بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای جوش صورت

غذاها به تنهایی باعث بروز جوش صورت نمی‌شوند بلکه فاکتورهای مختلفی نظیر بیماری‌های داخلی، مصرف برخی مواد آرایشی، سبک زندگی و  ژن‎ها در ایجاد این مشکل نقش دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی غذاها ممکن است وضعیت جوش‌ها را بدتر کند و برخی دیگر به بهبود و سلامتی پوست کمک می‌کنند. در این گزارش شما را بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای جوش صورت آشنا می‌کنیم؛

مصرف زیاد شیر ممنوع

مصرف زیاد شیر به خصوص شیرهای کم چرب، افزایش بروز آکنه را افزایش می‌دهد. دانشمندان همچنان در حال یافتن دلیلی برای این موضوع هستند، دلیل این امر ممکن است در هورمونهایی نهفته باشد که گاوها به هنگام بارداری تولید و به شیر منتقل میکنند. میزان بالای این هورمون‌ها در خون باعث افزایش ابتلا به آکنه می‌شود.

شکر را کنار بگذارید

در صورتی‌که رژیم غذایی روزانه سرشار از نوشیدنیهای گازدار، نان سفید، برنج سفید و کیک باشد، احتمال بروز آکنه بیشتر خواهد بود. شکر و کربوهیدرات موجود در این مواد غذایی به سرعت وارد خون میشود. در زمان مصرف این غذاها، بدن انسولین بیشتری برای کاهش قند خون تولید میکند. افزایش انسولین بر سایر هورمونهای بدن تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش تولید چربی در پوست میشود که عامل مهمی در ایجاد جوش است.

شکلات تلخ بخورید

 برخی بررسی‌ها نشان دادهاند که احتمال بروز جوش صورت در افرادی که شکلات بیشتری میخورند، بالاتر است اما دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست. به نظر نمیرسد که ترکیب اصلی شکلات، یعنی کاکائو دلیل این امر باشد. محققان تأثیر مصرف دو نوع شکلات کاکائویی و غیرکاکائویی را در افراد مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد تعداد جوش‌های صورت افرادی که میزان کاکائو در شکلات مصرفی‌ آن‌ها، ده برابر شکلات معمولی بود، با سایر افراد تفاوتی نداشت. بنابراین به منظور کنترل وضعیت آکنه پوست، شکلات تلخ با شکر و شیر کمتر، انتخاب بهتری است.

غذاهای پر فیبر مصرف کنید

 مصرف غذاهای پر فیبر باعث بهبود وضعیت جوش‌ها می‌شود. پزشکان معتقد هستند که رژیم غذایی سرشار از فیبر به کنترل قندخون کمک میکند و همین امر نقش موثری در رفع جوشها دارد. مصرف برخی مواد غذایی مانند جو دوسر، لوبیا، سیب و هویج راهکارهایی آسان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی روزانه است.

ماهی  سالمون 

 این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که التهاب‌های بدن را کاهش می‌دهند و از بروز آکنه پیشگیری میکنند. جالب است بدانید که اسیدهای چرب امگا۳ باعث کاهش ساخت پروتئین مؤثر در ایجاد آکنه موسوم به IGF-۱  میشوند.

مغزها و آجیل

سطح آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین E و سلنیوم در بدن افراد مبتلا به جوش صورت پایین‌تر از دیگران است. این مواد مغذی را که از سلولها در برابر آسیب و عفونت محافظت میکنند، می‌توان در بادام، بادام زمینی و فندق یافت. هیچ دلیل واضحی مبنی بر از بین رفتن آکنه‌ها توسط آنتی اکسیدانها وجود ندارد اما این مواد شیمیایی به شیوه‌های دیگری نیز برای بدن مفید هستند. بنابراین اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی خالی از لطف نیست.

کد خبر 374625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.