ضایعات صنعت سنگ ۲۵درصد است

نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، عصر امروز_ چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸_ در نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار شد که فعالان صنعت سنگ نظرات خود را به عرض مسئولین این حوزه رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد شریفی دبیرکل انجمن سنگ ایران در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان اظهار کرد: اینطور نیست که وزارت خانه و انجمن سنگ ایران درخصوص تبدیل ضایعات بی تفاوت باشند و قرار بر همکاری شهرداری ها در مبلمان شهری با استفاده از ضایعات سنگ شده و استفاده از ضایعات سنگ مورد توجه انجمن ها و نهادی صنفی سنگ بوده همچنین در ارتباط با تولید کاغذ از ضایعات سنگ هم مطالعاتی شده که به زودی اجرایی می شود.

وی درخصوص مشکلات انتقال پول از کشورهای خارجی به ایران افزود: صادرکنندگان ایرانی برای انتقال پول به کشور مجبور بودند در کشوری مثل ترکیه، چین یا عراق شرکت ثبت کنند و از طریق این شرکت ها هزینه محصولات صادر شده خود را به کشور وارد کنند اما با این حال هم برخی از بانک ها زیربار انتقال پول نمی روند که امیدوارم شعب بانک های ما در خارج بتوانند تسهیل بیشتری در نقل و انتقالات پول ایجاد کنند.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با انتقاد از هزینه بالای نقل و انتقال پول برای فعالان حوزه صنعت سنگ از خارج به داخل کشور گفت: هزینه تحمیل شده به صنعتگران برای نقل و انتقال پول ۱۵ تا ۲۰ درصد است و حتی اگر شرکت خارجی هم برای این کار ثبت نکرده باشیم باید این میزان هزینه را به آن ها پرداخت کنیم که این رقم مبلغ بالایی خواهد بود.

شریفی با اشاره به اینکه دولت باید برای این امر بانک های ایرانی خارج از کشور را فعال کند، تصریح کرد: حتی وارد کردن پول از طریق بانک های ایرانی هم برای فعالان اقتصادی هزینه دارد و این امر نیازمند حمایت بیشتر دولت از فعالان صنعت سنگ است.

وی با اشاره به اینکه برخی صنعتگران سنگ های برند ایران را به قیمت های پایین می فروشند، افزود: سنگ لاشتر یکی از سنگ های برند کشور ما است که خارجی ها آن را ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می فروشند اما برخی صنعتگران ایرانی این سنگ را که با زحمت فراوان به برند تبدیل شده به قیمت های پایین می فروشند ما باید معادن را برند کنیم و اگر قرار باشد از یک معدن ۵۰ کارخانه خرید کند و هرکارخانه با قیمت متفاوت سنگ را در بازار عرضه کند برندینگ سنگ از بین می رود و طرف خارجی دچار سردرگمی شده و از ما دیگر خرید نخواهد کرد که باید انجمن ها در این خصوص، بازار را کنترل کنند.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه هر روز موانع بیشتری جلوی پای صنعت می آید، اظهار کرد: قبل از تحریم موانع پولی و حمل ونقلی نداشتیم و این موانع به دولت ربطی ندارد بلکه سیاست های غلط دنیا و فردی مانند ترامپ است. ما ازنظر تعامل با وزارت خانه گره هایی داریم که هنوز حل نشده اما گره های بزرگ را استکبار جهانی ایجاد کرده است.

ضایعات صنعت سنگ ۲۵درصد است

ابراهیمی، رییس انجمن سنگ قم با بیان اینکه موضوع داشتن ۷۵درصد ضایعات درصنعت سنگ درست نیست چرا که حداقل پنج سال است که از هر یک تن سنگ هشت تا شش متر سنگ تولید می شد اما در حال حاضر از یک تن سنگ ۱۴متر سنگ تولید می شود و ضایعات صنایع سنگ تنها ۲۵درصد است و کارخانجات تولیدی و فراوری سنگ به دلیل گرانی سنگ خانم تلاش می کنند تا ضایعات سنگ را کم کنند.

وی در خصوص کارخانجات احداثی برای فرآوری ضایعات سنگ گفت: از محل ضایعات سنگ یک کارخانه در شهرمحلات در حال افتتاح است همچنین کارخانه سنگ دیگری در لرستان کلنگ زنی شده تا بتواند ضایعات سنگ را به تولیدات مناسب تبدیل کند.

