دروغ سهمیه‌بندی

اخبار ضد و نقیض سهمیه بندی بنزین، سخنان رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان، سخنان وزیر نفت در حاشیه افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و سخنان علی مطهری در مراسم یادبود شهید مطهری از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشبه - ۱۲ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری تسنیم روز گذشته با درج خبری اختصاصی از «آغاز سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴ پنج‌شنبه» خبر داد که این شایعه بلافاصله همچون بمبی در شبکه‌های مجازی ترکید. در این بین عده‌ای از شهروندان هم با خودرو، دبه و گالن به پمپ‌بنزین‌ها هجوم آوردند تا شاید برای آخرین بار باک خودرویشان را با بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومانی پر کنند. از این رو دیروز بار دیگر مردم شهرهای مختلف شاهد صف‌های طولانی پمپ بنزین بودند، اما طولی نکشید که سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب این خبر اعلام کرد: پنجشنبه (امروز) زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیست.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز را به اخبار ضد و نقیض سهمیه بندی بنزین از امروز اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«دروغ سهمیه‌بندی» روزنامه ایران در ادامه به گفت و گو با عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت. کاظمی تصریح کرد: کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به یک مجموعه اقدام دارد. این مسأله یک ماتریس موسعی است.

قیمت‌ سوخت از سال ۱۳۵۲ که اعمال یارانه بر فرآورده‌های نفتی آغاز شد تا کنون فاصله بسیار زیادی با قیمت‌های واقعی گرفته است و بحران‌های دیگری نظیر آلودگی محیط زیست، قاچاق، کمبود منابع برای توسعه را همراه داشته است. بخشی از کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل عمومی که می‌توانست به کاهش مصرف سوخت نیز منجر شود نتیجه این تصمیم غلط است. راه حل اصلی واقعی شدن قیمت‌ها جهت کسب منابع برای توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس ریل برقی درون شهری و برون شهری است. در اصلاح قیمت صحیح و حساب شده، مصرف‌کننده به استفاده حداکثر از ریل و ماشین‌های کم مصرف سوق داده می‌شود.

