تعهد اصفهان برای بازسازی۴۰۰۰ واحد مسکونی لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبرداد: اصفهان متعهد شده است چهار هزار واحد مسکونی در استان لرستان را بازسازی کند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش در آیین اختتامیه نخستین جشنواره داستانی " آب" که عصر روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه بارش های فروردین ماه امسال سبب جاری شدن رودخانه زاینده رود و خوشحالی همه مردم و به ویژه کشاورزان شده است، اظهار کرد: استان اصفهان در پی حادثه سیلاب کشور، به مناطق سیل زده به صورت ویژه کمک رسانی کرد، حدود ۱۵۰ کامیون اقلام غیرنقدی برای خوزستان و بیش از ۱۰۰ تریلر هدایای مردم اصفهان به لرستان بود.  

وی افزود: حدود ۱۲۰۰ نفر از نیروهای تخصصی استان در خوزستان، مسئول استحکام بخشی دیواره رودخانه کارون بودند که آب از کاورن وارد شهر نشود. 

شیشه فروش ادامه داد: در حوزه مدیریت بحران همه پازل ها باید تعریف شده باشد بنابراین در کنار اقدامات سخت افزاری و کمک رسانی بخش فرهنگی نیز مورد غفلت قرار نگرفت، پویشی به نام پویش سیل مهربانی در استان اصفهان راه اندازی شد که برخاسته از ذهن دانش آموزان پنج هزار مدرسه استان اصفهان بود و هدایا و دلنوشته های خود را برای ابراز همدردی با دانش اموزان مناطق سیل زده ارسال کردند.

مدیرکل بحران استان اصفهان با بیان اینکه بارش های اخیر در کشور لطف و رحمت الهی بود که سبب تغذیه منابع آب زیرزمینی شد، گفت: اگر سیلاب در برخی مناطق خساراتی برجای گذاشت برای این است که ما به رودخانه دست اندازی کردیم؛ در بستر رودخانه ها، خانه سازی و ساختمان سازی کردیم که سیل همه را تخریب می کند. 

وی افزود: بارش های اخیر هشداری برای همگان بود که در حریم رودخانه ساخت و ساز نکنند، با این حال کل کشور برای کمک به سیل زدگان یکپارچه بسیج شدند و قرار است اصفهان در لرستان چهار هزار واحد مسکونی را بازسازی کند. 

شیشه فروش در ادامه با اشاره به اینکه یک سوم آیات در قرآن کریم با قصه گویی مرتبط است، اظهار کرد: قصه گویی مسئله ای مورد ستایش است و خداوند در قرآن با زبان قصه با مردم سخن گفته که هدف از آن هدایت انسان است. ادبیات قصه و داستان اهداف شناختی و اجتماعی دارد. 

وی با بیان اینکه هدف از داستان نویسی در حوزه آب باید هدایت به درست مصرف کردن آن باشد، افزود: نوشتن در خصوص آب باید بیاموزد که چگونه اخلاق آب و صرفه جویی را رعایت کنیم. 

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: نویسندگان و هنرمندان بدنه فرهنگی حوزه مدیریت بحران راتشکیل می دهند که می توانند با هنر خود مسائل را در قالب داستان و مباحث هنری در جامعه گوشزد کنند. 

وی با بیان اینکه در اصفهان باید یک خانه فرهنگ آب راه اندازی شود تا مامنی برای هنرمندان و فرهنگسازان جامعه در حوزه آب باشد، خاطرنشان کرد: وظیفه شهروندان در مدیریت بحران این است که به مصرف بهینه آب توجه کند، صرفه جویی در مصرف آب باید از خانه ها شروع شود. 

بدون سازه های آبی  خسارات ناشی از سیل سنگین تر بود 

در این مراسم همچنین سعید قدوسی پور معاون مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه طی سال های اخیر به دلیل بی اطلاعی، در خصوص تاسیسات و سازه های آبی قضاوت های غیرمنصفانه ای شد، اظهار کرد: حضور صاحبان قلم می تواند برای آشنایی مردم در این مسائل تاثیرگذار باشد، در رابطه با مدیریت آب و سازه های آبی در سال های اخیر جفا شده است زیرا گلایه ها در رابطه با احداث سدها، سازه های آبی و اینکه این سازه ها  تاثیر منفی بر طبیعت دارد، کم نبوده است.   

وی ادامه داد: با این حال در پی سیلاب اخیر که حتی غرب استان اصفهان را نیز درگیر کرد تقریبا مردم به این نتیجه رسیدند که اگر سازه های آبی نبود تاثیر و خسارت ناشی از سیلاب ها بیشتر و سنگین تر بود این درحالی است که اگر بهتر عمل می کردیم حتی این میزان خسارت را نیز نداشتیم. 

قدوسی پور خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه آب معتقدند  تخریب و عملکرد آب ویرانگر نیست، اگر آب را درست بشناسیم و مطالعه کنیم همواره در جهت استفاده از آب بهره ببریم، هیچ گونه خسارتی نخواهیم داشت. 

وی افزود: در رودخانه های مختلف با ایجاد سازه های مختلف می توان سیلاب ها را کنترل کرد که از تخریب آوردهای آب جلوگیری کند. برخورد مناسب تر با منابع آبی و سیلاب ها، به طور مثبتی تاثیرگذار خواهد بود.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جشنواره داستانی آب از پاییز ۹۷ شروع به کار کرد و تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری حدود ۴۷۰ اثر داستانی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این شمار ۱۸ اثر در سه بخش نویسندگان بزرگسال، نویسندگان کودک و نوجوان و داستان نویسی در هیئت داوران برگزیده شدند.

پروین برهان از شهرضا برای اثر "درختان گردوی جوان کش" برنده پنج میلیون تومان جایزه نقدی نخستین جشنواره داستانی آب شد. 

کد خبر 374972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.