رقابت منفی بر صادرات سنگ حاکم است

رئیس اداره سنگ‌های تزئینی سازمان صنعت معدن تجارت با تأکید بر لزوم افزایش صادرات سنگ گفت: میزان مصرف داخلی با وجود رکود و تورم مشخص است، در این شرایط باید صادرات را تقویت کنیم اما متأسفانه رقابت‌های منفی بین صادرکنندگان برقرار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن گلیجانی ظهر امروز (چهارشنبه) در چهارمین گردهمایی فعالان صنعت سنگ کشور با تبریک روز کارگر اظهار کرد: از بین دو هزار و ۸۹ معدن سنگ تنها هزار و ۲۰۰  معدن فعال است و مابقی به دلایل مختلف اعم از شرایط بد اقتصادی نیمه فعال یا راکد هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی معادن کشور بالغ بر ۲۷.۵ تن است، گفت: میزان سنگ تولید شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به دلیل مشکلات واحدهای فرآوری کاهش داشته که عمده دلیل آن رکود ساخت و ساز در صنعت ساختمان است.

رئیس اداره سنگ‌های تزئینی سازمان صنعت معدن تجارت با تأکید بر افزایش صادرات در حوزه صنایع سنگ کشور گفت: ظرفیت اسمی واحدهای فرآوری بیش از ۱۸۰ میلیون مترمربع است، اما بخش عظیمی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است.

گلیجانی در خصوص صادرات سنگ افزود: ۴۸۰ هزار تن صادرات سنگ بریده و یک میلیون تن صادرات سنگ خام را در سال ۹۷ داشته‌ایم که با توجه به همه مشکلات و افزایش نرخ ارز، صدهزارتن نسبت به سال ۹۶ افزایش صادرات داشته‌ایم که به میزان ۵۸۰ هزارتن صادرات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش صادرات کوپ تغییری نداشته‌ایم، گفت: این امر به خاطر هزینه‌های بالای حمل و نقل بوده است که با افزایش بسیاری روبه‌رو بوده، اما با این حال بخش خصوصی تلاش خود را در صنعت سنگ داشته است.

رئیس اداره سنگ‌های تزئینی سازمان صنعت معدن تجارت با بیان اینکه اگر چالش‌های سال ۹۷ را نداشتیم با رشد ۷۰ درصدی تولیدی و صادرات مواجه می‌شدیم، اظهار کرد: سال گذشته فعالیت مهم انجمن سنگ ایران نزدیک کردن قیمت پایه صادراتی سنگ به قیمت‌های واقعی بود، چرا که قیمت‌های ما از قیمت‌های اعمال شده پایه گمرک، کمتر بود.

گلیجانی با اشاره به متعادل کردن قیمت‌های پایه صادرات، افزود: حجم صادرات سال ۹۷ با این کار بیشتر شد اما ارزش آن نسبت به سال ۹۶ پایین‌تر آمد آن هم به دلیل قیمت پایه صادراتی بود.

وی با تأکید بر لزوم افزایش صادرات سنگ گفت: میزان مصرف داخلی با وجود رکود و تورم مشخص است، در این شرایط باید صادرات را تقویت کنیم، اما متأسفانه رقابت‌های منفی بین صادرکنندگان برقرار است.

رییس اداره سنگ های تزئینی سازمان صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه گسترش هلدینگ های صادراتی می توانند قیمت های رقابتی منفی را کاهش دهند، افزود: کاهش هزینه های تمام شده و افزایش کیفییت تولید در صادرات بسیار کمک کننده خواهد بود.

گلیجانی با تأکید بر لزوم ایجاد نهضت آموزش در صنعت سنگ گفت: سال‌ها است اهمیت آموزش در واحدهای فرآوری سنگ و معادن را مطرح می‌کنیم که باید برای این امر تمهیدات لازم فراهم شود همچنین سفارتخانه‌ها باید همکاری لازم را با صادرکنندگان داشته باشند.

وی در خصوص نوسازی ماشین‌آلات صنعت سنگ گفت: درصد بسیار بالایی از این ماشین‌آلات مستهلک است و باید در جهت استاندارد کردن و نوسازی آن‌ها اقدام شود.

کد خبر 374673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.