اما در مورد سهمیه بندی بنزین این تصمیم می‌تواند تا اندازه‌ای منابع حاصل از فروش سرمایه را به خزانه بازگرداند ولی به نظر نمی‌رسد که تغییر جزئی در نرخ دوم تأثیر چندانی بر کنترل مصرف داشته باشد.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز را به سخنان  علی مطهری در مراسم روز گذشته یاد بود شهید مطهری اختصاص داد و در تیتری در صفحه اول به نقل از وی نوشت: «مواضع سیاسی‌ام به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌ است» علی مطهری افزود : شهید مطهری هیچ علاقه‌ای به قبول کارهای اجرایی نداشت و به خاطر ضرورت‌های انقلاب، مدتی مسئولیت شورای انقلاب را بر عهده گرفت، اما علاقه اصلی ایشان انجام همان کارهای علمی و تحقیقاتی بود. وی افزود: ایشان معتقد بود که ابتدا باید حوزه‌های علمیه ساخته شوند و طلاب درست تربیت شوند تا پایه‌ای برای نظام در آینده شود و اگر ایشان به شهادت نمی‌رسید قطعا به قم برمی‌گشت و به نظر من تحولی در حوزه علمیه قم با حضور ایشان، آیت‌الله منتظری و بقیه علما ایجاد می‌شد. حتی قطعا سرنوشت آقای منتظری شکل دیگری می‌شد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به سخنان وزیر نفت در حاشیه افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«مدل جایگزین فروش نفت» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: تمام حرف‌هایی که راجع به بنزین گفته‌اند، تکذیب می‌کنم. این پاسخ زنگنه به «دنیای‌اقتصاد» درباره ابهامات پیرامون سهمیه‌بندی بنزین از امروز بود. در حاشیه افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وزیر نفت تغییرات در عرضه بنزین را موکدا رد کرد. وی همچنین درخصوص ظهور بابک‌ زنجانی‌ها در دوره تحریم، تاکید کرد باید همه تلاش خود را بکنیم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود؛ اما این به معنای آن نیست که اطلاعات صادراتی را اعلام کنیم؛ زیرا این اقدام به نفع آمریکاست و در این دوران هرگز چنین شفاف‌سازی‌هایی انجام نمی‌دهیم. زنگنه همچنین در این مراسم ادعای برخی کشورها برای جایگزین کردن نفت ایران را توخالی ارزیابی و توصیه‌هایی جدی به اوپک ارائه کرد. در سوی دیگر مسعود کرباسیان، مدیر عامل شرکت ملی نفت برای فروش نفت در شرایط فعلی دو راهکار جایگزین ارائه کرد. اول اینکه خارجی‌ها می‌توانند ما به ازای فروش کالاهایی که به ایران دارند نفت دریافت کنند. در روش دوم نیز شرکت‌های تجاری می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران بخشی از نفت تولیدی را به‌عنوان درآمد سرمایه‌گذاری دریافت کنند. با این دو روش دیگر به پرداخت پول و درگیر شدن با سازوکارهای مالی مشمول تحریم‌ها نیازی نخواهد بود.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور اختصاص داد و به نقل از  مقام معظم رهبری نوشت:«ملت متحد باشد » حضرت آیت الله خامنه‌ای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایه‌های اصلی ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه در خصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد این است که نظام آموزشی باید گونه‌ای تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربی‌ها انتظار دارند معلمان متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات‌زده‌ی ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیشینه تحریم‌های ایران طی بیش از شش دهه و نسبت آن با آزادی، امنیت و استقلال پرداخت و در تیتر یک نوشت:«انتخابات آزاد پلی برای توسعه سیاسی » روزنامه همدلی در ادامه افزود: توسعه سیاسی و آزادی نظام‌مند را تا حدی در کشور دامن زد که ایجاد هراس در مورد ایران باورناپذیر و به مرور کشور را با همه موقعیت ویژه و گریزناپذیرش از سرخط خبرها خارج کرد، قطعاً هزینه حفظ امنیت و استقلال نسبت به تمامی شصت و شش سال مورد بررسی بسیار پایین‌تر خواهد آمد و هزینه هرگونه درگیری و تنش با ایران یا حمایت از چنین تنشی برای هر کشور انتخابات‌ پایه‌ای فزون خواهد شد. از این رو دیگر برای حفظ موشک‌ها و حتی ازدیاد قدرت دفاعی و بازدارندگی نیاز به تحمل تحریم و تهدید نخواهد بود و ضمناً برای توسعه پایدار و همه جانبه کشور و افزایش سطح رفاه و ثبات اقتصادی که امروز قطعاً بیش از هر زمان دیگری مورد توجه توده مردم است، نیاز به هیچگونه وادادگی، کوتاه کردن دیوارهای امنیتی و یا کاستن از سطح استقلال نیست؛ امنیت و استقلال می‌تواند به توسعه و رفاه جمع شود، به شرط آنکه توسعه سیاسی و آزادی نظام‌مند و تضمین شده برای درازمدت به عنوان یک استراتژی همه جانبه و در تمامی ابعاد در دستور کار قرار بگیرد و آن زمان است که تمام چرخ‌ها بدون هیچگونه فشار و اراده مجددی شروع به چرخشی همنوا خواهند کرد. نکته مهم در این باب اینکه: در این راه حل، آزادی و توسعه سیاسی به شرحی که رفت به واسطه نتیجه مستقیمی که بر افزایش هزینه تنش دیگران با ایران برای ایشان دارد، اصل و مبنا است و نه امری زینتی؛ هم مبنای مطمئنی است برای رفاه و توسعه و هم تضمینی ارزان برای امنیت و استقلال.

کد خبر 374700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.