استخدام ۹۰۰۰ پرستار در سال جاری/ مراقبت‌های پرستاری در منزل آغاز شد

پایش فشار خون ۲۰ میلیون جمعیت کشور، استخدام ۹ هزار پرستار در سال جاری، کنترل قند خون با ثابت نگه داشتن زمان خوردن و کودکان چاق و قد بلند و خطر ابتلا به سرطان کلیه و آغاز ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: از بین ۲۰ میلیون جمعیت بالای ۳۰ سال جامعه که فشارخون آنها پایش می‌شود، افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.

علیرضا رییسی، در اولین جلسه «کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا»، افزود: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یک کمپین بزرگ ملی و عمومی است که به ریاست وزیر بهداشت، به عنوان رئیس شورای راهبری و دستور رئیس جمهور به تمام دستگاه‌ها برای همکاری با آن تشکیل شده و دبیری این شورا را معاون بهداشت بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در خصوص همکاری سایر دستگاه‌ها نیز نامه‌ای به وزارت کشور ارسال شده تا همه استانداران برای فراگیر شدن کمپین و اجرای بهتر برنامه‌ها به این کار بزرگ ملی ورود کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه اعضای شورای راهبری «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» معاونان وزارتخانه هستند و علاوه بر این شورای امنیت غذایی استان‌ها در این عرصه فعال خواهند بود، افزود: شورای راهبری یک کمیته اجرایی به ریاست معاون بهداشت و ۷ کارگروه تخصصی دارد که ریاست آنها را اعضای اصلی شورای راهبری یعنی معاونان وزارتخانه یا نمایندگان تام الاختیار آنها بر عهده خواهند داشت.

رییسی همچنین با بیان اینکه «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» از ۲۷ اردیبهشت رسماً کار خود را شروع می‌کند و زمانبندی اجرای طرح تا ۱۵ تیر ۹۸ است، افزود: ۷ مهر همزمان با روز جهانی قلب نیز گزارش نهایی کمپین اعلام خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از بین ۲۰ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال جامعه که فشار خون آنها پایش می‌شود افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نحوه مدیریت و اجرای برنامه، خروجی‌ها و پایش و ارزشیابی برنامه‌ها در کارگروه‌ها مشخص می‌شود و هر دانشگاه باید یک ناظر مستقل به کمیته اجرایی معرفی کند که این فرد ناظر اجرای برنامه در هر قطب خواهد بود، افزود: ۷۰ مورد استاندارد اجرایی تدوین شده که به همراه فرم خود اظهاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کنار همه این عوامل، یک تیم هم از سازمان بهداشت جهانی یا نماینده آن در ایران، از خارج ارزیابی و پایش کلی برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» را انجام خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کارگروه درمان باید چگونگی ارجاع بیمارانی که غربال می‌شوند را به مراکز درمانی ارائه کند، بیان کرد: در همه استان‌ها ستاد اجرایی «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» تشکیل خواهد شد و امیدواریم اجرای این بسیج ملی فتح بابی برای ورود به سایر ریسک فاکتورها و کنترل آنها باشد. .

برای کنترل قند خون، زمان خوردن را ثابت کنید

عوامل بسیاری سبب ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می شوند که برخی از ان ها، به ویژه شیوه زندگی و رژیم غذایی، کاملا قابل تغییر هستند. مطالعات متعدد نشان داده اند که خوردن غذاهای سالم می تواند به شخص کمک کند وزن خود را متعادل نگه دارند

تحقیقات جدید شواهدی را نشان می دهند که به منظور حفظ دیابت و سایر شرایط متابولیک مهم هستند: نه تنها کنترل اینکه چه چیزی و چه مقدار بخوریم مهم است، بلکه همچنین زمان صرف غذا نیز بسیار مهم است.

مطالعات انجام شده روی موش نشان داده اند که خوردن غذا با محدودیت زمانی می تواند میزان گلوکز خون را بهبود بخشد حتی زمانی که حیوان دارای رژیم غذایی با مقدار زیاد چربی هستند. این نوع رژیم غذایی شامل خوردن تمام وعده های غذایی روزانه در یک دوره زمانی محدود می شود، به عنوان مثال، هر روز بین ۶:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب.

