تعیین قیمت کاغذ در دست محتکران/ تنوع سلیقه‌ها در نشر کتاب آسیب‌زا است

یک ناشر اصفهانی گفت: نبود مدیریت کافی، صحیح و اصولی دست محتکران را باز گذاشته و امروز آنها هستند که قیمت‌ها را در بازار بالاو پایین می‌کنند

مهرانگیز بیدمشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به طور کلی وضعیت نمایشگاه کتاب تهران مسلما به علت وضعیت اقتصادی با هرسال دیگر متفاوت است، از طرفی همکاران ناشر با در نظر گرفتن مخاطب تلاش می‌کنند تسهیلات و تخفیف شرایط فروش را باز بگذارند وامیدوارم علاقه مندان به کتاب بتوانند خرید خوبی داشته باشند.

وی معتقداست: نمایشگاه کتاب امسال شرایط خوبی ندارد و بسیاری از ناشران کتاب‌هایی که در طول سال گذشته آماده کرده بودند تا به چاپ و به نمایشگاه برسانند را نه تنها به دلیل گرانی کاغذ بلکه تمام وسایل چاپ وهمه مواد اولیه  به چاپ نرسانند چرا که صنعت چاپ و نشر وابسته به دلار است.

این ناشر کتاب تصریح کرد: نبود مدیریت کافی، صحیح و اصولی دست محتکران را باز گذاشته و امروز آنها هستند که قیمت‌ها را در بازار بالاو پایین می‌کنند.

بیدمشکی گفت: تولید کتاب به خاطر گرانی قیمت کاغذ بسیار پایین آمده، بسیاری از ناشران در استان اصفهان که ناشر کتاب کودک هستند، نتوانستند کارهایشان را آماده کنند؛این نمایشگاه برای مخاطب است و امید بر آن است که مخاطب بتواند کتاب‌های را که می‌خواهد تهیه کند.

وی افزود: در فروش ۱۰ الی ۱۵ روزه امسال ممکن است که نقدینگی در سیستم ناشران گردش کند ولی برای چاپ دوباره همان کتاب‌ها قیمت‌ها چندبرابر شده و ناشر از جیب خود باید خسارت دهد .

این ناشر تصریح کرد: زمانی که معیارها درست نباشد و سلیقه‌های مختلف در نظارت حاکم باشد قطعا اتفاق خوبی نخواهد افتاد چرا که هر کاری بدون برنامه نتیجه مطلوب ندارد.

بیدمشکی گفت:با صدور مجوز نشر مشکل بیکاری حل نمی شود چراکه به هجده هزار نفر اجازه نشر داده می شود، از سوی دیگر در نمایشگاه کتاب که یک رویداد بزرگ است سختگیری های زیادی می شود و  ناشران نمی توانند عناوین کتاب‌های خود را  باعلام کنند چرا که یا از کارمندان ارشاد هستند یا بعد از کسب مجوز، در اختیار دیگران قرار داده اند .

وی با بیان اینکه اعلام آمار نشر در سخنرانی‌ها تنها در حد حرف و شعار است، ادامه داد: مسئولان پیگیر بلاهایی که به سر صنعت چاپ و نشر آمده است، نیستند؛ اصفهان در حوزه چاپ و نشر دچار مشکلات صنفی است.

بیدمشکی خاطر نشان کرد:وضعیت نشر در اصفهان بسیار ضعیف است و چرایی آن مشخص نیست و هیچ کسی به دنبال یافتن چرایی و حل این مشکلات نیست و این وظیفه مطبوعات است که این مسائل را حل کند.

کد خبر 374643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.