آرامش شهروندان در سایه میراث‌های سبز

پارک‌ها توقفگاهی است که گاه شهروندانی خسته از هیاهوی شهر به آن پناه می‌برند و با دمی آرمیدن در سایه‌سار درختان آن خستگی روزانه را از تن بیرون می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر تا دیروز فضای محلهها، گرمابههای عمومی و مساجد زمینهساز ایجاد روابط دوستی و همسایگی بین افراد و خانواده‌ها بودند امروزه در کنار آنها پارک‌های محلی زمینه‌ساز آغاز، تحکیم و استمرار روابط دوستی و همسایگی بین افراد محل است. پارک‌های محلی به عنوان بخشی از فضای سبز بی‌شک نقش مهمی در بهبود اکولوژی مناطق شهری و ارتقای روحیه شاد شهروندان دارد.

یکی از شهروندان که همراه با خانواده خود به باغ غدیر آمده، می‌گوید: «بیشترین زمان تفریح من در باغ غدیر است چون فضای بکر و زیبایی دارد. نمی‌توانم شهرم را بدون فضای سبز تصور کنم. هفته پیش یزد رفته بودم، اما در آن شهر پارک یا طبیعت زیبای زیادی وجود نداشت. وقتی به شهرهای دیگر می‌رویم، قدر اصفهانِ خودمان با آن همه فضاهای سبز و زیبا را بیشتر می‌دانیم.

دیگر شهروند اصفهانی که خود را «امیرمحمد رمضانی» معرفی می‌کند اظهار میکند: «فضای سبز شهر روحیه مردم را تغییر می‌دهد، آرامش می‌دهد، بارها شنیده‌ایم که رنگ سبز در افزایش روحیه شادابی مردم تاثیرگذار است، بیبنید وقتی زاینده رود پُرآب است چقدر مردم انرژی می‌گیرند؟ البته محیط پارک باید تمیز باشد و مردم مثل خانه‌های خود این فضاها را تمیز نگه دارند».

مرد میانسالی که مشغول ورزش‌کردن با دستگاه های حرکت است می‌گوید: صبح زود که برای ورزش‌کردن به پارک محله می‌آیم در پارک باغبان‌هایی را می‌بینم که در حال آب دادن به گل‌ها، جمع‌کردن زباله‌ها و جارو کردن اطراف آن هستند. آنها هر کاری می‌کنند تا ما و بچههای ما از بودن در این فضاها لذت ببریم، پس ما هم نگذاریم پارکهای شهرمان کثیف و یا گُلی از شاخه آنها چیده شود.

شهروند دیگری تصریح می‌کند: «در پارک تمرکز اعصاب دارم، البته رفت وآمد موتورسواران در بعضی پارک‌های شهر نمی‌گذارد آرامش و امنیت کاملی داشته باشیم. از مسئولان می‌خواهم که برای رفع این مشکل فکری کنند، حتی گاهی می‌بینیم که موتورسواران از موانعی که در ورودی پارک‌ها ایجاد شده هم به راحتی عبور می‌کنند!! یک مورد دیگر هم که می‌خواستم به گوش مسئولان برسانید اینکه وسایل بازی برخی پارک‌های شهر کافی و مناسب نیست، مثل پارک باقوشخانه که روزها تعداد زیادی کودک برای بازی به این پارک می‌آیند، اما وسایل بازی آن کم است.»

جوان دانشجویی که در پارک مشغول مطالعه کتاب بود اظهار می‌کند: «اصفهان یکی از شهرهایی است که با توجه به عبور رودخانه از وسط آن، سرسبزی زیادی دارد که باید رسیدگی لازم به آن انجام شود؛ در تعدادی از پارک‌های شهر مجسمه‌هایی از انسان‌های بنام و مشهور نصب شده که کمک می‌کند مردم با آنها بیشتر آشنا شوند؛ ماکت های بازسازی شده از آثار تاریخی در پارک‌ها هم می‌تواند در جذب مسافر تاثیرگذار باشد.

 چرا مردم در پارک‌ها شادترند؟

«مهدی بصیری» کارشناس محیط زیست می‌گوید: همه انسان‌ها با محیط اطراف خود در ارتباط هستند و به شکلی از محیط تأثیر می‌گیرند یا بر آن اثر می‌گذارند؛ از جمله محیط‌های تأثیرگذار بر رفتار و روان انسان پارک‌هایی هستند که محل‌ گذراندن اوقات فراغت برای عده زیادی از شهرنشینان محسوب می‌شود.

وی ادامه می دهد: فضای سبز شهرها «ریه‌های تنفسی» شهرنشینان به شمار می‌آیند به همین دلیل نبود آن به معنای وجود نداشتن سلامتی و تندرستی در شهرهاست.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه امروزه بیش از نیمی از مردم جهان ساکن شهرها هستند که سلامت جسمی و روانی آنها از شاخص‌های مهم در موفقیت برنامه‌های توسعه پایدار به‌شمار می‌رود تاکید می‌کند: با توجه به این موضوع، مدیران و برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با طراحی و اجرای برنامه‌های سیستماتیک، مدون و با کنترل بر روی محیط‌های شهری تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت شهروندان داشته باشند.

