چه عواملی باعث ابتلا به زوال عقل می‌شود؟

زوال عقل، یک اختلال روانی مزمن است که با کاهش قابلیت‌های ذهن همراه است، به گونه‌ای که مبتلایان به این بیماری توانایی انجام امور روزمره زندگی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شایع‌ترین نوع زوال عقل، آلزایمر است که از علائم آن می‌توان به اختلال در تکلم یا نوشتن، از دست دادن حافظه، مشکل به خاطر آوردن نام افراد و ناتوانی در انجام کارهای روزمره اشاره کرد. در این گزارش شما را با عوامل مؤثر در بیماری آلزایمر آشنا می‌کنیم؛

سن

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل است. حدود یک سوم افراد ۸۵ ساله و مسن‌تر نشانه‌های این بیماری را از خود بروزمی‌دهند. به غیر از سن مواردی نظیر رژیم غذایی، ورزش، زندگی اجتماعی و بیماری‌های دیگر در ابتلا به آلزایمر نقش دارند.

 بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند حمله قلبی و یا سکته مغزی شود که احتمال زوال عقل را افزایش می‌دهند. امراض قلبی که معمولاً ناشی از افزایش تدریجی پلاکت در شریان‌های اطراف قلب هستند، باعث کاهش ورود جریان خون به مغز می‌شوند و بیماران را در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌دهند. در نتیجه این افراد با مشکل به خاطر آوردن نام اشیاء و مکان‌ها مواجه می‌شوند. بسیاری از فاکتورها مانند مصرف دخانیات، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا که موجب ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را نیز افزایش دهند.

 دیابت

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چرا افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند، اما موضوع قابل توجه این است که رگ‌های خونی این افراد بیشتر آسیب می‌بیند. در نتیجه ورود جریان خون به مغز آهسته یا متوقف می شود  و آسیب مغزی و در نتیجه دمانس عروقی را به همراه دارد که دومین اختلال شایع زوال عقل پس از آلزایمر محسوب می‌شود. افراد میتوانند با کنترل دیابت توسط دارو، ورزش و رژیم غذایی سالم، رعت ابتلا به زوال مغز را کاهش دهند.

کلسترول بالا

سطوح بالای کلسترول، به ویژه در افراد میانسال با چاقی، فشار خون بالا و دیابت، مرتبط است. همه این موارد نقش موثری در افزایش خطر ابتلا به زوال عقل دارد اما هنوز به درستی مشخص نیست که آیا کلسترول بالا به خودی خود باعث بروز این مشکل می‌شود یا خیر. برخی تحقیقات حاکی از این است که کلسترول بالا در میانسالی، افراد را در معرض بیماری آلزایمر قرار می‌دهد.

 فشار خون بالا

به گفته محققان فشار خون بالا، احتمال ابتلا به آلزایمر و دمانس عروقی را افزایش می‌دهد و علت این موضوع در آسیب‌هایی که به عروق خونی مغز وارد می‌شود، نهفته است. همچنین افزایش فشار خون، ممکن است منجر به شرایط دیگری مانند سکته مغزی شود که زوال عقل را در پی دارد. کنترل فشار خون با رژیم غذایی و ورزش و در صورت لزوم با مصرف دارو، ممکن است باعث کند شدن یا جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند شود.

 افسردگی

افرادی که این وضعیت رایج را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند، اما محققان هنوز مطمئن نیستند که افسردگی دلیلی برای زوال عقل باشد. شاید افسردگی تنها علامت اولیه بیماری پارکینسون (لرزش در وضعیت استراحت که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است) و هانتینگتون (یک بیماری عصبی مزمن که در آن سلول‌های عصبی مغز بیمار در طی زمان تخریب می‌شوند) باشد. به منظور پیشگیری از زوال عقل توصیه می‌شود افراد در صورت ابتلا به افسردگی برای مدت بیش از دو هفته به پزشک یا درمانگر مراجعه کنند.

کد خبر 374904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.