رییس فاشیست، عضو غایب، اکران شهرنشینی

تنش در شورای شهر شیراز، اعتراض به ممنوعیت حضور عضو شورای شهر اصفهان و اکران تلاش‌های شورای شهر مشهد در منشور شهرنشینی، مهم‌ترین موضوعات بسته خبری پارلمان شهری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر تقدیرها، تبریک‌ها و برنامه‌های روز شوراها، روز معلم و روز کارگر را که توسط اعضای شوراهای شهر در روزهای میانی اردیبهشت دنبال شد کنار بگذاریم شاید چند اتفاق مضنون مهم‌ترین خبرهای این روزهای شوراهای شهر را تشکیل دهد.

اصفهان؛ جای خالی مقدری

اعتراض‌ها و مواضع مختلف درباره غیبت اجباری مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان که به دلیل یک توییت، یک نطق و یک پست اینستاگرامی شش ماه از حضور در صحن علنی شورای شهر محروم شده، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

در ابتدای هفته مهدی مزروعی، سخنگوی شورای شهر اصفهان از دیدار اعضای این شورا و شهردار اصفهان در هفته گذشته با علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خبر داد و گفت که دادستان برای تسریع در تکمیل روند رسیدگی به پرونده مقدری اعلام آمادگی کرده است.

در صحن علنی شورای شهر نیز اعضا گل‌هایی را که از دستان کارگران و کارمندان شهرداری اصفهان به مناسبت روز شوراها گرفته بودند در جایگاه خالی مقدری قرار دادند تا بار دیگر جای خالی او را نمایان کنند.

همچنین مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها درباره ممنوعیت حضور مقدری در صحن شورا از قوه قضائیه گله کرد و گفت: هفته گذشته از حضور مهدی مقدری عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسات شورا ممانعت شد و گفتند وی نمی‌تواند به مدت شش ماه در جلسات حضور پیدا کند که ما نسبت به این موضوع معترضیم و گلایه‌هایی داریم زیرا حضور داشتن یا نداشتن عضو شورا ضوابط و مقرراتی دارد که باید این ضوابط رعایت شود که مورد توجه قوه قضائیه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه علت این تصمیم قوه قضاییه برای منع فعالیت مقدری مشخص نیست افزود: چرا باید فردی که برای خدمتگزاری از طرف مردم انتخاب شده است اجازه حضور در شورا و خدمتگزاری به مردم خود را نداشته باشد؟

شیراز؛ درخواست محکومیت برای مدیران سابق شهرداری

مهدی حاجتی در نطق خود در صحن علنی شورای شهر شیراز با اشاره به ضرورت اصلاح طرح‌های بالادستی درخصوص باغات قصرالدشت شیراز گفت: کدام ضرورت شهری ایجاد می کرده که شهرداری در سال‌های گذشته به جان باغات افتاده است و مجوزهای تغییر کاربری را در این حوزه صادر نموده است؟ دادن مجوز هتل و مجتمع های تجاری و مسکونی در حوزه باغات جز ارزش افزوده برای ذینفعان، منفعتی برای شهر هم داشته است؟ در تمام این سال‌ها نهاد های ناظر کجا بودند؟

وی افزود: مگر می‌شود امثال هتل آسمان به کمک مدیرانی که بر خلاف قانون و به رغم صراحت ضوابط میراث فرهنگی مبنی بر رعایت حریم بصری ارگ‌کریمخان مقابل چشم همه ما بالا رود و با دهن کجی دو طبقه غیرقانونی را هم تکمیل کند و همه ما نظاره گر باشیم. راه حل بسیار ساده است مدیران وقت که چنین امضاهای خلاف قانون و تعهد آوری زده اند به محکمه کشیده شده و خسارت‌های شهر را جبران کرده و این ساختمان ها تخریب گردند. آنچه جایگاه قانون و مجری آن را به ابتذال می کشاند ناتوانی در اجرای آن است.

