هلال ماه رمضان غروب یکشنبه قابل رؤیت است

هلال شب اول ماه رمضان در ایران، غروب یکشنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه قابل‌ رؤیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مورد نحوه رؤیت شدن هلال ماه میان مراجع عظام تقلید اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی رؤیت هلال را با چشم غیرمسلح حجت می‌دانند و گروهی دیگر از جمله مقام معظم رهبری تفاوتی در این زمینه قائل نیستند و رؤیت هلال با ابزار را به‌شرط اینکه صدق رؤیت حفظ‌ شده باشد (خود هلال دیده شود و نه عکس یا تصویر پردازش‌ شده‌ هلال) صحیح می‌دانند.

مقارنه ماه و خورشید در حدود ساعت ۰۳:۱۶ بامداد روز یک‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه جاری مطابق با ۲۹ شعبان المعظم ۱۴۴۰ و برابر با ۵ می ۲۰۱۹ روی می‌دهد و مراکز سه جرم آسمانی خورشید، زمین و کره ماه روی صفحه‌ای قرار می‌گیرد که عمود بر صفحه دایرةالبروج است. بر اساس محاسبات نجومی، این زمان تولد ماه نو (قران نیّرین) و آغاز ماه قمری جدید است.

زمانی که عرض دایرة البروجی هلال برای ما که در نیمکره شمالی زمین هستیم شمالی باشد، هلال ماه در فاصله‌ زمانی کمتر جدائی زاویه‌ای بیشتری با خورشید پیدا می‌کند در نتیجه شانس رؤیت آن بیشتر خواهد شد.

با توجه به مشخصات مذکور هلال شب اول ماه رمضان در غروب یکشنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه در ایران با ابزارهای اپتیکی قوی و شرایط جوی مساعد به سختی قابل‌ رؤیت است. بنابراین باید منتظر ماند تا نتیجه تلاش رصدگران هلال در غروب یکشنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه مشخص شود.

برخی مختصات حدی هلال به شرح زیر است:

 جدائی زاویه‌ای بین ماه و خورشید: ۰۸ درجه و ۴۶ دقیقه

فاز ماه: یک درصد نسبت به قرص کامل ماه

سن ماه: ۱۶ ساعت و ۴۲ دقیقه پس از مقارنه

فاصله زمانی محاسباتی بین غروب خورشید تا غروب ماه: ۲۹ دقیقه

فاصله‌ زمین تا ماه: ۳۸۵۶۸۴.۲۰ کیلومتر

کد خبر 375032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.