تولیدکنندگان سنگ باید کار تیمی انجام دهند

علیرضا سالاریان، نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با بیان اینکه شرکت نمایشگاه های استان اصفهان بسیار فعال است، اظهار کرد: در چند نمایشگاه تخصصی شامل نمایشگاه سنگ، فرش دستباف و گردشگری و صنایع دستی همواره حضور داشتم چرا که اصفهان مزیت های بسیاری در این سه حوزه دارد و ما آمادگی لازم را برای ایجاد زمینه های فعالیت بیشتر تجار، کارآفرینان و صادرکنندگان داریم.

وی با اشاره به اینکه فعالان صنعت سنگ از دو استان اصفهان و فارس در نمایشگاه های سنگ چین حضور پررنگی دارند، افزود: تا سال ۹۵ برجام راه را باز کرده بود و در چین مسائل بانکی تحریمی نداشتیم اگرچه مشکلات صادراتی در آن زمان هم وجود داشت اما خواسته ما تشکیل یک کنسرسیوم برای صادرات است چرا که صادرات یک امر تخصصی است.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اینکه تولید و صادرات در دنیا دو بحث متفاوت است، تصریح کرد: حتی پیشنهاد ما به کسانی که در نمایشگاه های چین حضور داشتند این بود که با چینی ها شرکت مشترک تشکیل دهند، دنیای امروز دنیای تقسیم کار است و در چین بازارهای تخصصی وجود دارد که به صورت تیمی فعالیت می کنند.

سالاریان با اشاره به وجود رقابت منفی در ایران گفت: حتی چینی ها از وجود این نوع رقابت منفی در بین ایرانی ها گله داشتند، این مشکلات چیزی نیست که به سیاست مربوط باشد متأسفانه آنکه تولید کننده سنگ است خودش هم می خواهد صادرکننده باشد که این امر کار درستی نیست و باید هرقسمت کارتخصصی خود را انجام دهد.

شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایران تنها دو درصد سهم تجارت سنگ را در اختیار دارد درحالیکه ترکیه سهم ۱۲درصدی از این تجارت دارد و رسیدن به این مهم تنها مربوط به دولت یا بخش خصوصی نیست و تمام تصمیمات باید برمبنای کارشناسی باشد وقتی عقلانیت در تصمیم گیری ها نیست و مجلس و دولت بدون مشورت با فعالان اقتصادی تصمیم می گیرند چالش های قبل تکرار می شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود استفاده از تکنولوژی های جدید از میزان ضایعات سنگ کاسته شده، افزود: نوع نگاه ما از فرآوری سنگ باید تغییر کند و بخش دولتی باید حرف های بخش خصوصی را بشنود.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تعاملات سیاسی و مشکلات این حوزه همه تلاش های صنعتگران را از بین می برد، گفت: دولت هیچ حمایتی از ما نکرده بلکه زمان هایی بوده که یک قانون مجلس همه سیستم فعالان اقتصادی را به هم ریخته است گاهی اوقات با تغییر قوانین هم می توان به فعالان اقتصادی کمک کرد و کمک کردن تنها اختصاص بودجه نیست بلکه قوانین هم برای به پیش رفتن مهم است.

شکوری با انتقاد از موضوع ارزش افزوده و تحمیل آن به فعالان اقتصادی افزود: چگونه یک فعال اقتصادی وقتی هنوز کالایی را فروش نکرده باید ارزش افزوده آن را در ابتدا پرداخت کند باید اجازه داد هزینه ای که برای ارزش افزوده در نظر گرفته می شود در تولید سرمایه گذاری شود و این هزینه را بعد از چند سال یا به مرور اخذ کنند، اینگونه است که می گوییم تغییر قوانین می تواند کمک بزرگی به رونق تولید داشته باشد.

وی با اشاره به اینک شش هزار کارخانه فرآوری در کشور با کمترین ظرفیت در حال کار هستند، اظهار کرد: هفت میلیارد تن ذخیره سنگ داریم که تا به حال حتی ۱۵ میلیون تن هم تولید نکردیم و تا ۳۰۰ سال دیگر هم سنگ داریم.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با انتقاد به اینکه کالاهای مشابه سنگ افزایش پیدا کرده ، گفت: کاشی و سرامیک از رقبای سنگ هستند و  تولید آنها در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته اند، نوع مصرف سنگ هم درحال تغییر است و معلوم نیست با این تغییرات تا ۵۰ سال آینده کسی به استفاده از سنگ نیاز داشته باشد یا خیر؟! و باید کارخانه های فرآوری سنگ با صادرات، ارزش افزوده بیشتری بدست آورند.

کد خبر 374686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.