۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
احیاء خانه‌های تاریخی ضروری است

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد ۵۰۰ خانه تاریخی در سطح این منطقه وجود دارد که هیچ‌کدام از این خانه‌ها در مالکیت شهرداری نیست، گفت: این خانه‌های تاریخی منبع درآمد خوبی در بخش گردشگری به شمار می‌رود.

حسین کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وضعیت برخی خانه‌های قدیمی نگران‌کننده است، اظهار کرد: با توجه به بحث مالکیت خصوصی و ثبت تاریخی خانه‌ها، امکان ورود شهرداری برای حل مشکلات آن‌ها آسان نیست.

وی با تاکید بر اینکه احیاء خانه‌های تاریخی نیازمند مدیریت واحد شهری است تا دستگاه‌های متولی مانند میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری با همکاری و برنامه‌ریزی مناسب، خانه‌های تاریخی شهر را نجات دهند، تصریح کرد: مالکان خانه‌های تاریخی می‌توانند از این خانه‌ها به عنوان مکان گردشگری استفاده کنند، در صورتی که این خانه‌ها با کمک بخش خصوصی مرمت و مورد استفاده قرار گیرد، شهرداری نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

کارگر که معتقد است توجه به خانه‌های تاریخی تاثیر زیادی در افزایش جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصادی دارد، افزود: با وجود اینکه هیچ‌کدام از خانههای تاریخی در مالکیت شهرداری نیست، برای اینکه این خانه‌ها جانی دوباره بگیرند، شهرداری منطقه به منظور احیاء و مرمت این خانه‌ها آماده هرگونه همکاری با بخش خصوصی است و بخشی از شهرداری به عنوان احیاء بافت فرسوده و بافت شهری با هدف تسریع در امور ایجاد شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد ۵۰۰ خانه تاریخی در سطح این منطقه وجود دارد که هیچ کدام از این خانه‌ها در مالکیت شهرداری نیست، گفت: برخی هنوز ثبت میراث نیستند، اما همه اینها منبع درآمد خوبی در بخش گردشگری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای احیاء خانه‌های تاریخی جلسات متعددی با اداره میراث فرهنگی برگزار شده است،  افزود: شهرداری ‌برای هر اقدامی در خصوص آثار تاریخی، از میراث فرهنگی استعلام میکند.

کارگر رسیدگی به خانه‌های تاریخی را ضروری دانست و گفت: مالکان برای تعیین تکلیف ملک باید وارد عمل شوند، چراکه برخی از این خانه‌ها از نظر بهداشتی و ایمنی برای دیگر شهروندان مشکل ایجاد کرده است، همچنین تعدادی از خانه‌های تاریخی فرسوده به محل تجمع حیوانات موذی و پاتوق افراد ناباب تبدیل شده و امنیت محله‌ها را به خطر انداخته است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد:‌ مالکان خانه‌های تاریخی باید در کوتاه‌ترین زمان به شهرداری مراجعه کنند تا در صورتی که امکان بازسازی وجود داشته باشد، با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی اقدام لازم برای رسیدگی به آن انجام شود  و در صورتی که فردی توان یا علاقه‌ای به این کار ندارد، با مراجعه به میراث و واگذاری ملک برای رسیدگی‌های بعدی اقدام کند.

کد خبر 374883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.