتصادی که سال ۹۸ بر کشور دارد حاکم می‌شود همه بر اجرای رتبه بندی تأثیرگذار خواهد بود اما بودجه‌ای پیش‌بینی شده که می‌توانیم رتبه بندی را شروع کنیم و بعد سیر تکمیلی خود را طی کند.

روزنامه ابتکار  صفحه نخست امروز خود را به پشت پرده رد طرح استانی شدن انتخابات توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از اعلام نظر شورای نگهبان  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«پشت‌پرده تلاش‌ها برای استانی نشدن انتخابات اسفندماه» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد:کمتر از ۱۰ ماه به انتخابات اسفند مجلس شورای اسلامی وقت داریم در حالی که هنوز احزاب و جریان‌های سیاسی وارد فضای انتخابات نشده‌اند. این کما و بی‌رمقی جریان‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله استراتژی‌های ناموفق و ناکارآمد آنها برای ترغیب جامعه به مشارکت بیشتر در انتخابات است. نخبگان و فعالان سیاسی همچنان سردرگم هستند و نمی‌دانند چگونه و با چه رویکردی سطح مشارکت عمومی را در انتخابات بالا ببرند. با این حال طرح «استانی شدن انتخابات» نیز در این بین خود از عواملی است که جریان‌های سیاسی را دچار بلاتکلیفی و سردرگمی کرده است. آنها با توجه به با اینکه فاصله چندانی تا انتخابات مجلس نمانده است هنوز نمی‌دانند طبق قانون گذشته باید در انتخابات حضور داشته باشند یا نه، براساس استانی شدن لیست مشترک ارائه دهند. این طرح از سوی مجلس برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شده است و نمایندگان مجلس منتظر اعلام رای و نظر این شورا است که تا کنون شورا نظرش را اعلام نکرده است. با این حال روز گذشته حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص با استانی شدن انتخابات مخالفت کرده است، به تسنیم گفت: طرح استانی شدن انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد و نتیجه بررسی نیز در این مورد به کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است. این در حالی است که بر اساس قانون، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید پیش از اظهارنظر شورای نگهبان درباره طرح و لوایح نظر خود را اعلام کند. درواقع طرح استانی شدن انتخابات از سوی مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده شده است و این شورا تاکنون نظرش را مبنی بر تایید و یا رد این طرح اعلام نکرده است و هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان چه تصمیمی دراین‌باره خواهد گرفت. 

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد افزایش قیمت بنزین منتفی است» عضو هیئت رئیس مجلس افزود: تاکنون راهکارهای مختلفی ازسوی دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه قیمت بنزین و سهیمه بندی آن ارائه شده است که با توجه به قطعی نشدن آن اعلام رسانه‌ای نمی‌شود، اما مردم مطمئن باشند که هر تصمیمی در این زمینه به گونه‌ای خواهد بود که مردم آسیب نبینند.

نعمتی در پاسخ به این سوال که برآوردها از درآمد دولت از محل افزیش قیمت سوخت در شرایط کنونی چه میزان است گفت: برآوردها نشان می‌دهد حداکثر درآمد دولت از این محل ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار میلیارد تومان باشد که این عدد در مقایسه با ارقامی که در مورد یارانه‌های پنهان عنوان شده که ارقامی معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است رقم چشمگیری نیست.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به وعده توزیع هزاران تن کالای اساسی برای مقابله با گرانی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«تب گرانی در بازار»روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد : وضعیت بازار کالاهای اساسی امسال تا حدی متفاوت از سال گذشته است چرا که موج گرانی، منجر به کمیابی دوره ای و گرانی آن ها می شود. نمونه این را می توان در بازار کالاهای تن ماهی و ماکارونی دید. در برخی دیگر مانند شکر هم کاهش تولید به دلیل شرایط جوی عامل افت عرضه و افزایش قیمت شده است