شیراز؛ سخنان فاشیستی رییس شورا

مهدی حاجتی علاوه بر نطق خود درباره باغات قصرالدشت، به دلیل درگیری لفظی با رییس شورا می‌تواند چهره این هفته حاشیه شوراها لقب بگیرد؛ در حاشیه هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر شیراز، پس از آنکه احمدرضا دستغیب، رییس شورا جلسه علنی را برای چندمین بار ترک کرد مهدی حاجتی او را فاقد صلاحیت لازم برای ریاست بر شورا دانست و گفت: باید در اولین جلسه با یک طرح دو فوریتی نسبت به تعیین رییس جدید اقدام شود.

وی در اعتراض به سکوت اعضای شورای شهر، خطاب به آنان افزود: در محافل خصوصی از رییس شورا گلایه می‌کنید، اما چرا به صورت علنی صحبتی نمی‌کنید؟

دستغیب که با این سخنان برای پاسخ به حاجتی بار دیگر به صحن شورا بازگشت و با این سخنان او را خطاب قرار داد: ما باید اصولی را با همدیگر به توافق برسیم و آن اصول شهرنشینی است؛ اینطور نیست که هرکسی به شیراز آمد خود را شهروند شیراز بداند؛ خدا پدر جهاد سازندگی را بیامرزد که ۱۰ تا پل زد تا یک عده بیایند در شهر و ادعای شهرنشینی کنند!

این موضع تند رییس شورا باعث شد که حاجتی سخنان دستغیب را فاشیستی بخواند و دستغیب نیز در پاسخ مدعی شد: از طرف من مشکلی نیست که سخنان من را فاشیستی بدانید. انسان‌های بی‌منطق دیگران را محکوم به فاشیست می‌کنند.

مشهد؛ آغاز اکران حقوق شهرنشینی

تنظیم منشور شهرنشینی از آذرماه سال۹۶ با حضور حدود ۳۰ حقوقدان فعال در مشهد آغاز و متن اولیه آن توسط اساتید دانشگاهی و با کمک از طرح‌های مشابه در دیگر کشورها نوشته شد و به مرور به شکل مراحل حرفه‌ای درآمد به عبارتی تدوین منشور به صورت یک طرح پژوهشی با درنظر گرفتن مجری با مشارکت اساتید دانشگاه های معتبر مشهد و تهران و البته با حضور ناظران پیگیری شد و این پروژه پژوهشی به انتهای خود نزدیک شده است و منتظر تصویب شورای شهر در روزهای آتی است.

از هفته گذشته پویش اکران برخی مضامین این منشور در سطح شهر مشهد با هدف آگاهی شهروندان نسبت به حقوق خود شروع شده است.

نامِ منشور "شهرنشینی" انتخاب شده و متفاوت با شهروندی است. حقوق شهروندی برای کل کشور و براساس قانون اساسی به منظور اجرا از سوی هر سه قوه تنظیم شده اما این منشور مختص مردم مشهد است و بر جنبه اجرایی آن تاکید شده است.

منشور شامل حدود ۳۰۰ ماده است؛ از مسایل مربوط به محیط زیست و فضای سبز گرفته تا حقوق معلولان، کودکان و مباحث مرتبط به حوزه زنان و امنیت آن‌ها؛ در متن منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی مشهد ۱۴۰ ماده قانونی پیشنهادی وجود دارد و این پیش بینی شده که هر شش ماه یک بار بازخوانی و بروزرسانی شود تا پس از مطالبه گری مردم نسبت به حقوق خود موارد لازم به آن اضافه گردد.

شیراز؛ تصویب چشم انداز شیراز ۱۴۲۰

بیانیه پیشنهادی شهرداری شیراز مبنی بر «چشم انداز شیراز ۱۴۲۰» با شعار «شیراز؛ پایتخت فرهنگ و تمدن پارسی» در جهت توسعه این شهر در بیست سال آینده توسط شهرداری تنظیم و به تصویب شورای شهر رسید.

