"ماما" می‌تواند سلامت نوزاد و مادر را تضمین کند

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در جهان است که تحقق این امر به خدمات ارزنده همکاران "ماما" گره خورده است.

راحله صادق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه زنان محور اصلی سلامت خانواده و جامعه هستند اظهار کرد: ماماها در سلامت زنان و نوزادان نقش بسزایی دارند. پنجم ماه می "روز ماما" است. شعار امسال این روز جهانی" ماما حامی سلامت خانواده " است چرا که زنان محور اصلی سلامت و اعتلای خانواده و جامعه محسوب می‌شوند و حفظ سلامت آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین شاخص‌های توسعه در جهان، شاخص کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان است افزود: دستیابی به این امر مهم به خدمات ارزنده همکاران ماما گره خورده است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان  اینکه رسالت اصلی همکاران ماما در زمان حال تلاش و همکاری  آنها برای انجام زایمان‌های فیزیولوژیک و طبیعی زنان است اضافه کرد: طی سال‌های اخیر به دلایل متعددی انجام زایمان سزارین به جای زایمان‌های فیزیولوژیکی در بین خانواده ترویج یافته است، با القا این نوع تفکر در جامعه شاهدیم که امروزه زایمان طبیعی که از زمان وجود بشر در جهان به عنوان یک توسعه طبیعی و فیزیولوژیک بوده به یک عمل جراحی سنگین با عوارض متعددی تبدیل شده است.

وی یاد آور شد: عوارض زایمان سزارین در کل دنیا اثبات شده است عوارضی که می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را دستخوش تغییر کند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: به طور یقین امروز  ماماها می‌توانند با انجام خدمات مشاوره‌ای و آموزش‌هایی که به مادران می‌دهند آنها را برای یک زایمان فیزیولوژیک آماده کنند. تا یک زایمان طبیعی و تجربه شیرین را با همکاری پزشکان متخصص داشته باشند.

وی تاکید کرد: انجام یک زایمان طبیعی به تلاش و همکاری ماماها نیازمند است و مساعدت آنها با مادران می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را تضمین کند.

صادق ابراز امیدواری کرد که با ترویج فرهنگ زایمان طبیعی در بین مادران بتوانیم خانواده‌ها و کودکان سالمی را برای آینده کشور آماده کنیم.

کد خبر 375025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.