امارات و عربستان روی انباری از باروت نشسته اند

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: عربستان و امارات در صورت تک روی و تخلف از سهمیه هایی که در اوپک برای آنها تعیین شده جایگاه خود را از دست می دهند و باعث متلاشی شدن این سازمان می شوند؛ همان هدفی که ترامپ در پی آن است.

احمد کاظم زاده در رابطه با رویکرد کشورهای عضو اوپک به تحریم نفت ایران به خبرنگار ایمنا گفت: هدف کشورهایی مثل امارات وعربستان دسترسی به جایگاه صدور نفت ایران در بازارهای جهانی است؛ به گفته رسانه ها این کشورها با تحریک مستقیم آمریکا علاوه بر سهم مصرفی خودشان اقدام به افزایش تولید نفت مازاد بیشتر از سطح تعیین شده درسازمان اوپک کرده اند.

وی افزود: در نشست بعدی سازمان اوپک این کشورها حتما باید بتوانند مجوز لازم را برای تولید نفت مازاد(جایگزین نفت ایران)دریافت کنند، اما باتوجه به این که تصمیمات درسازمان اوپک به صورت اجماع است، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران چنین مجوزی و فرصتی به این کشورهای فرصت طلب نخواهد داد.  

کاظم زاده خاطرنشان کرد: بنابراین این کشورها برای افزایش تولید باید تا نشست بعدی اوپک صبر کنند و فعلا به همان سهمیه های قبلی متعهد باشند که اوپک برای آن ها تعیین کرده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه از زمان راه اندازی پالایشگاه جدید محمد بن سلمان در عربستان، علاوه بر این که نیاز داخلی عربستان افزایش پیدا کرده، در صادرات و تأمین سهمیه خود نیز به مشکلات جدی برخورده است، بر این اساس خبرهایی که در مورد تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت عربستان گفته می شود بیشتر با احتساب نیاز و مصرف داخلی این کشور بوده و مصارف این رقم  با صراحت و شفافیت بیان نمی شود.

فروپاشی اوپک خواسته پنهان ترامپ است

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: اگر اعضای اوپک متعهد به تصمیمات سازمان نباشند این خطر می تواند منافع همه اعضای اوپک را تهدید کند، همین مسئله هم به نوعی هدف اعلام نشده دولت ترامپ بوده که اوپک ازهم پاشیده شود. بنابراین عربستان و امارات در صورت تک روی و تخلف از سهمیه هایی که برای آنها تعیین شده جایگاه خود را از دست می دهند و این  باعث متلاشی شدن سازمان از درون می شود و این همان هدفی است که ترامپ در پی آن است. 

هدف دولت ترامپ این است که با ایجاد اختلاف و نفاق درون سازمان ها و کشورها، آنها را به سمت نابودی و فروپاشی ببرد؛چرا که یک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب تضعیف و از درون دچار فروپاشی شده بیشترین نفع را به صهیونستی می رساند.

وی یاد آورشد: همچنین اگر سازمان اوپک از هم بپاشد، بیشترین نفع آن را آمریکا و اسرائیل  خواهند برد، زیرا آمریکا با فن آوری که در تولید نفت به دست آورده می تواند موضع خود را در برابر رقبایی مثل چین تقویت کند؛ به این ترتیب هم می تواند قیمت نفت را باثبات نگه دارد و با کنترل بازار نفت  آسیب جدی به رقیب  اقتصادی خود یعنی چین که از مصرف کنندگان اصلی این کالا است، بزند.  

عربستان و امارات بر سر دوراهی سرنوشت ساز

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه گفت: بنابراین اعضای اوپک نمی توانند به جای ایران تولیدات نفتی خود را به بازار عرضه کنند؛ زیرا تنها دو راه پیش رو دارند؛ اگر بخواهند به تصمیمات اوپک احترام بگذارند و به سقفی که در سازمان که برای همه ی کشورها تعیین شده است، پایبند باشند که نمی توانند زیاده از حد نفت تولید وروانه بازار کنند.

وی افزود: اما اگر بخواهند تک روی کرده و تصمیمات جمعی گذشته را زیرپا بگذارند، در توری که دولت ترامپ برایشان پهن کرده است خواهند افتاد و این باعث می شود اوپک قدرت چانه زنی خود را از دست داده و با دست خود این سازمان را به ورطه نابودی می برند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یاد آورشد: این که  آمریکا اعلام کرده صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند هرگز محقق نخواهدشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست، اما شاید بتواند هزینه فروش نفت ایران را بیشتر کند که این  تهدید بیشترین تاثیر را در فروش نفت نصیب ایران خواهد کرد.

به صفر رساندن صادرات نفت ایران محال است

وی خاطر نشان کرد:با این وجود آمریکا نمی تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند زیرا، این کار محال و غیرممکن است؛ کما اینکه شاهد بودیم از وقتی که  چنین تصمیمی از سوی دولت آمریکا اعلام شد بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد.

کاظم زاده اظهار کرد: نکته دیگر آنکه تولید نفت بیشتر با منافع داخلی کشورهای امارات وعربستان نیز همخوانی نخواهد داشت؛ این دو کشور بر روی انباری از باروت نشسته اند و برای این که در آینده بتوانند نفتشان را با اطمینان وارد بازار کنند به صلح و ثبات در منطقه نیاز دارند. اگر روند تحولات به سمت تنش پیش برود همه منطقه آسیب خواهد دید.

وی افزود: علاوه بر این ایران اعلام کرده راههای مختلفی برای فروش نفت پیش رو  دارد که آمریکا آنها را نمی شناسد؛ این راهها همچنان باید مخفی بماند زیرا اگر افشاو آشکارشود آمریکایی ها می توانند به آن نقاط فشار آورده  و برای ایران مشکلاتی را به وجود آورند.

کد خبر 374974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.