در تحقیق صورت گرفته شرکت کنندگان موافقت کردند که هر روز وعده های غذایی خود را در یک فریم خاص ۹ ساعته بخورند. محققان میزان گلوکز خون شرکت کنندگان را هر روز برای کل هفته ای که مطالعات انجام شد اندازه گیری کردند.

نتایج نشان داد که مدولاسیون زمانی به جای آنچه که ما می خوریم می تواند کنترل گلوکز را بهبود بخشد.

این مزایا به لطف این واقعیت است که چنین برنامه رژیم غذایی بدن فرد را قادر می سازد که مصرف مواد مغذی را در زمانی که فعال تر است، پردازش کند.

رژیم های غذایی با زمان محدود نشان می دهد که ما می توانیم از غذاهایی را که برای ما بد هستند، لذت ببریم، اگر آنها را در زمان مناسب روز بخوریم، زمانی که بدن ما قادر به مقابله با بار مواد مغذی است.

استخدام ۹۰۰۰ پرستار در سال جاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت در سفر به گیلان، دو کلینیک تخصصی پرستاری قلب و دیابت را در این استان افتتاح کرد.

برای اولین بار در گیلان، در راستای اجتماعی شدن خدمات سلامت، کلینیک تخصصی پرستاری در دو حوزه قلب و دیابت با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در بیمارستان های دکتر حشمت و رازی رشت افتتاح شد.

مریم حضرتی در مراسم افتتاح این دو کلینیک با اشاره به رشد فزاینده بیماری های غیر واگیر و افزایش سالمندی در کشور، خاطرنشان کرد: بیشترین علت مرگ و میر در سال گذشته، ناشی از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان ها بوده است. لذا در این راستا، آموزش به بیمار و انجام پیشگیری و خودمراقبتی به عنوان یکی از اهداف ضروری وزارت بهداشت مطرح شده که در حیطه پرستاری، رشد چشمگیری را شاهد بودیم

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ٦٠ کلینیک پرستاری در زمینه دیابت، آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی به بیماران خدمات آموزشی و خود مراقبتی ارائه کردند

حضرتی با مثمرثمر خواندن نقش پرستار در ارتقای سلامت جامعه، تصریح کرد: پرستار، مقرون به صرفه ترین فرد در تیم آموزش سلامت است.

 وی در پایان با بیان اینکه استان گیلان پتانسیل مناسبی در حوزه پرستاری دارد، از استخدام ٩٠٠٠ پرستار در سال پیش رو خبر داد.  

گفتنی است، در کلینیک پرستاری قلب، ارائه خدماتی از جمله آموزش و پیگیری برنامه خودمراقبتی و آموزش سلامت به بیمار در روزهای شنبه دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه صبح و یکشنبه و چهارشنبه در نوبت عصر، توسط پرستاران آموزش دیده انجام می شود

همچنین کلینیک تخصصی پرستاری دیابت نیز با هدف آموزش تغذیه سالم در بیماران دیابتی، کنترل وزن، آموزش بازتوانی، ارتقای آگاهی در زمینه پیشگیری از پیشرفت بیماری و عوارض دیابت در روزهای دوشنبه و پنج شنبه توسط پرستاران آموزش دیده و مجرب این مرکز، در دو نوبت صبح و عصر دایر است.

کودکان چاق و قد بلند در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان کلیه

محققان هشدار می دهند کودکان چاق تر و قدبلندتر با احتمال بیشتر ابتلا به سرطان کلیه در بزرگسالی مواجه هستند.

«بریت وانگ جنسن»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان فردریکزبرگ دانمارک، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم اضافه وزن در بزرگسالی با افزایش ریسک ابتلاء به "کارسینوم سلولی کلیوی" مرتبط است. همچنین می‌دانیم که ابتلاء به سرطان سالیان سال بطول می‌انجامد. از اینروتئوری ما این است که اضافه وزن در دوره کودکی می‌تواند موجب افزایش ریسک ابتلاء به کارسینوم سلولی کلیوی در سنین بالاتر شود

کارسینوم سلولی کلیوی، شایع‌ترین نوع سرطان کلیه در بین افراد بزرگسال است.