وی  معتقد است بنا بر دلایل مختلف شهروندان در پارک‌ها شادتر هستند اظهار می‌کند: پارک‌ها می‌تواند به شهروندان کمک کند تا از استرس و فشارهای روانی زندگی در شهرها رهایی یابند و مکان‌هایی برای تمرین، ملاقات با دیگران یا برگزاری رویدادهای خاص مانند جشنواره‌های موسیقی را مهیا سازند.

بصیری با بیان اینکه زیباسازی شهر و توسعه فضای سبز نه‌تنها افسردگی را از بین می‌برد، بلکه افزایش حس لذت و روحیه را دنبال دارد می‌گوید: فضاهای عمومی و اماکن تفریحی در کاهش اضطراب و استرس کارکرد درمانی داشته و با ایجاد لطافت روحی و عاطفی در شهروندان حس خشونت و پرخاشگری آنها را کنترل خواهد کرد، همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی در رفع استرس و سایر مسائل روانی و ایجاد روحیه شادی و نشاط معجزه می‌کند.

وی تاکید می کند: اثرات مثبت فضای سبز روی روان انسان‌ها ضرورت حضور بیشتر در طبیعت را نسبت به ساختمان‌ها ایجاد می‌کند

بیش از ۱۰۰۰ پارک شهری و محله‌ای برای شهروندان اصفهانی

«فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: فضای سبز شهر اصفهان میراث گذشتگان است چرا که رودخانه زاینده‌رود از صدها سال پیش جاری بوده و به لحاظ وجود آن هدایت مادی‌ها با طرح تقسیم شیخ بهایی انجام شد.

وی با بیان اینکه در بافت شهر اصفهان ۷۰۰ کیلومتر مادی وجود دارد که در حاشیه آنها فضاهای دارای درخت شکل گرفته‌اند تاکید می‌کند: باید برای حفاظت از این میراث‌های گرانبهای شهرداری اصفهان با بالاترین حد توان خود تلاش کند هرچند گام‌های خوبی برداشته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه پارک‌هایی که در محلات شهر ایجاد می‌شود باید دارای المان‌ها و اصولی باشد اضافه می‌کند: مهمترین فاکتور برای استراحت و آرامش شهروندان فضای سبز است، یعنی قوانین و استانداردهایی وجود دارد که بر اساس آن هر شهروند باید با طی کردن چند قدم به یک فضای سبز برسد، البته در بسیاری از مکان‌های شهر این مقوله رعایت شده، اما در برخی نقاط امکان رعایت این استاندارد وجود نداشته است.

وی ادامه می‌دهد: ما در صدد هستیم با ایجاد پارک‌های محله‌ای بتوانیم استانداردهای لازم را داشته باشیم، البته سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز شهر اصفهان، میزان قابل توجهی است، همچنین بیش از ۱۰۰۰ پارک شهری، محله‌ای و همسایگی در شهر اصفهان برای استفاده شهروندان ایجاد شده است.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه بدون رودخانه حفاظت از پارک‌ها و درختان شهر کاری بس دشوار است می‌گوید: از این رو شهرداری اصفهان تمهیداتی در نظر گرفته تا با استفاده از پساب تصفیه شده، سبزینگی و طراوت این فضاها را حفظ کند، البته تصفیه ثانویه پساب‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که برای درختان شهر مشکلی به وجود نیابد.

وی اظهار می‌کند: بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت در شهر دارد که بخش عمده‌ای از آنها بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر دارند و به عنوان درختان کهنسال و میراث شهر محسوب می‌شوند که نگهداری آنها کاری بسیار دشوار است، بنابراین سعی شده تمهیداتی برای آبیاری تحت فشار درختان در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به آنها وارد شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید میکند: امسال احداث چندین پارک در دستور کار قرار گرفته اسن زیرا تمام دغدغه شهرداری اصفهان رسیدن به استانداردهای فضاهای سبز تفرجگاهی است.

وی با بیان اینکه استاندارد فضای سبز تفرجگاهی برای هر شهروند هشت مترمربع است می‌گوید: این در حالی است که در اصفهان سرانه فضای سبز تفرجگاهی بیش از ۳.۴ مترمربع فضا نیست و از استانداردها فاصله زیادی داریم، از این رو در صدد برآمده‌ایم تا تعدادی از پارک‌های حاشیه‌ای و اکولوژیک را به پارک‌های تفرجگاهی تبدیل کنیم.

مرتضایی‌نژاد تصریح می‌کند: پارک‌ها باید برای کم‌توانان جسمی- حرکتی و سالمندان مناسب‌سازی شود تا این مکان‌ها مأمن خوبی برای استراحت تمام شهروندان شهر باشد.

کد خبر 374860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.