اهمیت استفاده از گیاهان بومی در گسترش فضای سبز  پایدار

همایش مدیریت سبز همزمان با دومین همایش دانشگاه سبز با هدف افزایش پتانسیل‌های علمی و فنی منابع انسانی و انتقال تخصص، تجربه، دانش فنی و به روز رسانی آنها در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این همایش با توجه به ماده ۱۹۰ قانون پنجم توسعه و به منظور تحقق عینی مدیریت سبز به عنوان یک رویکرد پایدار و نوین، مفاهیم بنیادی مرتبط با توسعه فرآیندهای سبز از جمله کاربرد انرژی های تجدیدپذیر، طراحی فضای سبز پایدار و استفاده از گونه های سازگار و مقاوم با تاکید بر توسعه پایدار و ایجاد شهر سالم مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایمنا گفت: در بخش اول همایش، اهمیت فضای سبز و مادی‌ها، آمایش شهر اصفهان برای توزیع و انتقال آب رودخانه زاینده رود و دستاوردهای پرورش و کاشت گیاهان و گل‌های پیازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فروغ مرتضایی نژاد تاکید کرد: آب در شهر اصفهان هنرمندانه و به وسیله مادی‌ها توزیع شده است، این توزیع آب و انجام اصلاحات در این خصوص به وسیله طومار شیخ بهایی و در عهد صفوی به انجام رسیده است و موجب شکل گیری فضای سبز شهر اصفهان شده است.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی، پرورش و کاشت گل‌ها و گیاهان پیازی از جمله محورهای اصلی این همایش است زیرا این نوع گل‌ها جز گیاهان کم آب بر و  دائم در فضای سبز است، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی کشور دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: این گل‌ها علاوه بر توانایی تکثیر، آوردهای مالی داشته و موجب اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: گل‌ها و گیاهان پیازی بهترین گونه گل و گیاه برای استفاده در فضای سبز است که نمونه بی‌نظیری از این گل‌ها و گیاهان در باغ گل‌ها شهر اصفهان وجود دارد، به همه شهروندان توصیه می‌شود از بخش گل‌های پیازی گیاه زنبق باغ گلهای اصفهان بازدید کنند.

وی افزود: علاوه برگل زنبق، بومی سازی گل‌های پیازی اصلاح شده دیگری از جمله گل گلایور و یا گل فرزیا با همکاری پژوهشکده گل و گیاهان زینتی کشور در حال انجام است.

استفاده از گیاهان بومی هر منطقه با توجه به شرایط آبی کشور

در بخش دوم این همایش کارشناس ارشد باغبانی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان به اصلاح الگوی کشت و گیاهان مقاوم به خشکی در ایجاد فضای سبز پایدار اشاره کرد و گفت: شهر اصفهان در منطقه مرکزی و خشک ایران قرار گرفته است، کمبود منابع آب، نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و نیاز آبی بالای گونه‌های غیر بومی کاربرد گیاهان بومی مقاوم به خشکی را برای دستیابی به  فضای سبز پایدار ضروری کرده است.

مریم حجتی افزود: به منظور ایجاد و گسترش فضای سبز پایدار، کم هزینه و سازگار با محیط از گیاهان بومی به عنوان یک راهبرد بلند مدت استفاده می‌شود، تنوع گیاهان بومی برای کاربرد در فضای سبز هر منطقه و شهر قابل توجه است و استفاده از آنها باید براساس شرایط اقلیمی منطقه و تنوع گیاهی مناطق رویشی کشور انجام شود.

وی افزود: شناسایی گیاهان بومی مقاوم به خشکی و دارای جنبه‌های زینتی برای تولید انبوه آنها جهت استفاده در فضای سبز شهری، ضمن ایجاد تنوع موجب کاهش حجم گل‌های غیر بومی در سطح فضای سبز شهر نیز می‌شود.

کارشناس ارشد باغبانی سازمان پارکها و فضای سبز شهر اصفهان بیان داشت: کاربرد این گیاهان بومی موجب کاهش مصرف آب و  جلوگیری از تعویض مکرر خاک باغچه‌های گل فصل شده و از خروج ارز به دلیل خرید بذرهای غیر بومی جلوگیری می‌کند.

حجتی خاطر نشان کرد: بذر و اندام تکثیری تعدادی از گونه‌های بومی برای کاربرد در فضای سبز جمع‌آوری و این گیاهان به صورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقاتی سازمان پارک‌ها و فضای سبز کشت شدند.

وی تصریح کرد: قسمتی از این گیاهان و گل‌ها که دارای جنبه‌های زیبایی گل و برگ، دوره گلدهی قابل توجه و مقاوم به خشکی بودند به تولید انبوه رسیده و به صورت‌های مختلف در لچک‌ها، رفیوژهای میانی و فضای سبز مناطق مختلف اصفهان استفاده شدند.

کارشناس ارشد باغبانی سازمان پارکها و فضای سبز شهر اصفهان افزود: بومادران زرد، سپیده، میخک باغی، زنبق ایرانی، جواهر صحرا، مریم گلی، گوش بره،مریم نخودی،آویشن و ویتکس از جمله این گیاهان هستند.

کد خبر 374779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.