۹۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان؛ قفل اقتصاد

سخنان رئیس جمهور در مراسم بزرگذاشت مقام معلم، اظهارات اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدیداز نمایشگاه کتاب و تبرئه شدن دونالد ترامپ از اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، از مهمترین عناوین روزنامه های امروزیکشنبه -۱۵ اردیبهشت‌ماه- است.

به گراش ایمنا، روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سخنان رئیس جمهور در مراسم بزرگذاشت مقام معلم و نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «جنگ امید». این مفهوم جدیدی بود که روز گذشته رئیس جمهوری در تشریح وضعیت مقابله امریکا به همراه متحدان محدودش علیه ایران، به کار برد. بر اساس توضیحات حسن روحانی امریکایی‌ها می‌خواهند امید مردم به توانمندی‌ها برای عبور از شرایط فعلی را ناامید کنند و همزمان با اعمال فشارهای اقتصادی به اختلافات داخلی نیز دامن بزنند. همین امید بود که به گفته رئیس جمهوری بعد از توافق ژنو سال ۹۲ ماهی ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد می‌شد و اجازه نمی‌داد که قیمت ارز بالا برود. یا بعد از توافق برجام شاهد هجوم شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران بودیم، تا جایی که در هتل‌ها جا برای اقامت آنها نبود و همه صف بسته بودند و در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار را بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان نسبت به ایران تعهد کردند که این مقدار می‌توانست تولید و توسعه کشور را متحول نماید. بر همین اساس بود که دیروز دکتر روحانیتأکید کرد: راهی جز امید به آینده و اتحاد نداریم.

 وی گفت: بعد از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای، تحولاتی در کشور ایجاد شد و فروش نفت یک میلیون بشکه در روز اضافه شد و توانستیم بازار نفت را تسخیر کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه پس از این امر تندروهای امریکایی، عربستان و رژیم صهیونیستی با عصبانیت شروع به اقداماتی علیه توافق هسته‌ای کردند و به امریکا این گونه می‌گفتند که چه بلایی بر سر شما آمده است، ادامه داد: آنها این گونه القا می‌کردند که برنامه هسته‌ای در نطنز و فردو و همچنین کار سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه هسته‌ای ادامه دارد و می‌گفتند امریکا بدترین توافق هسته‌ای را با جمهوری اسلامی ایران امضا کرده است.

روزنامه آرمان امروز در صفه نخست امروز خود به گفت و گو با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی پرداخت و به نقل از او در تیتر یک خود نوشت: «۹۰۰هزار میلیارد یارانه پنهان؛ قفل اقتصاد » جعفرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان امروز  اظهار کرد:قانون انتخابات اگر تا روزهای نخستین خردادماه در شورای نگهبان تایید شود و اشکالاتش برطرف شود در این دوره قابلیت اجرا دارد. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، نسبت به قانون فعلی خیلی مترقی‌تر است و خیلی از مشکلات را نیز حل می‌کند؛ لذا نمی‌دانم چرا یک سویه حمله می‌شود. البته نسبت به اینکه بگوییم همه مشکلات را حل می‌کند خیر. حال پرسش این است که آیا ممکن است این قانون مشکل جدیدی را ایجاد کند؟ من معتقدم بله، اما نسبت به قانون قبلی و ارتقا و افزایش سطح کیفی مجلس، کاهش هزینه‌ها، کاهش پول کثیف، زد و بندهای سیاسی بسیار بسیار موثر است. برخلاف تبلیغات منفی، با استانی شدن انتخابات مجلس جلوی جریان یافتن پول کثیف گرفته می‌شود. پول کثیف الان وجود دارد، اما در انتخابات استانی دیگر موثر نیست. کیفی‌سازی خواهد شد و افراد باسابقه و توانمند وارد مجلس می‌شوند و سطح انتخابات بسیار افزایش پیدا می‌کند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به برسی پیامدهای تبرئه شدن دونالد ترامپ از موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «قمار تلخ دموکرات‌ها با «روسیه گیت». روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: کشمکش‌های مداوم میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ بر سر موضوعات مختلف، پس از انتشار گزارش بازرس مولر درخصوص احتمال تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، وارد مسیر جدیدی شد.