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به برسی برآوردها و اظهارنظرها از آینده صادرات نفت خام ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«فروش نفت از مسیر خاکستری » روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت از «کشف یک بازار خاکستری» برای فروش نفت خام ایران خبر داد. امیرحسین زمانی‌نیا اقدام به فروش در این «بازار خاکستری» را تاکتیکی برای مقابله با تحریم‌های ناعادلانه، نامشروع و غیرقانونی آمریکا خواند. به گفته این دیپلمات باسابقه همه ظرفیت کشور بسیج شده تا نفت ایران از این مسیر به فروش برسد. وی ادامه داد اگر «سیاست نظام بر ادامه مسیر فروش نفت از همین مسیر خاکستری باشد، امکان مقاومت در برابر آمریکا وجود دارد.» او البته درباره میزان «فروش نفت» در این بازار گفت: «من نمی‌توانم بگویم روزانه چند بشکه نفت می‌فروشیم، این کمکی به کسی نمی‌کند، اما به آمریکا خط می‌دهد و به او کمک می‌کند تا بر مقدار صادرات تاثیر بگذارد.» زمانی‌نیا با اشاره به تاکتیک فروش نفت در بازار خاکستری هم گفت: «تلاش ما این است که میزان ریسک فساد در این بازار را به حداقل رسانده و اجازه تکثیر بابک زنجانی‌ها را ندهیم.» همزمان برآوردهای بین‌المللی از میزان صادرات نفت ایران پس از تمدید نشدن معافیت‌های نفتی به روز شد. این برآوردها که در هفت سناریو منتشر شده نشان می‌دهد در بدترین حالت نیز صادرات نفت ایران صفر نخواهد شد. گزینه‌های خوشبینانه نیز تحلیل معاون وزیر نفت درخصوص حفظ توان صادراتی را تایید می‌کند.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به برسی آخرین تحولات نرخ  بازار ارز پرداخت و در تیتر خود نوشت:«چشم‌انداز نرخ ارز در بازار آزاد» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود:بازار ارز همچنان وضعیت ملتهبی را تجربه می‌کند. قیمت دلار آمریکا (یکشنبه ۱۵ اردیبهشت) برای ساعاتی در معاملات نقدی بازار آزاد، حتی به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید. روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز همچنان وجود دارد. در بازار ارز چه می‌گذرد و چه چشم‌انداز برای قیمت‌های این بازار می‌توان متصور بود؟به گزارش مردم سالاری آنلاین، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد، روز یکشنبه آستانه روانی ۱۵ هزار تومانی را برای ساعاتی پشت سر گذاشت و متعاقباً (تا لحظه تنظیم این گزارش) با عقب‌نشینی به کانال ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومانی بازگشت.قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز همچنان افزایشی است. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در معاملات روزگذشته حتی تا ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان هم بالا رفت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز سیر صعودی داشت و حتی تا ۴۶۶ هزار تومان بالا رفت.از مهرماه سال گذشته، که بالاخره جهش‌های ناگهانی نرخ ارز در ایران فروکش کرد و طی چند هفته در پاییز ۹۷، نرخ دلار بالاخره به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگشت، این نخستین بار است، که افزایش نرخ ارز، حالت نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگوی  وزیر امور خارجه  با شبکه الجزیره  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «از ریاست‌جمهوری تا استادی دانشگاه» ظریف در پاسخ به الجزیره درباره رضایت خود از عملکرد و دستاوردهای دولتی که در آن خدمت می‌کند گفت: ما از بیرون تحت فشار زیادی بوده‌ایم و در حال کنار آمدن با آن هستیم. من فکر نمی‌کنم که کسی از دولت از شرایط فعلی رضایت داشته باشد اما می‌دانیم که با حداکثر توان فعالیت کرده‌ایم، ما به فعالیت با حداکثر توان و جبران اشتباهاتمان ادامه خواهیم داد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال مجری که آیا دفعه بعدی که دیدار می‌کنند محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خواهد بود یا یک کاندیدای ریاست جمهوری، گفت: محمدجواد ظریف به عنوان یک استاد دانشگاه.

کد خبر 375092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.