رکوردزنی بازارهای بورس، خودرو و سکه در هفته‌ای که گذشت

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها رکوردزنی سه بازار بورس، خودرو و سکه، تعیین قیمت کالاهای اساسی ماه رمضان، ضد و نقیض‌های سهیمه بندی بنزین، افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها و آینده مبهم فرش دستباف را نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته ای که گذشت سه بازار بورس، خودرو و سکه سنگ تمام گذاشتند و رقم‌های چشمگیری را به خود دیدند هرچند تفاوت معناداری بین رکورد زنی و جنس آن در بازار های مذکور وجود دارد به طوری که رکورد زنی بازار بورس جان می‌خشد اما همین موضوع در بازارهای خودرو و سکه جان می کاهد و افزایش بی رویه قیمت ها در این دو بازار فاجعه ای تاسف بار است.

البته در ارتباط با رکوردزنی های بازار خودرو، جلسه کمیته خودروی وزارت صمت برگزار و در آن مصوب شد که سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد افزایش یابد. همچنین بر این نکته تاکید شد که هرگونه افزایش قیمت خودروهای تولیدی، هیچ دلیل اقتصادی ندارد؛ زیرا تولید و تحویل خودروها بر اساس برنامه ادامه دارد و مردم به جوسازی دلالان در فضای مجازی توجه نکنند و کسانی که قصد خرید محصولات ایران خودرو و سایپا را دارند می‌توانند با شرایط اعلام شده اقدام به خرید خودرو نمایند.

در هفته اخیر اتفاق عجیب دیگری نیز رخداد و آن اخبار ضد ونقیضی بود که در مورد سهمیه بندی بنزین، طنین انداز شد به طوری که صف‌های طولانی از خودروها را در پمپ‌های بنزین رقم زد. بعدازظهر روز چهارشنبه برخی رسانه ها از آغاز سهمیه بندی بنزین از ابتدای روز جمعه خبر دادند، در حالی که وزیر نفت ساعاتی پس از آن اعلام کرد که " موضوع مطرح‌شده درباره سهمیه‌بندی بنزین و آغاز فرایند سهمیه‌بندی بنزین از فردا دروغ است." در هر حال این موضوع از صفوف پمپ‌های بزنین، چیزی نکاست.

دیگر اخبار مهم اقتصادی در ادامه آمده است؛

** ستاد تنظیم بازار کشور کالاهای اساسی مشمول طرح ویژه توزیع در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.

** "افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری"؛ وزیر نیرو با اشاره به اینکه متوسط بارندگی بلند مدت سال آبی جاری بیش از ۳۱۵ میلیمتر است، گفت: این در حالی است که متوسط بارندگی بلندمدت کشور را ۲۱۰ میلیمتر است اما در سال آبی جاری بارش ها در کشور ۱۷۵ درصد افزایش یافته و تنها بارش های فروردین ماه امسال با افزایش چهار برابری نسبت به سال گذشته ۹۰ میلیمتر گزارش شده است. در سال آبی گذشته این رقم به ۱۲۰ میلیمتر رسیده بود ولی بارندگی‌های بسیار مناسب ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تاکنون موجب شده است که این رقم هم اکنون از مرز ۳۱۵ میلیمتر نیز عبور کند.

** "فرش دستباف را تا ۱۵ سال آینده فقط در موزه‌ها می‌بینیم"؛ رییس اتحادیه فرش دستباف روستایی اصفهان با بیان اینکه در کمیسیون‌های مجلس توجهی به حوزه فرش نمی‌شود، افزود: بارها این مسائل را مطرح کرده‌ایم اما به دلیل اینکه حاکمیت، این صنعت را باور ندارد، پیگیری‌ها به نتیجه نخواهد رسید و شاید تا ۱۵ سال آینده به نقطه‌ای برسیم که فرش دستباف را فقط در موزه‌ها ببینیم.

** کارشناس ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه فقط ۱۳ درصد راکبان موتورسیکلت در جاده‌های بین شهری استان اصفهان، از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند، گفت: بر اساس مشاهدات در تصادفات موتورسیکلت‌ها که منجر به فوت راکبان شده، ۹۸ درصد آنها کلاه ایمنی نداشته اند.

** رییس کانون بازنشستگان استان اصفهان با اشاره به تورم ۷۰ درصدی کشور، گفت: به رغم این میزان تورم، حقوق ها ۱۳ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد ۵۷ درصد سفره بازنشستگان خالی مانده است.

