۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
اضافه وزن "نشر" برطرف شد!

یک نویسنده گفت: شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا نشر ایران یک جهش کیفی بکند و مردم با وسواس کتاب بخرند و ناشر نیز دیگر هر کتابی را چاپ نکند. اگر این فشار اقتصادی و فشار کاری باعث شود بسیاری از کسانی که از جنس نشر نبودند و بی‌جهت به این عرصه پا گذاشتند،‌ از دنیای نشر کنار بروند خوب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‌ گرانی کاغذ و افزایش هزینه‌های چاپ مشکلات زیادی را برای حوزه کتاب به وجود آورده است با این حال غلامرضا حیدری ابهری در گفت‌وگو با ایمنا این افزایش قیمت‌ها را دارای تاثیرات مثبت نیز دانست و گفت: ‌ تا به امروز تمام همکاران نقاط منفی اتفاقات اخیر را گفتند. ولی زمانی که کتاب گران می‌شود و قدرت خرید پایین می‌آید، ‌مردم با وسواس بیشتری کتاب می‌خرند؛ مولفان نیز با دقت بیشتری در رعایت کیفیت کتاب اقدام به چاپ می‌کنند و دیگر کتاب فله‌ای در بازار نمی‌بینیم که این اتفاق خوبی است.

این نویسنده که آثا زیادی در حوزه کودک به چاپ رسانده است ادامه داد: بسیاری کتاب‌های من به دلیل حجم بالای مطالب چاپ نمی‌شود. برخی ناشران در حال حاضر ۵۰۰ یا هزار عدد از یک کتاب چاپ می‌کنند در حالی که سال گذشته و در همین زمان کتاب‌های من را سه هزار نسخه کمتر در یک نوبت چاپ نمی‌زند. در این شرایط به کسی خوش نمی‌گذرد، ‌اما باید بخش‌های مثبت را نیز نگاه کرد.

وی اظهار کرد: برخی از نشرها در گذشته به چندین نشر تبدیل شدند و برخی ناشران با چندین مجوز مشغول به فعالیت بودند. اگر این فشار اقتصادی و فشار کاری باعث شود که یک مقداری اندام نشر تناسب پیدا کند اتفاق مبارکی است. حتی اگر این فشار اقتصادی باعث شود بسیاری از کسانی که از جنس نشر نبودند و بی‌جهت به این عرصه پا گذاشتند از دنیای نشر کنار بروند به فال نیک می‌گیریم. ضمن همدلی با ناشران واقعی که در این زمان دشوار فشار سختی را تحمل می‌کنند، ‌اتفاقات خوبی هم در حال رخ دادن است.

این نویسنده حوزه کودک وسواسی که ناشران در تولید پیدا کردند را بسیار خوب دانست و تاکید کرد:‌ بسیاری از ناشران اهمیتی به صفحه‌چینی، ‌ ویراستاری، طرح جلد و تصویرگری نمی‌دادند چون هر کتابی که چاپ می‌کردند به هر طریق ممکن به فروش می‌رساندند. در حال حاضر چون کتاب گران شده، مردم با وسواس کتاب می‌خرند و به همین دلیل ناشران نمی‌توانند دیگر کتاب ضعیف تولید کنند.

حیدری ابهری افزود: از طرف دیگر موسسات دولتی دیگر رانتی در اختیار ندارند که از کسی کتاب بخرند چرا که  برخی افراد با داشتن رانت‌های قوی در سیستم‌ها، کتاب‌های خود را به راحتی به موسسات و ارگان‌ها می‌فروختند. در حال حاضر و با افزایش قیمت‌ها بسیاری از این راه‌ها بسته شده است.

وی با بیان این نکته که "اگرچه بسیاری ناشران خوب در این شرایط اقتصادی ضربه می‌خورند، ‌ اما نشر یک جهش کیفی خواهد کرد" خاطر نشان کرد: برای دلداری به خود و دیگر نویسندگان مجبور هستم جنبه‌های مثبت این تورم در بازار نشر و کتاب را بگویم. برخی مولفان با مجوز فقط ۱۰ نسخه دیجیتالی از یک کتاب را تولید می‌کنند و مشکلات باعث شده تا بسیاری از این دست ناشران نتوانند به فعالیت ادامه دهند و اضافه وزنی که نشر ایران پیدا کرده بود اینگونه تخلیه شد.

این نویسنده با اشاره به سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: با تمام مشکلات مالی و اقتصادی مردم و نشر نمایشگاه کتاب واقعا شلوغ بوده و مانند سال‌های پیش استقبال بسیار خوبی شده است. ناشران نیز از فروش کتاب‌ها رضایت داشتند، ‌اما انتخاب‌ها محدود شده و مردم با وسواس و دقت بیشتری کتاب می‌خریدند. کتاب‌های خوب دیده می‌شد و حتی در همین شرایط بد، کتاب‌ خوب با توفیق فروش مواجه می‌شد.

کد خبر 375010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.