دموکرات‌ها از همان زمان با روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، اهرم فشار پرقدرت موسوم به «روسیه گیت» را بالای سر ترامپ نگه داشته و همواره به افکار عمومی این چنین القاء می‌کردند که روشن شدن این موضوع می‌تواند خط بطلانی بر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. در همین راستا و در حالی که موضوع «روسیه گیت» بیش از هر زمان دیگری با التهابات خاص خود در محافل سیاسی و اجتماعی آمریکا دنبال می‌شد، به ناگهان گزارش بازرس مولر درخصوص عدم وجود نشانه‌هایی از دخالت تیم ترامپ در همکاری با روسیه به مثابه آب سردی بر پیکر دموکرات‌های آمریکایی نشست. متعاقب این ماجرا، دموکرات‌ها به صورت هراسان ضمن محکوم کردن ویلیام بار دادستان کل به دروغگویی، اعلام کردند که وی جمع‌بندی بحث‌برانگیزی در خصوص گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر داشته و در حالی که گزارش بازرس ویژه دو سال به طول انجامیده، دادستان کل در ظرف ۴۸ ساعت، ترامپ را از اتهاماتش تبرئه کرده است.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به یک نظر سنجی در بین مردم خراسان رضوی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «از هر ۳ نفر یک نفر خواننده خراسان». روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد :بر اساس نتایج یک نظر سنجی نزدیک به ۴۰ درصد از شهروندان مشهدی، جزو افراد روزنامه خوان محسوب می شوند که در بین روزنامه خوان های مشهدی، ۸۷ درصد مخاطب روزنامه خراسان هستند. این نظرسنجی که بر اساس پرسش نمونه ای تصادفی از ساکنان شهر مشهد پردازش شده نشان می دهد که ۸۷ درصد روزنامه خوان های مشهدی خواننده خراسان هستند.یعنی از هر سه شهروند مشهدی یک نفر روزنامه خراسان می خواند. همچنین ۴.۹ درصد روزنامه قدس و حدود ۲.۵ درصد روزنامه شهرآرا، مطالعه می‌کنند و دیگر رسانه‌های مکتوب نیز بین روزنامه خوان‌های مشهدی سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص می‌دهند. یافته های نظر سنجی مرکز افکار سنجی رصد نشان می دهد که ۵۶ درصد از مخاطبان روزنامه خراسان را آقایان و ۴۴ درصد را خانم ها تشکیل می‌دهند. بنابراین خراسان، روزنامه ای صرفا مردانه نیست و پایگاه نسبتا برابری بین زنان و مردان دارد. همچنین میانگین سنی مخاطبان روزنامه خراسان ۴۲ سال است و خراسان نمره ای حدود ۱۶ را از خوانندگانش دریافت می کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک امروز نوشت:«فرجام ترس و توهم در اقتصاد». روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: اکونومیست می‌گوید به دسته‌بندی قدیمی کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته دو گروه دیگر باید اضافه شوند. کشورهایی که توهم توسعه دارند و کشورهایی که ترس توسعه. آرژانتین و ژاپن دو نمونه عجیب دسته‌بندی جدید این نشریه معتبر اقتصادی هستند. در کشورهای متوهم، تکیه بر سبقه اقتصادی مناسب و عادت‌های بلندمدت، به ثمر رسیدن اصلاحات اقتصادی را به تعویق انداخته است. نمونه بارز این گروه، آرژانتین است؛ کشوری که در دهه ۵۰ میلادی تولید ناخالص ملی‌اش ۳ برابر ژاپن بود؛ اما در حال حاضر گرفتار تورم‌های بالا و رشدهای منفی شده است. عادت‌های بلندمدتی چون افزایش دستمزد همگام با تورم (در حدود ۳۰ درصد)، همواره خود محرک تورم بوده و هیچ‌گاه مسیر معکوس امتحان نشده است. در مقابل ژاپن اسیر ترس عقب‌ماندگی از توسعه شده است. ترسی که آنها را به تورم‌های منفی و پایین معتاد کرده است. عادت‌های تکراری ژاپن، باعث شده تا شرکت‌ها به‌رغم سودآوری از افزایش دستمزد کارگران یا پرداخت سود سهام پرهیز کنند؛ به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ در ژاپن میزان افزایش دستمزد را به ۳/ ۰ درصد محدود کرده‌اند که سنخیتی با اهداف اقتصاد ژاپن ندارد. گزارش اکونومیست نشان می‌دهد که عادت‌های غلط چگونه می‌تواند نتیجه‌ای مشابه برای دو اقتصاد متفاوت داشته باشد.

روزنامه مردم سالاری در تیتر یک خود به نقل از معاون اول رئیس جمهور نوشت:«شاید مجبور شویم به سمت کوپنی شدن برویم». معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «از سیاست‌های دولت، تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی است» گفت: ما چندین قلم را سال گذشته به عنوان کالای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم؛ چون آحاد جامعه به آن نیاز دارند،در بین آن‌ها کاغذ هم است. کمترین نرخ ارز را سال گذشته به کاغذ اختصاص دادیم. در این میان عده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، کاغذ وارد کرده و در آن شبکه ای که وزارت ارشاد در نظر داشت، آن را توزیع نکردند.

وی افزود: این مورد تا آخر پیگیری خواهد شد و برخورد می‌شود. این سیاست را در سال جاری پیگیری می‌کنیم. در سال ۹۸ محدودیت‌های‌مان بیشتر شده تا ارز کاغذ تأمین شود، وزارت صنعت باید وقت بگذارد، مدیران مناسبی را منصوب کند تا هم کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور از همه ظرفیت‌شان استفاده کنند و هم ارز مورد نیاز کاغذ تأمین شود.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی سخنان رئیس جمهور در خصوص همدلی و یکدستی در جامعه  در گفت و گو با عبدالله ناصری از مشاوران رئیس دولت اصلاحات پرداخته و در تیتر یک خود نوشت:«وفاق ملی از گفتار تا رفتار». این عضو بنیاد باران ضمن اشاره به هوشیاری مردم نسبت سخنان مدیران ارشد نظام، گفت: «جامعه تا حدود زیادی نسبت به واژه همدلی حساسیت پیدا کرده‌، به این معنی که هرکس در باره وحدت و همدلی صحبت ‌کند، مردم آن را به مثابه شوخی می‌پندارند و نشنیده می‌گیرند. چه مردم عادی و چه نخبگان، درست فهمیده‌اند که نقطه آغاز یارگیری کجاست و یا باید گفت که مردم دقیقا می‌دانند که الزامات آن چیست. »

مردم به خوبی می‌دانند که نقطه آغاز همدلی، آشتی ملی است که آن هم پس از گفت‌وگوی ملی شکل خواهد گرفت. این آشتی ملی اگر به‌طور جدی یا به عبارتی دیگر در معنای دقیق کلمه شکل بگیرد، آن دو قطبی متصلب جامعه مدنی و حاکمیت را روز به روز کوچکتر و ضعیف‌تر خواهد کرد و از سوی دیگر می‌تواند همدلی و یکدلی در بین جامعه را تقویت می‌کند».

کد خبر 374965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.