** عضو شورای عالی کار کشور گفت: کل سرمایه شرکت‌های شستا ۴۰ هزار میلیارد تومان است درحالی که ۳۸ هزار میلیارد تومان از اموال این شرکت ها در رهن بانک است تا بتوانیم با آن وام گرفته و حقوق و مستمری های سازمان را پرداخت کنیم.

** با تصمیم اعضای ستاد تنظیم بازار صادرات خرما از دهم اردیبهشت تا اطلاع ثانوی ممنوع و قیمت شکر و روغن تثبیت شد.

** وزیر اقتصاد از آمادگی کشورمان برای واگذاری بیش از ۵۰ میلیارد دلار طرح و پروژه در بخش های مختلف جهت سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی در این چارچوب خبر داد.

** بیش از سه میلیارد کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو از تیرماه سال ۸۸ تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری تولید شده است.

** وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس‌انداز از گذشته بهترین راه برای خرید مسکن بوده است، گفت: صندوق پس‌انداز مسکن در گذشته همچنان سهم خوبی در خانه‌دار شدن خانه‌اولی‌ها داشته و پس‌انداز بهترین روش خانه‌دار شدن است.

** رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه مواد اولیه تولید اکریلیک جزو موارد تحریمی بوده و واردات آن به کشور با موانعی روبه‌رو است، گفت: با توجه به رقابت سایر کشورها در تولید اکریلیک و جایگاه ویژه پلی اکریل در کشور و خاورمیانه، برنامه دقیقی باید برای تولید اکریلیک در نظر گرفته شود.

** فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات ثبت سفارش فروش سهام چهار بانک ادغامی در نمادهای «وکوثر ۱»، «ومهر ۱»، «حکمت ۱»، «وقوام ۱» را برای روز جاری، اعلام کرد.

** پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته یازدهم اردیبهشت‌ماه در اصفهان آغاز شد و به مدت چهار روز در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان ادامه دارد. در این نمایشگاه توانمندی‌های بیش از ۷۰ شرکت داخلی و خارجی را در شش هزار مترمربع فضای بسته نمایشگاهی و ۵۰۰ مترمربع فضای باز به نمایش گذاشته می‌شود.

** رییس کل بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی اظهار کرد: در ساختار سیاست پولی جدید و به کمک عملیات بازار باز، بانک مرکزی به دنبال آن است که با مدیریت نرخ سود کوتاه مدت و تغییر کانال اثرگذاری سیاست پولی، نرخ تورم را به صورت پایدار مدیریت کند. به‌رغم نوسانات اقتصادی سال پیش، با اقدامات کنترلی، رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۳ درصد، یک واحد بیشتر از سال ۱۳۹۶ و هفت واحد کمتر از سال ۱۳۹۴ ثبت شد.

** معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه ۳۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند، گفت: این فقدان مهارت، گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است که متأسفانه دانشگاه‌ها به آن واقف نیستند.

** "ممنوعیت برنج‌کاری برای کشاورز حقابه‌دار لازم‌الاجرا نیست"؛ دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در واکنش به اعلام ممنوعیت کشت برنج در لنجان گفت: در یک استان حقابه‌های ما را در ارتفاعات کوه برای کشت غیرقانونی برداشت کرده‌اند و کسی کشت غیرقانونی در بالادست را ممنوع اعلام نمی‌کند اما شلتوک‌کاری کشاورز حقابه‌دار اصفهانی ممنوع است.

** ثبت نام برای پرداخت یک‌هزار فقره وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان از روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شد.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افزایش ۸۲ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر داد.

** مجری طرح توسعه زنبورداری کشور از تدوین سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور خبر داد و گفت: اهداف و چشم انداز صنعت زنبورداری در این سند ترسیم شده است.

** "موافقت شورای پول و اعتبار با وام ۷ ساله قرض‌الحسنه سیل‌زدگان"؛ شورای پول و اعتبار با افزایش حداکثر زمان بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به منظور جبران خسارت‌های ناشی از سیل فروردین ماه سال جاری در استان‌های آسیب دیده موافقت کرد.

** رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اقدامات آبخیزداری در سال ۹۸ با قوت بیشتری در حال انجام است و امسال نیز از صندوق توسعه ملی رقمی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص داده شده است.

کد خبر 374788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.