۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
نیاز عاطفی سالمندان را دریابیم

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: اگر در کنار سالمند هستیم علاوه بر حضور فیزیکی، فکر و حواسمان هم به او باشد و باید نیاز عاطفی سالمند را مد نظر قرار دهیم. اطرافیان سالمند با معاشرت پایدار و تماس روازنه تلفنی و حضوری می‌توانند احساس امنیت به او بدهند.

مجتبی ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت توجه به نیازهای عاطفی سالمندان اظهار کرد: گروهی از سالمندان تیپ برون گرایی دارند و این قشر بیشتر اهل معاشرت با دیگران هستند، اما تعدادی از افراد سالمند هم تنها بودن، فیلم دیدن، داستان و مطالعه کردن را بیشتر دوست دارند  واین گروه از افراد مسن تیپ شخصیتی درون گرایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید با توجه به خلق و خوی سالمند تنهایی او ر ا تعدیل کرد افزود: نشستن های طولانی مدت باعث افسردگی سالمندان می شود و باید با توجه به خلق و خوی سالمند نسبت به تحرک و کاهش تنهایی او اقدام کرد.

ناجی ادامه داد: پیاده روی های مداوم در فضای سبز در فصل بهار به تحرک و کاهش تنهایی سالمندان و ترمیم تجربه های ناخوشایندی که یک فقدان بوده است بسیار کمک می کند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: برخی سالمندان دچار مشکلات حرکتی می شوند ویک سری محدودیت هایی در ایاب و ذهاب و عبور از معابر هم پیدا می کنند. مناسب سازی فضای فیزیکی که سالمند در آن زندگی می کند بسیار مهم است.

 وی تصریح کرد: سالمندی که از ویلچر استفاده می کند باید توسط اعضای خانواده و اطرافیان برای تردد او در داخل خانه و خارج از منزل تدارکاتی دیده شود و در معابر و ایاب و ذهاب در خیابان ها در کلانشهرهایی که دوستدار سالمندان هستند این برنامه ریزی برای دسترسی آسان آنها به امکانات فراهم شود.

این مشاور و روانشناس با بیان اینکه موانع فیزیکی شهری مانع عبور و مرور آسان سالمندان می شود افزود: باید پیش بینی هایی لازم برای رفع موانع فیزیکی شهری به منظور عبور و مرور سالمندان و معلولین در کلانشهرها صورت گیرد تا مانع حضور اجتماعی سالمندان نشود و برای برقراری حمایت اجتماعی از سالمندان باید ملزومات هم فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه برای برقراری نیاز عاطفی سالمند باید یک احساس امنیت برای وی ایجاد شود اظهار کرد: احساس امنیت یک نیاز روانی است و مربوط به همه دوران زندگی است و بدان معناست که در هنگام نیاز او اطرافیان برای کمک حضور پیدا کنند و همین حضور بهنگام دیگر اعضای خانواده و اطرافیان در کمک رسانی به او باعث احساس امنیت و افزایش اعتماد سالمند می شود.

ناجی تاکید کرد: باید نیاز عاطفی سالمند را مد نظر قرار دهیم و اگر در کنارش هستیم علاوه بر حضور فیزیکی فکر و حواسمان هم به او باشد. بنابراین اطرافیان سالمند با معاشرت پایدار و تماس روازنه تلفنی و حضوری می توانند این احساس امنیت را به او بدهند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: رفع بهنگام نیازهای سالمندان ارمغان افزایش احساس امنیت و تقویت اعتماد نسبت به محیط زندگی و اطرافیان در این قشر را دنبال دارد و باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و بهداشت روحی و  روانی سالمندان می شود.

کد خبر 375059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.