نگرانی سنای آمریکا از اظهارات جنگ‌افروزانه مقام‌های کاخ سفید

سناتور جمهوریخواه آمریکایی خواستار احضار مقام های ارشد دولت ترامپ برای توضیح پیرامون اظهاراتشان در حمایت از مداخله نظامی در ونزوئلا شد.

به گزارش ایمنا، اظهارات جنگ طلبانه مقام های کاخ سفید که به دنبال ایجاد زمینه ای برای جنگ افروزی و استفاده از اختیارات وسیع ریاست جمهوری در زمان بحران هستند، سنای آمریکا را نگران کرد.

تارنمای خبری هیل ارگان رسمی کنگره آمریکا گزارش داد «تاد یانگ» سناتور جمهوریخواه ایالت ایندیانا از رهبران کمیته روابط خارجی سنا خواست درباره این اظهارات توضیح بخواهند.

یانگ ضمن ابراز نگرانی از گزارش ها پیرامون احتمال دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا، به رئیس و معاون این کمیته گفت که نشستی فوری تشکیل دهند و از مقام های امنیتی کاخ سفید پیرامون این موضوع توضیح بخواهند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روزهای گذشته از احتمال مداخله نظامی در ونزوئلا برای برکنار کردن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور گفته اند. پمپئو هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی و در اظهاراتی جنگ طلبانه به دولت کاراکاس هشدار داد که واشنگتن آماده اقدام نظامی برای مداخله در ونزوئلا است.

بولتون نیز که در میان اعضای کابینه ترامپ بیش از همه به جنگ طلبی مشهور است، بارها به صراحت از گزینه نظامی علیه ونزوئلا سخن گفته است. همچنین اعضای امنیت ملی کاخ سفید دیروز برای دومین بار به منظور بررسی گزینه های نظامی علیه مادورو تشکیل جلسه دادند که به علت اختلاف نظر میان آن ها بی نتیجه پایان یافت.

پیشتر نیز «رند پال» سناتور جمهوریخواه در جلسه شهادت دهی پمپئو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره محدودیت اختیارات رئیس جمهوری این کشور در اعلان جنگ هشدار داده بود. پال با اشاره به ادعای پمپئو در ارتباط دادن القاعده با ایران، صراحتا به وی گفت: باید بگویم که شما هیچ قدرت یا اختیاری از سوی کنگره برای اعلام جنگ با ایران ندارید.

بحران ونزوئلا پس از کودتای نافرجام سه شنبه گذشته شدت گرفته و خوان گوایدو سرکرده مخالفان از طرفداران خود خواسته که برای تظاهرات موسوم به «عملیات آزادی» به خیابان ها بریزند. همین مساله باعث شد که خیابان های کاراکاس و چند شهر دیگر ونزوئلا در چند روز گذشته به صحنه درگیری های شدید تبدیل شود.مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا نیز اعلام کرد که کودتای گوایدو شکست خورده است و ارتش همچنان از او حمایت می کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 374983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.