شیراز ۱۴۲۰؛ متکی بر قابلیت‌ها و منابع با ارزش خود و ارتقای ظرفیت‌های توسعه‌ای درون زا، به اقتصادی رقابت پذیر و ارزش آفرین مبتنی بر فعالیت‌های گردشگری و ارائه خدمات برتر و پشتیبان تولید در پس‌کرانه خلیج فارس تبدیل شده و زمینه ساز فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری است.

خواهرخواندگی همدان و بم

شهرهای بم و همدان طی تفاهمنامه‌ای به خواهرخواندگی یکدیگر درآمدند؛ طبق این تفاهمنامه مدرسه‌ای به نام باباطاهر، مجتمع فرهنگی به نام بوعلی سینا و مکانهای دیگری به نام مشاهیر همدانی در شهر بم نامگذاری خواهد شد.

همچنین با تصمیم شورای شهر بم بلواری در این شهر به نام همدان نامگذاری شد و در همدان نیز یکی از خیابان ها به نام بم نامگذاری خواهد شد.

کوتاه از شورا:

لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان های ناایمن بلندمرتبه پرخطر شهر تهران به تصویب سه کمیسیون شهرسازی و معماری، سلامت و محیط زیست و عمران وحمل ونقل شورای شهر تهران رسید.

مهدی مزروعی، عضو شورای شهر اصفهان: علی رغم بهبود نسبی وضعیت ذخایر آبی، در سال ۹۸ با حفظ دغدغه مندی ، همچنان دیدبان آب باشیم.

غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد: طرح نظارت استصوابی امکان حضور انسان‌های آزاده را در مجلس کم کرد و اکنون در شوراها هم شاهد این اتفاق هستیم.

علیجان شمشمیربند، عضو شورای شهر ساری: کسی نمی‌تواند انتخاب یک شهردار را بر شورا تحمیل کند.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور: وجود بیش از ١٢٥ هزار نفر جامعه شورائیان کشور که با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند سرمایه بزرگی است که سهم جوانان زیر ۴۰ سال در این مجموعه ٤٧ هزار و ٩٢ نفر معادل ٣٨ درصد است.

سید امیرحسین علوی رییس شورای شهر رشت: فرمانداری رشت با افزایش نرخ تاکسی مخالف است/ فرماندار رشت: هرگونه افزایش بهای کالاها و خدمات عمومی بالاتر از ۱۰ درصد باید در ستاد تنظیم بازار استان تصویب و با تایید این ستاد صورت گیرد.

اعضای شورای شهر تبریز با افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی موافقت کردند.

عباس زارع رییس شورای شهر کرج: شوراها به همه نهادها کمک می‌کنند اما حمایت نمی‌شوند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران: بهای آب در پایتخت ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

سولماز دهقانی، عضو شورای شهر شیراز: حافظیه و سعدیه را از شیراز بگیرند چیزی برای عرضه به گردشگران نداریم.

مهدی حاجی قاسمی عضو شورای شهر کرج: سال ۹۸ سال رونق عمرانی در کلانشهر کرج خواهد بود.

محمدرضا حیدری، رییس شورای شهر مشهد: این اصلا صحیح نیست که شهروند مشهدی برای شرکت در برنامه های هنری و موسیقی راهی دیگر شهرهای کشور شود.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران: طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری از ردیف تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری محقق شده است.

احمد رمضانپور، عضو شورای شهر رشت: با وحدتی که بین اعضای شورا و استانداری گیلان ایجاد شده به زودی شهردار رشت انتخاب می‌شود.

سید حسین آزادی، عضو شورای شهر یزد: شورای شهر یزد خواستار خواهرخواندگی یزد و کلمبو پایتخت سریلانکا است.

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران: شهردار  تهران و به تبع آن مدیران تراز اول شهرداری تعامل سازنده و قابل قبولی با شورای شهر نداشته و اساسا خود را ملزم به این تعامل نمی دانند.

کد خبر 374796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.