نیازهای مددجویان بهزیستی با وضعیت بد اقتصادی افزایش یافته است

معاون امور مشارکت های مردمی بهزیستی استان اصفهان گفت: نیازهای مددجویان بهزیستی با توجه به وضعیت بد اقتصادی آنها افزایش داشته است و خیرین به سه روش نقدی، کالایی و خدماتی می‌توانند به بهزیستی کمک کنند.

علی اصغر شاهزیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص موضوع اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی، اظهار کرد: سال ۹۷ برای سه هزار و ۲۳۴ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی سطح استان اصفهان ایجاد اشتغال شد که همه این تعداد در سامانه بهزیستی کشور ثبت شد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۴۷۰ نفر وام اشتغال دریافت کردند، افزود: مبلغ کل این تسهیلات رقمی معادل ۲۵ میلیارد تومان بوده که به صورت قرض الحسنه با بازپرداخت پنج ساله و سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر مددجو بوده است و به افراد دارای مجوزهای شغلی، پروانه مشاغل خانگی یا پروانه کسب اختصاص یافته است.

معاون امور مشارکت های مردمی بهزیستی استان اصفهان در خصوص کمک‌های بلاعوض به مددجویان گفت: در سال ۹۷ تعداد ۷۹۴ نفر از مددجویان و معلولان از کمک‌های بلاعوض استفاده کرده‌اند که این خدمات شامل پرداخت حق بیمه خویش‌فرما، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت یارانه ارتقای کارآیی معلولان است.

خدمات بهزیستی به کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند 

وی در خصوص پرداخت حق بیمه خویش‌فرما، اظهار کرد: اگر مددجویی خود را بیمه اختیاری به صورت خویش‌فرما کند حق بیمه مددجو از جانب بهزیستی به او پرداخت می‌شود همچنین کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را به کار بگیرند  ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را بهزیستی به آنها پرداخت می‌کند.

وی در خصوص خدمات به کارفرما در صورت به کارگیری معلولان تحت پوشش بهزیستی گفت: اگر کارفرمایی معلول تحت پوشش بهزیستی را به کار بگیرد و طبق قانون کار، حقوق و بیمه او را بدهد بهزیستی تا ۵۰ درصد حداقل حقوق قانون کار را به کارفرما برگشت می دهد که به آن یارانه ارتقای کارآیی معلولان اطلاق می‌شود.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه جمعا ۷۹۴ نفر از این خدمات استفاده کردند، تصریح کرد: بهزیستی در سال ۹۷ مبلغی حدود یک میلیاردو ۹۰۰ میلیون تومان در حوزه این سه خدمت پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی در موضوع کاریابی مددجویان هم فعالیت دارد، اظهار کرد: در سال ۹۷ برای هزار و ۷۶۴ نفر در بخش‌های مختلف خصوصی و مزدبگیری کاریابی کرده ایم.

شاهزیدی در خصوص دیگر خدمات حوزه اشتغال بهزیستی گفت: بهره‌مندی مددجویان از بیمه هدفمندی یارانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی کسب‌وکار، ایجاد بازارچه‌های اشتغال از دیگر خدمات بهزیستی برای افراد تحت پوشش بوده است.

وی در خصوص تسهیلات خرید یا ساخت مسکن به مددجویان بهزیستی فاقد مسکن، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه چندگانه با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین و اداره راه وشهرسازی مقرر شد برای خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول و ساکن شهرها ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص دهند که ۱۵ میلیون تومان از این مبلغ را بنیاد مستضعفان، ۱۰ میلیون بهزیستی و پنج میلیون تومان آن را خیرین مسکن‌ساز تامین می‌کنند.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان افزود: برای خانواده‌های دارای دو معلول و ساکن روستاها ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض درنظر گرفته شده که از این مبلغ ۱۰ میلیون بنیاد مسکن، شش میلیون بهزیستی و دو میلیون آن را انجمن خیرین مسکن‌ساز تقبل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه معلولان روستایی از ۲۵ میلیون تومان وام بهسازی بنیاد مسکن هم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: برای خانواده‌های دارای دو معلول شهری ۵۰۲ سهمیه و برای خانواده‌های روستایی ۱۰۰ سهمیه کمک هزینه خرید یا ساخت مسکن در نظر گرفته شده که این تفاهم نامه از ابتدای سال ۹۵ اجرایی شد و مدت اجرای آن سه سال بوده و با توجه به اینکه برای همه خانواده‌های دارای چند عضو معلول تامین مسکن نشده این رویه همچنان تداوم دارد.

اشتغال و مسکن مددجویان از مهمترین مشکلات بهزیستی است

شاهزیدی در خصوص میزان کمک بلاعوض برای تامین مسکن مددجویان گفت: به خانواده‌های شهری دارای معلول ۹ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان و به خانواده‌های روستایی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه خانواده‌های نیازمند یا دارای یک عضو معلول هم می‌توانند از کمک بهزیستی بهره‌مند شوند، افزود: حداکثر سقف اعتبار برای خرید یا ساخت مسکن برای این دسته از مددجویان ۱۰ میلیون تومان است که در سال ۹۷ به ۱۸۰ خانواده تحت پوشش با اعتباری بالغ بر نهصد میلیارد تومان کمک شد.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان با ابراز قدردانی از خیرین در خصوص لزوم همکاری بیشتر خیرین، گفت: دو بحث اشتغال و مسکن از بزرگترین مشکلات مددجویان بهزیستی است که از خیرین درخواست داریم در این دو حوزه بهزیستی را یاری کنند اگرچه در گذشته هم خدمات و کمک‌های ارزشمندی به بهزیستی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه نیازهای مددجویان با توجه به وضعیت بد اقتصادی افزایش داشته است، تصریح کرد: خیرین به سه روش می‌توانند به بهزیستی کمک کنند که در روش نقدی، پول واریز می‌کنند روش دیگر کمک‌های کالایی غیرنقدی است که با کالای موردنیاز کمک‌رسانی می‌کنند و نوع دیگر کمک‌های خدماتی است که افراد خیر از تخصص خود در امور بهزیستی همکاری می‌کند.

کد خبر 375034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.