۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
 نهج البلاغه متن وحدت جامعه است

مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان گفت: نهج البلاغه در طول تاریخ متن وحدت جامعه بوده و توجه احیای آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام جعفرعمادی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان پیش از ظهر امروز (شنبه) ضمن گرامیداشت چهاردهمین قرن شهادت اسوه بشریت امیر مومنان علی (ع) در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره شعر آیینی عطش در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این برنامه به عنوان برند مطرح با موضوع شخصیت حضرت علی (ع) در سطح ملی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مسابقه کتابخوانی با موضوع "تاب علی از زبان علی" نیز در سطح ملی برگزار می‌شود، ادامه داد: دانشجویان را برای حضور در این مسابقه در ایام تابستان تشویق کرده و تبلیغات وسیعی در این زمینه انجام شده است.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت: این مسابقات فرهنگی و هنری در بخش های مختلف فضای مجازی و رسانه، هنرهای تجسمی و نگار گری و هنرهای نمایشی خواهد بود و با استاده از مضمون این کتاب امیدواریم دانشجویان بتوانند آثار خود را در بخش های مختلف ارایه کنند.

وی با اشاره به اینکه ارایه مقالات و پایان نامه های دانشجویان به دفتر نهاد مقام معظم رهبری اظهار کرد: با استفاده از ارتباط با دانشگاه های مختلف و وجود رشته های علوم انسانی دانشجویان دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی و دانشگاه فرهنگیان می‌توانند پایان‌نامه‌ها و مقالات بسیار خوبی را مربوط به شخصیت امیر مومنان علی (ع) را به دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان ارایه کنند،اعلام حمایت از این پایان نامه ها هم به وسیله ستاد  و کمیته دانشجویی انجام می شود.

 کرسی های تلاوت و تجلیل از پیشکسوتان قرآنی

همچنین ابوالفضل یعقوبی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این نشست خبری اظهار کرد: حدود سه سال گذشته جمعی از عالمان استان اصفهان با مسئولیت دبیر این برنامه کرسی تلاوت را برگزار می کنند و ششمین برنامه کرسی تلاوت شب گذشته در منطقه رهنان برگزار شد.

وی با تاکید به اینکه تجلیل از پیشکسوت قرآنی استان یکی از سنت های بسیار خوبی که در این کرسی تلاوت انجام می شود، افزود: در برنامه کرسی تلاوت شب گذشته از استاد سید ناصر رضوی با بیش از ۵۰ سال سابقه خدمت در حوزه قرآن و عترت تجلیل شد.

یعقوبی تاکید کرد: امسال به طور ویژه چندین کرسی تلاوت بنام امیر مومنان علی (ع) در استان و در تعدادی از شهرستان ها برگزار می شود. همچنین اولین همایش حافظان قرآن و نهج االبلاغه اجرا می شود و بزرگترین مدرسه شبانه روزی حفظ نهج البلاغه در استان اصفهان در شهرستان کاشان شهر نهج االبلاغه است و در طی این سال ها صدها نفر حافظ نهج البلاغه شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از درد دل‌های  بسیاری از بزرگان استان اصفهان نبود یک گنجینه و مرکز نگهداری آثار علمای اصفهان در حوزه قرآن و عترت است، اظهار کرد: در این زمینه با تعدادی از بزرگان صحبت‌هایی شده و امیدواریم با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعیین مکانی آثار علمای اصفهان به خصوص در حوزه تفسیر قرآن و امامت در استان اصفهان نگهداری شوند.

 نهج البلاغه متن وحدت جامعه است

حجت الاسلام علی اصغر بیگی، مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان نیز  در این نشست در خصوص برنامه‌های کمیته نهج البلاغه در کنگره مردمی تولید محتوای فرهنگی هنری به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت امام علی (ع) اظهار کرد: نهج البلاغه در طول تاریخ متن وحدت جامعه بوده و توجه احیای آن ضروری است. نهج البلاغه بعد از قرآن منبع دست اول اسلامی بعد از قرآن است و قرآن هم به تنهایی کفایت نمی کند و باید حتما بر سنت امیرمومنان علی (ع) اعتنا کنیم.

وی تاکید کرد: نهج البلاغه محور وحدت امت اسلامی و نسخه شفابخش دردهای کنونی بشر است چرا که نهج البلاغه با برخورداری از دو ویژگی کتاب حکمت و حاکمیت بوده و راه نجات است.

 مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که بشر کنونی گرفتار آن است نسخه و درهای آن در نهج البلاغه است به خصوص وضعیت کنونی نظام جمهوری اسلامی که حاکمیت آن بر مبنای تشیع و حکومت علوی استوار است و امام خمینی (ره) در وصیت نامه شان بر این نکته توصیه داشته است که نهج البلاغه نسخه شفا بخش مادی و معنوی بشر کنونی و راه نجات است و این راه نجات و فرهنگ علوی باید در جامعه گسترس پیدا کند.

حجت الاسلام  و المسلمین بیگی تاکید کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان یک منبع قوی برای متون نهج البلاغه است و بیش از هزار کتاب و نامه و مقاله پیرامون نهج البلاغه در دانشگاه دولتی اصفهان و در رشته های مختلف این دانشگاه موجود است، غنی سازی این رشته ها و سرفصل های دروس متناسب با نهج ابلاغه مطرح شدن مهم است و باید موضوعات نهج البلاغه در کشور نظام مند شوند و تدوین این نظام موضوع ها در رشته های علوم انسانی ضرروی است.

کد خبر 374953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.