علائم مشترک آسم و سرماخوردگی را بدانید

آسم یکی از بیماری‌های مزمن ریوی است که افراد بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بیماری آسم مجاری هوایی به علت ایجاد مخاط فراوان، تنگ و متورم می‌شوند؛ همین امر باعث ایجاد ناراحتی‌های تنفسی می‌شود. گاهی اوقات سرماخوردگی علائم این بیماری را تشدید می‌کند و با بروز مشکلات تنفسی، سرفه و یا خس خس سینه همراه است. در این گزارش شما را با علائم مشترک آسم و سرماخوردگی و شیوه‌های درمان این دو بیماری آشنا می‌کنیم:

تفاوت آسم و سرماخوردگی چیست؟

بیماری آسم با التهاب مجاری هوایی تحتانی ریه‌ها موسوم به لوله‌های برونش یا نایژه‌ای همراه است اما سرماخوردگی به علت عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. ویروس‌های سرماخوردگی عموماً به بینی و گلو که مجاری هوایی فوقانی ریه‌ها هستند سرایت می‌کنند. چند صد نوع ویروس متفاوت باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شود. این ویروس‌ها مجاری هوایی، سینوس‌ها، گلو، حنجره و لوله‌های برونش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بیماری آسم چگونه ایجاد می‌شود؟

هوا معمولاً از طریق بینی و نای وارد مجاری برونش می‌شود، سپس با عبور از انشعابات به مجاری کوچکتری می‌رسد. در پایان این مجاری کیسه‌های کوچک هوا به نام "آلوئول" قرار دارند که وظیفه آن‌ها جذب اکسیژن و خارج کردن دی اکسید کربن از طریق گردش خون است. در یک تنفس عادی عضلاتی که مجاری هوایی را احاطه کرده‌اند تحت فشار نیستند و هوا آزادانه حرکت می‌کند. اما هنگام حملات آسمی سه تغییر مهم رخ می‌دهد که مانع حرکت ساده هوا در مجاری هوایی می‌شود. عضلاتی که مجاری هوایی را احاطه کرده‌اند تحت فشار قرار می‌گیرند که این اتفاق سبب باریک شدن آن‌ها می‌شود. سپس پوشش داخلی این مجاری متورم و ملتهب می‌شود و در پایان، سلول‌های پوششی داخل مجاری هوایی مواد مخاطی بیشتر و حجیم‌تری نسبت به حالت طبیعی تولید می‌کنند.  تمامی این عوامل باعث بروز علائم آسم نظیر اختلال در تنفس، خس‌خس سینه، سرفه، تنگی نفس و دشواری در انجام فعالیت‌ها می‌شوند.  

علائم آسم چیست؟

تمامی افراد مبتلا به آسم علائم مشابهی را بروز می‌دهند. این علائم از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و ممکن است گاهی خفیف و گاهی مواقع شدید باشد. بیماری آسم باعث ایجاد تب، لرز، درد عضلانی و یا گلودرد نمی‌شود. شایعترین علائم این بیماری شامل سرفه مداوم، تنگی نفس، خس خس و انقباض قفسه سینه است.

علائم سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی عموماً با گلودرد آغاز می‌شود. این ناراحتی با آبریزش شفاف بینی، عطسه، خستگی و برخی اوقات اندکی تب همراه است؛ آبریزش از انتهای بینی و محل سینوس‌ها منجر به سرفه می‌شود. در اولین روزهای سرماخوردگی، ترشحات آبکی در بینی ایجاد می‌شود. این ترشحات به مرور زمان غلیظ‌تر و تیره‌تر می‌شود. برخی علائم نشان‌دهنده عفونت جدی‌تری هستند. این نشانه‌ها شامل تب بیش از ۳۸ درجه یا لرز، خستگی یا ضعف زیاد، گلودرد شدید یا درد هنگام قورت دادن مواد غذایی، سردرد سینوسی، درد دندان‌های بالا، التهاب یا درد در استخوان‌های فوقانی گونه، سرفه همراه با مقدار زیادی مخاط زرد یا سبز رنگ و دشواری در قورت دادن بزاق دهان است.

شیوه پیشگیری از سرماخوردگی برای مبتلایان به آسم

به افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند توصیه می‌شود در صورت ابتلا به سرماخوردگی، بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دست‌ها که سرایت عفونت‌های ویروسی را کاهش می‌دهد رعایت کنند. راه دیگر برای محافظت بدن در مبتلایان به آسم، تزریق سالانه واکسن آنفلوانزاست، زیرا آنفلوانزا نیز مانند سرماخوردگی توسط ویروس ایجاد می‌شود و ممکن است منجر به مشکلات آسمی شود. بیماران باید در صورت تشدید علائم آسم که با سرماخوردگی همراه است به پزشک مراجعه کنند تا دوز یا تعداد دفعات داروهای مصرفی آن‌ها تغییر یابد. مبتلایان به آسم در هنگام سرماخوردگی باید از عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، انواع حساسیت‌ها، هوای سرد یا مواد شیمیایی که منجر به بدتر شدن علائم آسم می‌شوند دوری کنند.

کد خبر 374927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.