در این مطالعه، محققان ۳۰۱,۴۲۲ فرد را که بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۵ در دانمارک بدنیا آمده بودند مورد بررسی قرار دادند.

وزن و قد این افراد در سنین ۷ تا ۱۳ سال اندازه گیری شده بود و با استفاده از شاخص توده بدنی، کودکان به گروه دارای وزن نرمال یا اضافه وزن تقسیم بندی شدند.

در طول مدت میانگین ۳۲ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۱۰۱۰ نفر (۶۸۰ مرد) مبتلا به کارسینوم سلولی کلیوی تشخیص داده شدند.

محققان مشاهده کردند کودکانی که قدشان از حد میانگین بلندتر بود ۸ درصد بیشتر با افزایش ریسک ابتلاء به کارسینوم سلولی کلیوی مواجه بودند.

محققان اذعان می‌کنند این یافته‌ها می‌تواند راهگشای برای یافتن علل ابتلاء به سرطان کلیه باشد.

آغاز ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل برای دو  بیماری در شش استان

معاون پرستاری وزارت بهداشت از آغاز فاز اول طرح ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل برای دو بیماری و در شش استان کشور خبر داد.

مریم حضرتی، با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد وزارت بهداشت حرکت به سمت توسعه خدمات مراقبت در منزل است، گفت: در حال حاضر دیدگاه معاونت پرستاری و وزارت بهداشت به سمت توسعه ارائه خدمات و مراقبت‌های پرستاری در منزل است که این اقدام با کمک سازمان بیمه سلامت انجام شده و تحول بزرگی در تاریخ ارائه مراقبت در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس قرار شد که در حال حاضر در حوزه ارائه مراقبت در منزل برای دو بیماری اقدام کنیم؛ به طوریکه مقرر شد ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل برای بیماران دچار سکته‌های حاد مغزی که در آی سی یو هستند و به اقدام درمانی خاصی نیاز ندارند، بلکه فقط به مراقبت نیاز دارند و بیمارانی که مبتلا به نارسایی‌های مزمن قلبی پیشرفته هستند که این بیماری هم بسیار شایع بوده و به نوعی بیماری ناتوان کننده محسوب می‌شود، از سوی سازمان بیمه سلامت به مدت یک ماه تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد و با تعرفه مشخص مراقبت در منزل برای این بیماران در شش استان کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه بعد از یک ماه و انجام بررسی‌ها بر روی نتایج این برنامه، از طریق سازمان بیمه سلامت، معاونت درمان و معاونت پرستاری این اقدام کشوری می‌شود، ادامه داد: در این صورت مردم در سطح کشور می‌توانند با پوشش بیمه‌ای و تعرفه مشخص، مراقبت‌های مورد نیازشان را در منزل دریافت کنند. البته این برنامه چندی پیش پایلوت شد و در حال حاضر فاز اول آن را اجرا کرده‌ایم که در شش استان در حال اجراست. امیدواریم تا بعد از ماه رمضان نتایج آن اعلام شود و بتوانیم این طرح را کشوری کنیم.

حضرتی با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان و ایران بیماری‌های غیرواگیر هستند، گفت: از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر هم دو بیماری سکته‌های مغزی و نارسایی‌های قلبی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که ارائه مراقبت در منزل برای این بیماری‌ها می‌تواند هزینه‌های درمانی را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده و ضریب اشغال تخت را در بیمارستان‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. در عین حال این اقدام رضایتمندی بیماران را هم افزایش می‌دهد؛ چراکه مردم ترجیح می‌دهند در خانه و کنار خانواده‌شان مراقبت دریافت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین گفت: بنابراین در حال حاضر برای این دو بیماری مراقبت در منزل را در شش استان انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم این اقدام را به تدریج در کشور و برای سایر بیماری‌ها هم گسترش دهیم.

کد خبر 374963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.