اعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمی جهان در بریتانیا

بریتانیا وضعیت اضطراری اقلیمی و زیستی اعلام کرد. در جهان این نخستین بار است که یک کشور چنین وضعیتی اعلام می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از یورونیوز، پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت پس از آن که از یک موضوع اضطراری دیگر یعنی برکسیت فارغ شد، متن لایحه «اضطرار اقلیمی و زیستی» را تصویب کرد.

این لایحه در پی بالا گرفتن اعتراض‌های جنبش موسوم به «شورش علیه انقراض» در بریتانیا به تصویب رسید. حزب کارگر بریتانیا با اعلام این که تصمیم جدید مجلس حاصل فشار نمایندگان این حزب بوده خبر در توییتر نوشت که اکنون «دوران مبارزه با تغییرات اقلیمی آغاز شده است».

اعضای جنبش «شورش علیه انقراض» که در روزهای اخیر چندین بار در لندن برخی مسیرهای رفت و آمد شهری را مسدود کرده و حتی از قطارهای شهری بالا رفته بودند، با این اعتراض‌های خشونت‌پرهیز و نافرمانی مدنی خواستار توجه دولت به مسئله تغییرات آب و هوایی شده بودند. آنها همچنین با شعار «حقیقت را بگویید» تجمعی را نیز در موزه تاریخ طبیعی لندن بر پا کردند.

"تولید دی‌اکسید کربن به صفر برسد"

با این همه رهبران جنبش زیست‌محیطی لندنی می‌گویند رأی پارلمان به تنهایی کافی نیست و پیروزی آنها را تکمیل نمی‌کند.

آنها در توییتر خود نوشته‌اند که اکنون انتظار دارند تا جلو نابودی تنوع زیستی گرفته شده و تولید گاز دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۲۵ به صفر برسد. آنها همچنین خواستار تشکیل یک «مجلس شهروندی» شده‌اند.

فایده تصمیم مجلس چیست؟

اعلام فوریت اقلیمی تأثیری واقعی بر سیاست بریتانیا نخواهد گذاشت، اما نمایندگان و کنشگران هوادار حزب کارگر امیدوارند که بتوانند از وزن نمادین این تصمیم دست کم بهره تبلیغاتی ببرند و در دیگر تصمیم‌های دولتی در این زمینه دست بالا را داشته باشند.

بنابراین باید گفت که بحث فنی محیط زیست و تغییرات اقلیمی در بریتانیا پیامد سیاسی مهمی را به دنبال داشته است.

گزارش کمیسیون تغییرات اقلیمی

کارشناسان کمیسیون تغییرات اقلیمی بریتانیا در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت منتشر شد اعلام کردند که این کشور باید تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه ای را به صفر برساند. با این حال سیاست کنونی بریتانیا مبنی بر کاهش تولید این گازها به میزان ۸۰ درصد از تولید سال ۱۹۹۰ است. بنابراین این سیاست نمی‌تواند برای کنشگران محیط زیست رضایتی به همراه داشته باشد.

کارشناسان بریتانیایی در گزارش خود توصیه کرده‌اند که فروش خودروهای دیزلی و بنزینی نو تا سال ۲۰۳۰ به کلی متوقف شده و مصرف گوشت گاو، گوسفند و لبنیات نیز به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد. کمیسیون تغییرات اقلیمی بر این باور است که دولت بریتانیا باید مبلغی معادل یک تا دو درصد از تولید ناخالص خود را به اجرای چنین طرحی اختصاص دهد.

با توجه به گسترش فعالیت جنبش‌های طرفدار محیط زیست نظیر چنین تصمیمی ممکن است در سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه نیز گرفته شود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکنون بارها به پایبندی خود بر حفظ محیط زیست تأکید کرده است، اما کنشگران اقلیمی یا جنبش سبز چنین انتقاد می‌کنند که او در عمل هیچ کاری در این راستا انجام نمی‌دهد.

کد خبر 374790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.